Hur många?

em76

Trådstartare
Hur många varmblodiga travhästar föds i Sverige per år och hur många av dem kommer till start?

Sv: Hur många?

Om jag inte minns fel finns den faktan plus mkt mer på STC:s sida. travsport.se

Och eftersom vi ska svara HÄR och inte enbart genom att hänvisa till annan plats på nätet, så förutsätter jag att svaret skrivs ut här också! ;)
(länkar är tillåtna för att kunna fördjupa sig i ämnet, när svar på frågan finns här.)

Jag orkade inte gå in och leta efter uppgifterna (12timmarspass), men visste att de fanns. Men jag vet nu i fortsättningen att folk får fortsätta undra fast jag kan ge en hänvisning om vart de kan leta. Sorry.

2004 föddes 3 900 vbl föl samma år startade 12 829 vbl hästar i trav.
Idag finns ca: 57 000 st vbl. totalt (oavsett ålder)

Kan inte hitta någon statsestik i hur många % som kommer till start.

Humelibumlan skrev:
Kan inte hitta någon statsestik i hur många % som kommer till start.

Enligt vad Remy Nilsson sa på en föreläsning kommer mellan 40-50% av hästarna till start.....vet inte om det finns någon statistik på exakta siffror.

em76 skrev:
De som inte kommer till start, varför gör de inte det?
Skulle tippa på att det finns ca 1000 olika anledningar till varför en häst inte kommer till start.
Skador, sjukdommar, vilja, kunnande, exteriör, olyckor, tränare, ägare, hållbarhet osv.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Travhästar tävlar ofta utan skor, men att vara barfota passar inte alla. Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet har tagit reda på...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Samtidigt avslöjar forskare hos SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, att man är på väg att lösa gåtan om varför vissa hästar kan trava...
Svar
0
· Visningar
611
Senast: Gunnar
·
Hoppning I morgon tisdag 20/8 kommer programmet ut på TV4play https://www.tv4play.se/program/8e06bbe85587d5ef3d80/over-alla-hinder
2
Svar
23
· Visningar
2 264
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10