Hur många segrar är många segrar?

M

miaman

Hur stort antal segrar tycker ni att hästen ska ha vunnit innan man kan säga att den vunnit många segrar? 10 st, 25 st, 50 st, 100 st??
Ju, fler "desto mer många" förstås, om man säger så - men vad tycker ni? Jag har insett när jag diskuterar med andra vad som är att betrakta som framgångsrikt, att allt är relativt ;)

Men vad är rimligt vad gäller antal segrar för en ridhäst (hobbynivå ffa) i karriären? På travet förekommer det ju, även om det kanske inte är jättevanligt, att hästarna vinner 100-200 segrar, är det möjligt inom ridsporten också tror ni? Hinner en ridhäst komma upp i den mängden segrar?

Sv: Hur många segrar är många segrar?

Det är ju jättesvårt att svara på och väldigt många aspekter att ta i beaktning.
Gren, ålder på hästen, antal starter, nivå?!
Hade väl inte blivit överdrivet imponerad av en 16åring som haft 50 vinster på lokal nivå hoppning.
Är det samma häst men segrarna kommit på nationell eller högre så hade jag definitivt varit imponerad.
Hopptävlingar vimlar det ju av, iallafall här. Dressyrtävlingar är ju lite färre. Fälttävlan finns det inte så många på ett år och distans och körning får man leta efter.
Det är ju då givet att en distanshäst inte kan få så många segrar i sin karriär som tex en hopphäst.

Tror förresten att en duktig hopponny nog kan komma upp i ett så pass stort antal segrar mycket eftersom den får en ny hungrig ryttare då den gamla vuxit ur den.

Senast ändrad:

Det relevanta i sammanhanget är hur många segrar jämfört med antal starter. Det går inte att jämföra med travet som har en massa regler som gör att man bör starta ganska ofta/mycket, och att tiderna som hästen gjort räknas oavsett vilken "klass" på loppet det är. Det finns säkert något sorts medel på hur många starter en travhäst normalt gör under en karriär och då går det ju att mäta "hur bra" den är utifrån antal segrar(och insprungna pengar). Samma synsätt går inte att tillämpa på ridhästar - en del tävlar bara ibland, och andra kanske 25-30 klasser per år..
En ridhäst kan ju ha 30 segrar på 150 starter i tex LB/1.10 under en livstid, vilket kanske inte imponerar. Om hästen däremot bara gjort tre starter i Msv/1.30 men vunnit alla så är det ju jättebra!
Jag har inte ens sett uttrycket "många segrar" i nån annons, så särskilt vanligt att mäta en hästs kapacitet på det sättet är det nog inte.

Ett snöre är givetvis alltid 1.25 m, möjligtvis kan man även använda 2 bävrar som mått för ett snöre. Det lärde jag mig när jag gjorde min grundutbildning i militären hahaha ;)

Till ämnet så tycker jag att runt 10 segrar på samma höjd är att se som ganska många segrar. För även om man kanske ofta placerar sig om man är ett bra ekipage så behöver det ju inte alltid vara segrar.

Jag har inte ens sett uttrycket "många segrar" i nån annons, så särskilt vanligt att mäta en hästs kapacitet på det sättet är det nog inte.

Jag har sett uttrycket ''vinstrik'' eller ''tävlat på blablablanivå med många vinster'' och det är ju samma sak.

Jag har sett uttrycket ''vinstrik'' eller ''tävlat på blablablanivå med många vinster'' och det är ju samma sak.

Ja fast i dressyr tycker inte jag att det är placeringen som är intressant, utan procenten.
Om man vinner på 50% för att alla andra är ännu mer kassa, eller om man kommer på 16:e plats i samma gren med 78% är ju viss skillnad. Men det är klart, har man höga procent men inte så fina placeringar så skriver man antagligen ut procenten om man annonserar ut hästen.

I min värld är det ju alltid kvaliteten på samtliga startande som avgör placeringen.:angel:

Vad gäller hoppning kanske det är tydligare eftersom nivån visar höjden. Men lite grann är det ju samma perspektiv: om alla är klantiga, kan man vinna med 16 fel. Om alla är duktiga, kanske man inte ens blir placerad trots felfri ritt.

Men vad är rimligt vad gäller antal segrar för en ridhäst (hobbynivå ffa) i karriären? På travet förekommer det ju, även om det kanske inte är jättevanligt, att hästarna vinner 100-200 segrar, är det möjligt inom ridsporten också tror ni? Hinner en ridhäst komma upp i den mängden segrar?

Säg att hästen tävlar mellan 5år och 15 år, tävlar 15 tävlingsdagar / år (inte överdrivet mycket) och två starter/ dag vilket blir 15 * 2 * 10 år = 300 starter. Så nog är det möjlig att ha 100 vinster.

Förövrigt tycker jag nog att om 40-50% av starterna är vinster så har hästen vunnit mycket. (Sedan behöver inte en häst ha vunnit så mycket för att vara bra i mina ögon, men, men.) Däremot skulle jag nog vilja veta lite mer om starterna än bara placering. Om det gäller hoppning/terräng - var starterna felfria, med flyt osv? Du kan ju vinna med en dålig runda om alla andra är sämre, och du kan "förlora" med en klockren runda om andra är bättre. Dressyr - vad låg procenten på? En dressyrhäst kan ju ligga på över 70% (vilket jag anser är bra) i varje start och ändå inte placera sig om motståndarna ligger på 80% och vinna på 50 % om motståndet är kasst, ex.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·
Övr. Grenar heter ett gammalt drama av William Shakespear.....Merchant of Venice var väl originaltiteln. Det är också namnet på en ny avelshingst...
Svar
2
· Visningar
1 786
Senast: F-Blod
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 894
Senast: supercassie
·
D
Distans Sitter återigen och tittar på inpulsningstiderna och pulsvärdena från Presidents Cup. De bästa rider i ungefär 25 km/h, vilket är ett...
2
Svar
26
· Visningar
5 272
Senast: neywaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar