Hur många procent visas på fölmönstring/3årstest

poloplayer

Trådstartare
Jag gjorde en enkät bland närmast sörjande i bekantskapskretsen som har halvblod, och av 16 födda föl i år hade 3 visats på fölmönstring och dom som hade 3 åringar hade 2 av 7 visats på 3års testen. Är min vänner ovanligt ointresserade av dylika evenemang eller är det normalt att så få visats?

Sv: Hur många procent visas på fölmönstring/3årstest

Jag tror nog att många låter bli att visa, men tror också att i mitt distrikt är det väldigt många som visar sina föl åtminstone. Sedan är det väl inte alla som visas som 3-åringar, men det beror ju säkert på tillväxtfaser och sådant med.
Många låter nog bli om de inte är säkra på att få bra poäng, kanske tror att det är lättare att sälja dem om de inte blivit nerdömda (t.ex.).

Många låter nog bli om de inte är säkra på att få bra poäng, kanske tror att det är lättare att sälja dem om de inte blivit nerdömda (t.ex.).[/QUOTE]

Kanske är det så istället att dom är "trötta" på denna bedömningssport som fölvisningen är...domaren ska gilla den hingsten DU valt,stammen på stoet o kanske DU inte är den här kända STORA uppfödaren...NEJ,fram för visning där du bedömer det du ser o inte vad det är för härstamning!! (Men det kanske dom inte klarar?!) :angel:

Jag tycker också att domaren inte borde veta just nånting om stam eller ägare, för jag håller med om att det är en hel del partiskhet. Precis som i dressyr :crazy:

Jag känner mig jätte tveksam att visa i framtiden. Mycke konstigt kuckel i kulissen :confused:
Och man visar inte något som inte är säkert klass 1.

jag förstår inte riktigt era funderingar...Om en 3 åring är frisk, mentalt mogen, och bra förberedd,har en bra stam och ser ok ut, så vill man väl ändå visa den och få en slags bedömning av vad du har i din ägo...

Sen tycker inte jag att alla hästar måste komma till visning till varje pris...men om allt stämmer in så är det en fingervisning att du är på rätt väg med dina avkommor/in köpta hästar.

Fölmönstringen däremot ställer jag mig lite mera funderande till... mkt kan hända på vägen till vuxen häst. Men visst är det kul att få en fair åsikt om sina små busar, för givetvis tycker vi alla att just våra fölungar är de finaste...

Ett mål i sin avel kan väl vara att försöka få fram klass 1 hästar iallafall...

Jag ser på 3-års som ett delmål med min unghäst. Är hon mentalt klar och jag tycker att hon har något där att göra så kommer vi vara med. Mitt mål är att vara med iaf.

3-årstest tycker jag man ska vara med på om hästen bara är redo. Det är ju roligt att se vad hästen får för poäng, även om den inte får diplom :)

Iofs, men kan ha en som min, den har bra gångarter men kunde inte LÖShoppa, inte tusan åker jag till ett 3-årtest med den och riskerar en klass 4-i hoppning, hästen ifråga kan fortfarande inte löshoppa (inte senast jag provade iallfall..) men hoppar som en klocka uppsuttet.

Det finns en tråd om detta ämne "Vad Domaren vet" heter den, ligger inte så långt bak här på avel.

Det är det jag "oroar" mig för med min unghäst, att vi inte ska få till nån bra löshoppning. Känner jag att hon inte funkar med det så blir det inte nåt 3års. Även om hon har bra gångarter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka