Hur många sadlar?

S

Sweet

Ändrar sig era hästar formen under året? Byter ni då sadel under året, eller hur gör ni?

Frågan är ställd till alla som rider med bomsadlar. :)

Sv: Hur många sadlar?

Försöker hålla hästarna i samma kondition och hull året om, det mår de ju bäst av.

Det är inte lltid det är jätte lätt då den ena behöver äta lite och den andra mycket för att det ska bli samma resultat.. övervikt.

Men jag försöker så gott det går och de brukar inte vara så stor skillnad att jag måste göra något åt sadeln i alla fall.

Jag försöker också hålla henne jämn över året, och har hittills lyckats ganska bra med det. Men hon är inte den sorten som blir riktigt betesfet heller, så det kanske hänger på det... ;-)

Min häst blir bara bukig sommartid, så det enda som kan behövas är en längre sadelgjord :smirk: Över ryggen håller hon i stort sett samma form, om jag inte misslyckats totalt med foderstaten under vintern då.

Min häst ser i stort sett likadan ut hela året, eftersom hon inte går på sommarbete.
Hon går i en stor gräshage och kan bli en aning rundare på sommaren, men det är inget som påverkar sadeln passform.

Immer

Jaha, då får väl jag bli först ut med dubbla sadlar.
Pållan ökar bra i vikt på somrarna, och trots mycket träning kan jag inte hålla henne i normalhull.
Hennes sadelläge samt mage är det som mest ökar i omfång, därför har jag en sommarsadel och en vintersadel.
(Exakt samma sadel bortsett från bomvidden då)
Visst det känns ju lite dumt, men har jag inget att sadla med kan jag ju knappast rida henne, och då blir hon ännu fetare :eek:

Wintec hoppsadel som jag växlar mellen svart och blått järn (har även ett rött, hoppas på mer ryggmuskler framöver :-)
Dressyrsadel Passier som ligger som bäst när hon är som vidast, tjockare vojlock eller fårskinnspad om muskulaturen går ner.
Och bomlös på önskelistan. Jag vill ha en Softride i mcCullen-modell. Men skulle ändå behålla mina bomsadlar, omväxling förnöjer!

Sweet skrev:
Ändrar sig era hästar formen under året? Byter ni då sadel under året, eller hur gör ni?

Frågan är ställd till alla som rider med bomsadlar. :)

Stoet håller sig ungefär samma året om, bara skillnad i antalet hål somgår att dra åt i gjorden. Valacken blir så bred på sommaren att sadeln inte ligger still. Han rids barbacka tills han återfår normal form.

Guatemala skrev:
:idea: BArbacka , eller viktväktar hage...

Oj, du vill kanske prova pållan ute barbacka :D
Inget att rekomendera :angel:

Och nej ingen viktväktarehage, tycker faktiskt att det är helt okey att de blir lite rundare över sommaren.
Bara tråkigt att hon breddar mest i sadelläget...
Konstigt nog gör inte Islandshästen det :confused:

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
847
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 129
Senast: Reshästen
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat rida igen efter många års uppehåll men har problem med västen. Jag blir så klumpig att jag kan varken spänna sadelgjord...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V