Hur många starter innan gå vidare?

A

ansk

Jag funderar över hur många starter ni brukar göra i varje klass innan ni går vidare till nästa högre klass?

Förstår att det är olika beroende på vad det är för häst och så men hur har ni gjort nu senast och vad skulle passa vår ponny?

Frågan gäller hur många LB hon bör göra innan det är dags för LA?
Räcker det med 5 st LB lokalt innan man startar LB regionalt tycker ni?
Stoet blir 8 år i sommar och har gått LD, LC och LB unghästklass 2005 och 2006. 2007 har hon gått LC, LB lokalt från juni-november och blivit placerad i alla tävlingar f o m augusti. Hon har vunnit 2 LC och 2 LB. Hon har ofta varit felfri men aldrig haft mer än ett riv eller ett stopp i omhoppningen.

Sv: Hur många starter innan gå vidare?

Om du tycker att det känns bra, så gå vidare. Det finns inget *så många starter* utan det är när du känner dig redo att gå upp en klass som du ska göra det! :)
Lycka till! :banana:

(Ps. Vilken klubb tävlar du för? Såg att du bor i Gävle :p)

Jag har inte heller haft "antal starter" innan man går upp en klass,
utan när den högsta klassen man tävlar känns enkel brukar jag gå upp
ett steg. För mig har det varit att gå upp en klass/tävlingsäsong.

Lycka till :)

Går upp när det känns bra och lätt i den klassen man tävlar i.

jag brukar inte heller köra hur många starter innan jag gått upp en klass, brukar rådfråga tränarn och när det känns bra och den höjden känns säker går vi uppåt.

Är olika från häst till häst, en del hästar behöver fler tävlingar på sig för att mogna än vad vissa andra behöver. Är svårt att säga exakt antal tävlingar eftersom det skiljer sig så, men på min 6 åring som hade gått 130 klasser red vi 130 5:e tävlingen tror jag!

Generellt sett är väl steget mellan 120-130 det största, så är väl kanske där man bör ta dte lite långsamt, men som sagt beroe på hästen och även ryttarens rutin.

det är helt och hållet beroende på hur hästen känns, när den är redo för högre klasser. jag har köpt ny ponny, började på reg LC LB, kmr rida 1 till reg LC LB, sen LA, för att jag känner att både jag & hästen känns redo, men andra kan man behöva rida 1000 LB innan LA, för att hästen inte känns helt 100 i den klassen, känn efter hur det känns och sen ut o starta :D lycka till

Som alla andra säger man är redo att gå upp en klass när man är säker i klassen under typ. =) Beror helt på ryttaren och hästen.
Men man får inte glömma att när man har gårr upp en klass kan de vara bra att kanske tävlingen efter hoppa lite lägre igen så hästen får smälta den högre klassen och känna så att den klarat av den det kan vara bra även fast det gått bra! jag vet allt för många ryttare som precis debuterat en högre klass med kanske en 0 eller 4 fel o de är ju skitbra o sedan så bara fortsätter de i de höga klasserna o tappar självförtroende o kanske vägra ut sig någon tävling senare!
Så ha Is i magen! ;)

Jag tycker man kan gå upp en klass när man känner sig stadig i nuvarande klass - och hinderhöjden för den nya klassen fungerar på hemmaplan.
Antalet starter är rätt oviktigt om hästen har tävlingsrutin i övrigt.

En gammal tränare till mig sa att man kan tänka sig att när man har ridigt fem nollor i den nuvarande klassen är man redo och gå vidare.
Men som alla andra säger att rida en bana med fyra fel kan ibland vara en bättre ritt än den gången man red nolla.
Det är bara du och din häst som kan berätta när ni är redo att gå vidare! Lyssna på din häst.

jag red väl ld-lc i typ tre år tills det kändes som att vi var redo till att gå upp till lc-lb, (vi hade mycket problem i början, det var därför vi red så små klasser så länge.) Nu, när jag har ridit lc-lb i ett år och vi har gått några nollor så känner jag mig redo att gå upp till lb-la reg. istället. jag känner att höjden inte är något broblem, så jag känner mig redo! :)

På ponnyn blev det ungefär en klass högre för varje säsong...

På första storhästen red jag 1,10 på en gång och den jag har nu har jag tävlat i 1½ år, men rider fortfarande bara 1m på henne. :p Beror på vad man har för häst, vad man gjort själv och hur det går ju...

Jag har som regel att jag o min ponny måste ha 10 poäng innan jag kan gå upp en klass. En felfri runda ger 2 poäng, alltså måste jag rida tex 5 felfria LD innan jag går upp till LC.

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 355
Senast: shia
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 470
Senast: Ewelina02
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 374
Senast: Magiana
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka