Hur många MJ gör skillnad?

majola

Trådstartare
Hur mycket måste man öka en foderstat för att märka någon skillnad?

Min tjej är fin i hull (sko dock inte bli tunnare) och ok musklad för att bara vara 4 år. Hon är pigg och glad, men jag skulle vilja ha *lite* mer ork i henne.

Hon äter idag 10 kg hö (lämnar om jag ger mer) samt en "magröra" bestående av
2 dl kli
2 dl betfor
2 dl linfrö
1 dl havre

Dett ges två gånger om dagen så mängden blir förstås den dubbla. Jag vill undvika att ge henne mer havre (några dl till funkar säkert, men ändå) eftersom hon är maghäst, men betforen borde inte vara något problem att öka på lite.

Kvoter och sånt är inga problem, men hur mycket måste jag öka på för att märka någon skillnad? Det blir ju sådana enorma volymer av betforen (vilket kanske bara är bra i och för sig?) Ska jag ge ett extra mål betfor separat? Andra tips? (Hon får dessutom salt och mineraler förstås.)
 
Öhh enorma volymer betfor ????? - du ger 2 dl/gång vilket motsvarar ca 0,6 HG vilket är jättelite. Havren är också pyttelite.Vanligtvis ger man ju havre o betfor i L om man nu inte har vågskopa. 1 L havre ungefär lika med 0,6 KG och torr betfor 1 L ca 0,3 KG.
Om hon verkar må fint så kan du säkert höja både havre och betfor det dubbla utan problem. Byt kanske ut havren mot korn det sägs ju ska vara snällare mot magen men har samma värden i övrigt.
Har du räknat på din foderstat ?
 
Tack för ditt svar!

Ja, den är uträknad. För mig är det "enorma" volymer eftersom jag inte ger mina hästar så mycket kraftfoder (är lyckligt lottad och har bra hö). Hästen har som sagt magproblem (blindtarm, förstoppning & inflammation) vilket förstås gör att jag är extremt försiktig. Veterinären sade att jag nog kunde öka på havren lite om det var nödvändigt (men han såg inte så förtjust ut) men jag ger hellre betfor eftersom det är lösande.

Visst kan jag höja betfor och havre till det dubbla utan problem - men det ger ju inte ens 2 MJ mer. Frågan var ju hur mycket man måste lägga till för att det ska ge effekt.
 
Huva vilken mage, min Luff dog i akut blindtarms o grovtarmsinflammation för länge sen och det trots en "bara" höfoderstat, men det var på den tiden när vi vanliga bushponnyryttare aldrig hört talas om maghästar.
Det stod inte om något sånt i "Håll hästen frisk" o dylik litteratur.
Hade buke funnits då hade han kanske levt än.

Angående korn - det sägs vara snällare mot magen, jag har sett vetenskapliga förklaringar på varför men inget som jag ska ge mig på att förklara.
Det har samma näringsvärden som havre men måste krossas (går att köpa färdigkrossat, håller max två veckor i sval temp) eller stöpas (häll på kokhet vatten och låt stå till det svalnat)för att hästen ska kunna tillgodogöra sig näringen, det är stenhårda kärnor.

Betfor är dock ett tips, ett snällt foder, men är hon lös i magen eller har en taskig tarmflora så är det ju inte att rekommendera, baskelusker - både bra och dåliga gillar ju socker, men du skrev väl förstoppningsproblem.

Det finns ju mängder med tips på magmedicin här på buke, har du provat något av dom för att stabilisera magen ?

Du känner ju din häst bäst men mitt tips är att byta ut havren mot korn och sen höja kfgivan sakta men säkert under några veckor till en giva som motsvarar den nivå på MJ du vill komma upp till.
Kolla så kvoten MJ/prot hänger med och håll uppsikt på magen så märker du när du kommit upp i maxdos. Ett tecken på för hög proteingiva är tex att urinen är mörkare och att det luktar skarpt o stickigt i boxen.

Om hon har förstoppningsproblem.....? Jag kom på något...
Dricker hon ordentligt, det kan du ju också se på urinen.
Nu spårade jag ur lite tror jag men det var ju en tanke....
 
Hästen är naturligtvis utredd och behandlas enligt rekommendation av veterinär (bara så att ingen tror att jag experimenterar själv med blindtarmsinflammation! :crazy:) Hon *ska* äta lösade kost (därav gröten) så betfor bör inte vara problematiskt ur den synpunkten. Dessutom är det ju energirikt och proteinfattigt, vilket passar bra till vårt hö.

Hon dricker ordentligt (30-35 liter om dagen) och är inte uttorkad (också kollat av veterinär). Har fått magtarm och jäst så eventuella störningar i tarmfloran borde ha rättats till. Vi vet faktiskt inte riktigt varför hon har fått detta.

Om någon vet mer om detta med kornet så är jag intresserad! Jag kan ju inte köpa krossat eftersom hon får så lite och det verkar lite stökigt att hålla på och stöpa det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 057
Senast: super
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 237
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, Min gamlings tänder börjar ge upp och eftersom han är pigg och hel som en 15-åring i övriga kroppen tänker jag inte ge upp så lätt...
Svar
6
· Visningar
1 574
Senast: johanssk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp