Hur märka ifall det är rätt galopp eller ej...

E

entutre

Hejsan, jag har en liten fråga... Jag undrar nämligen hur man kan se ifall hästen har fattat rätt galopp från hästryggen.
Man kan ju snegla ner och se det, men jag har inte riktigt förstått vad det är man ska titta efter.
Jag vill gärna också veta vad som är rätt galopp beroende på vilket varv man är i. Tror att det är så att hästen ska sätta ner inner ben först (har jag fel här kanske?) men jag har så svårt att se ifall det just är inner ben som går ner först eller inte, hur är det det ska se ut? :confused:

Är tacksam för svar! :)

Sv: Hur märka ifall det är rätt galopp eller ej...

Det har jag också svårt för... Men jag vet i alla fall att det är inner framben som ska "leda" språnget i båda varv, då är man i rätt galopp. Dvs det är på inner framben den ska avsluta språnget med, och det kommer innan svävmomentet. Eller ush, jag är sämst på att förklara. Men i höger galopp är det ett moment där det bara är ett ben som är i kontakt med marken, och det ska då vara höger fram. I vänster galopp ska det vara vänster fram. :D Tror jag i alla fall... o:

Har läst någonstans att i vänster galopp är vänsterbogen alltid lite längre fram än högerbogen och samma sak i höger. Men det går ju så snabbt så man hinner inte se! :confused:

I höger galopp ser man höger fram lite mer om man lutar sig fram och tittar...( och tvärtom såklart ) Men gör det inte till en vana att titta efter. Rider du för instruktör? Isf talar denne säkert om när du har rätt/fel galopp. Man lär sig med tiden att känna vilken galopp hästen har. Det kan vara lite olika svårt på olika hästar ibland. Lycka till!

Grejen är att jag har mest ridit på ridskola fram tills nu och då har man ju alltid blivit omtalad ifall det är fel galopp eller ej... Nu när jag ska rida mycket mer självständigt så har jag ju svårt att veta vilket som är rätt.

Jag ska rida för instruktör, men det blir ju inte ofta så det känns inte som om jag kommer kunna lära mig det helt den vägen...

Okej. Försök när du rider själv att känna efter först. Gissa ;) Sen tittar du vilket framben som syns bäst och ser om du hade rätt :) Du kanske kan be instruktören förklara lite bättre också om du tycker det är svårt...

Ok, ska testa! :)

Hejsan, jag har en liten fråga... Jag undrar nämligen hur man kan se ifall hästen har fattat rätt galopp från hästryggen.
Man kan ju snegla ner och se det, men jag har inte riktigt förstått vad det är man ska titta efter.
Jag vill gärna också veta vad som är rätt galopp beroende på vilket varv man är i. Tror att det är så att hästen ska sätta ner inner ben först (har jag fel här kanske?) men jag har så svårt att se ifall det just är inner ben som går ner först eller inte, hur är det det ska se ut? :confused:

Är tacksam för svar! :)
Kika ner på hästens inner bog, den ska alltid hojjas först i rätt galopp.:idea: Om den sätter ner innerframben före ytter är det fel galopp.

Men hur ska man veta vilket som är först då? :confused:

Hehe, jag fattar verkligen inget. Jag rider också på ridskola och de säger alltid till om det är fel... :D

Så om man kollar på bogarna så ska inner åka fram först(för det gör den ju när hästen sätter ner benet), och sen ska andra bogen fram..?

(jag vet inte vad knapplån är men nu lånar jag ju trådskaparens tråd lite och frågar saker, så är det knapplån? :) )

Men hur ska man veta vilket som är först då? :confused:

Hehe, jag fattar verkligen inget. Jag rider också på ridskola och de säger alltid till om det är fel... :D

Så om man kollar på bogarna så ska inner åka fram först(för det gör den ju när hästen sätter ner benet), och sen ska andra bogen fram..?

(jag vet inte vad knapplån är men nu lånar jag ju trådskaparens tråd lite och frågar saker, så är det knapplån? :) )

Nu krånglar du till det lite;)
Vid rätt galopp , kika ner på innerbogen den ska var höjd (då är innerframben i luften) går den fel, är ytterbogen höjd.:idea:

Men benen rör ju på sig hela tiden. :eek:

Nu känner jag mig lite korkad. :p

Senast ändrad av en moderator:

haha, gör inte det. Det är svårt i början, innan man fått kläm på det, som med allt annat. Allt är lätt när man kan det... det är därför det är så svårt att förklara för någon som inte lärt sig än. ;) Alla har vi varit nybörjare...

Men benen rör ju på sig hela tiden. :eek:

Nu känner jag mig lite korkad. :p
Ja klart att benen rör sig annars pratar vi om halt:angel:
Man kommer underfund med bogen och rätt galopp efter en stunds träning, håll kåll på innerbogen bara.:idea:

Haha, ja emn innerbogen kan ju inte vara höjd hela tiden, det var så jag menade. :D För det måste ju finnas ett ögonblick då innerbogen är sänkt också :confused: Aja, som sagt, jag lär mig nog så småningom. Får lägga märket till hur det ser ut när ridläraren säger att det är fel galopp. :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka