Hur många starter gör ni per säsong?

Novali01

Trådstartare
Ja, precis, nu vill jag veta hur många starter som ni brukar planera in och hur många helger i rad ni max kan tänka er att rida.

Jag har planerat att rida unghästen på 5 st debutant på vårsäsong varav de 2 första låg helgerna efter varandra, sen 1 helg emellan och 2 till i rad och sen flera veckor till den sista.

Sen får han vila hela juli och igång igen i augusti, börja med en debutant och sen 2 lätta klasser innan vi vilar lite innan breeders.

Hur gör ni?

Sv: Hur många starter gör ni per säsong?

Ja, precis, nu vill jag veta hur många starter som ni brukar planera in och hur många helger i rad ni max kan tänka er att rida.

Jag har planerat att rida unghästen på 5 st debutant på vårsäsong varav de 2 första låg helgerna efter varandra, sen 1 helg emellan och 2 till i rad och sen flera veckor till den sista.

Sen får han vila hela juli och igång igen i augusti, börja med en debutant och sen 2 lätta klasser innan vi vilar lite innan breeders.

Hur gör ni?

Det beror väl lite på hästen , är den bra och säker i terrängen så kommer han inte startas särskilt mkt detta året som 5 åring kanske 2 max 3 tävlingar innan 5-årsfinalen däremot mer hoppning , är han inte stabil och säker i terrängen från början så struntar jag faktiskt i hela finalen och ft överhuvudtaget med den hästen , helt drastiskt jag vet men jag vill att dom skall vara klara i huvudet från början och inte spända eller tittiga det känns som om det alltid hinner upp en någonstans på vägen senare isåfall.
I hans fall är han ju egentligen renodlad banhoppningshäst så det spelar ju inte så stor roll ifall han inte vill hoppa terräng.

Tom Barcelona som är tittig i sig var väldigt klar i huvudet på vad hon skulle göra redan som 5 åring men iallafall hon gick som 6 åring 5st Msv B alla felfria utan den första (ett stopp) innan hon gick BT final och då låg den i slutet av juli det året och hon började tävla den första i mars det året.

Optimalt för oss hade varit att inte tävla helgerna efter varandra men så ser ju inte terminen ut. :crazy: Terminen styr, ibland för mycket.

Deb och lätt är fysiskt som en träningsdag men mentalt tuffare dvs de kan få gå flera helger i rad men med vettig planering mellan tävlingarna så då är det inga större problem.

Det finns ju fördelar också med att gå helgerna efter varandra för unghästar!

Problemet är att hitta tävlingar för de olika hästarna. :mad: Man kan bli lätt irriterad när det krockar.

Förra året när vi debuterade i ft så red jag 3 debutant, hade gärna ridit fler om det funnits här omkring vill inte åka hur långt som helst för att rida debutant.
det här året planerar jag för fler, alla här i trakten och kanske kan man åka en bit också för lätt klass. så jag åker på så många jag kan, det blir inte så jättemånga ändå :p

Sigge går runt 10-12 st per år tror jag. Med honom vill jag inte lägga för mycket tävlingar/träningar för nära inpå varandra, eftersom jag är så fruktansvärt rädd om hans bakknä. :crazy:

Lasse vet jag ju inte. Beror nog lite på hur han utvecklas, hur mycket läger/träningar det blir och om vi ska försöka satsa på BT i hoppningen också (fast det får min hopptränare göra :o ).

Göte kommer väl att gå ca sju stycken i år. Om han fortsätter att funka bra. Jag vill helst inte lägga in fler eftersom de då ligger alldeles för tätt för honom. Nu blir det tre i rad om jag räknar med Sydslätten. Sen är det inget förren 3 juni när det är Dagstorp.

Unghästen känns inte riktigt klar och vill inte pressa henne.
Så vi kör lite hoppning i sommar (det är där problemet ligger inte i terrängen) ca4 starter kanske nån extra clearround. Sen komma igång ordentligt med terräng träningen och rida nåt hunting eller pay n' jump på sensommaren och debutera nästa år, vi ligger ett år efter kvaliten,championaten osv. men känns bättre att rida championat som 5åring och leka i år.

Jag rider de tävlingar som finns på rimligt avstånd osv, sen kan det bli flera helger i rad ibland, men vad har man att välja på...
Hästen verkar lika glad oavsett, så så länge det är så ser jag inget problem i att rida kanske 3 helger i rad om det skulle ligga tävlingar så.
Förförra året, han gick lätt klass + 1*, blev det 10 starter.
Förra året blev det 8 starter, i 1* + 1 st 2*.

I år har jag planerat ca 9 starter i fälttävlan. Och däremellan klämmer jag in ngn hoppning och en himla massa dressyr :D

Hade tänkt att komma iväg på 3-4 debutanter, och gärna någon lätt i slutet av terminen!, Och så en massa starter i hoppning också förståss där imellan :):) Synd att det inte är så många tävlingar inom lagom avstånd bara....;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 638
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024