hur mäter man vinkeln *sadlar*

G

gogglen

Idag, la jag en ståltråd 3 cm bakom bogbladet och formade över manke och rygg, sedan la jag det på ett papper och ritade av..

Sedan tog jag och gjorde samma sak på sadeln, la den under framvalvet och formade och den vart mycket smalare.. Ritade även av den på papper..

Hur ska jag nu lista ut grader/bomvidd på hästens rygg och sadel?

Sv: hur mäter man vinkeln *sadlar*

Jag har tittat på den sidan, men jag förstår inte hur jag ska mäta nu efter att jag ritat det på ett papper..

Om jag vore du så skulle jag ta ut en diplomerad sadelinpassare (kostar knappt nånting) då får du lära dig hur du kan kolla de själv i framtiden och hon/han kollar alla dina sadlar och träns;)

Idag, la jag en ståltråd 3 cm bakom bogbladet och formade över manke och rygg, sedan la jag det på ett papper och ritade av..

Sedan tog jag och gjorde samma sak på sadeln, la den under framvalvet och formade och den vart mycket smalare.. Ritade även av den på papper..

Hur ska jag nu lista ut grader/bomvidd på hästens rygg och sadel?

Om du formar tråden under framvalvet så blir det ju smalare.
Titta var ortspetsarna är äh jag ger dej en annan länk som jag tycker förklarar jättebra http://www.lillhastenistav.se/ gå in på sadelinpassning och läs.

Du kan inte mäta graden på en sadel utanpå den, utan du måste öppna sadeln och mäta själva bommen.

Det finns en del hemsidor där de olika sadlarnas grader är angivna, här är en :http://www.stalleldshestra.nu/

Kolla under sadelinpassning/bomviddstabell.

*kl*

Jag undrar om någon här på buke vet om det finns någon sadelinpassare inte allt för långt ifrån Västervik? PM:a gärna mig i såna fall.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 245
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 285
Senast: Aifos
·
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: Freazer
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 578
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30