Hur minimera smittorisk vid besök av flera stall?

W

Wedjat

Låt oss anta att Nils Hult rider regelbundet vid ett stall. Hästarna är friska och det är rent och fint. Inga tvivelaktigheter där.

Så skall Nisse rida en liten kurs vid ett annat stall som är lika välskött som det första. Vad skall han göra för att minimera risken för att sjukdomar sprids? Räcker det med att skrubba ridstövlarnas sulor rena? Eller måste ridkläderna tvättas? Kan han använda sig av samma handskar och ridspön? Skall han låta bli att ställa även de renskrubbade stövlarna på dörrmattan och istället ställa dom på en tidning som slängs efteråt?

Sv: Hur minimera smittorisk vid besök av flera stall?

Ska man vara riktigt säker, så ska allt tvättas. Detta är ett krav om man tar med egen utrustning till Island för ett exempel, då ska alla kläder vara tvättade, stövlar rigoröst rengjorda de ser helst att man inte använder chaps men om så är ska även dessa vara rengjorda. Hjälm etc även här ställs krav på renlighet, så ska man vara säker bör all utrustning skrubbas ordentligt.

Om man vistas regelbundet i ett och samma stall, man vet vad som är och finns så ser jag ingen orsak att rengöra för att rida en tur exempelvis. Är jag däremot i ett för mig okänt stall, rengörs allt innan besöket i ordinarie stall.

Människor är den största smittkällan, detta inkluderar hud, kläder etc.

Tack för svaret!

Men om vi antar att Nisse tycker att det andra stallet är så bra att han börjar rida regelbundet där med för att t.ex. kunna utveckla sin hoppning. Skall han en andra uppsättning ridkläder för att vara helt säker eller räcker det med skrubbning av stövelsulor?

Om man vistas regelbundet i ett stall, brukar man nog informeras om i de fall det förekommer smitta. Då är det väl läge att vidta åtgärder, vill man vara extra försiktig så kan väl en rengöring av stövlar vara bra för att vara lite mer på den säkra sidan. Dock är det ju så, för att vara riktigt säker så ska ju allt skrubbas när man växlar mellan stallar. Frågan är bara, är det någon som gör det?

Ok. Det kanske är implicit, men i de artiklar och reportage om kurser och ridläger där folk tar med sig sina egna hästar så har jag inte hittat något om att alla var paranoida över smittorisken.

Vad gäller parasiter som finns i avföring, hur länge kan de överleva?

Man kan med fördel ha dubbel uppsättning grejer om man regelbundet vistas i två stall.

Spelar väl ingen roll hur mycket Nisse skrubbar stövlar eller har dubbel uppsättning ridkläder om hästen ifråga har fått A2 eller kvarka.

Nisses häst skall ju isoleras varje gång den varit ute och åkt.

Eller så får alla i det ursprungliga stallet ta med i beräkning att Nisses häst kan när som helst komma in med nåt "skit" i sig och då smitta samtliga andra.

Hoppas nu att inte Nisses häst står i saamma stall som någon dräktig fölmärr.

AM

skulle tvätta alla kläder iaf, det optimala är väl säkert att tvätta allting men kan ju vara lite svårt/jobbigt att tvätta hjälm och sånt jämt om man är i olika stall ofta.
Jag jobbar i ett stall på helgerna och det är ett av många stall på en travbana så kan ju lätt komma smittor dit, jag har iaf olika kläder där och i "mitt" stall, är bara skor jag har samma. Det var kvaraka där för några år sedan och skulle ju inte vara så kul om man drog hem det :crazy:

Jag uppfattade det som Nisse inte hade häst, bara sig själv och sina tillhörigheter.;)

Jag uppfattade det som Nisse inte hade häst, bara sig själv och sina tillhörigheter.;)

:o
Läste helt fel..

Då hänger jag på som dom andra.
Dubbla uppsättningar kläder :D

Vår stalltjej har det så hos oss.
AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka