Du vet nog hur jag tänkte eftersom du körde hem mitt sto
Hur som helst så har jag en bekant som i flera år kört sina ston, även med föl vid sidan till Danmark. Hon kör vanlig transport och sist var det till BlueHors som ligger en bra bit ner i Danmark, så det blir lika långt som till Tyskland härifrån.
Annars finns det ett ställe ganska nära Helsingör med en duktig veterinär som tar emot ston och där kan man använda vilken hingst man vill. Har hingsten bra TAI eller FAI så tycker jag detta vore att föredra framför att köra sto och ev. föl längre. Jag ska dit på studiebesök i juni då kompisen sto ska dit med föl vid sidan.
Utomlands är det oftast veterinärerna själva som har uppstallning + all koll på stoet och det är då dagligen och inte varannan vardag som ofta är fallet här.
Jag fick samma uppfattning av den veterinärstation där mitt sto stod i Tyskland, de kollade stoet från dag ett när hon anlände, sedan på 17, 30 och 45 dygn efter senaste seminering. Jag hade själv ingen som helst koll på när hon skulle gå i brunst eftersom jag inte sett något på henne härhemma, det var tidigt på säsongen + att hon är svår att se på utifrån, men efter fem dagar i Tyskland var hon dräktig på naturlig brunst. Det var kanske bara tur, men det kändes som att de hade väldigt bra koll på läget när jag ringde och frågade.