Hur många kör sina avelston utomlands?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sighttosee
  • Startdatum Startdatum
S

Sighttosee

Har en känsla av att det är några stycken som trots allt kör sina ston utomlands för betäckning. Skulle vara intressant att höra hur ni tänker? Både med hingstval,transportmetod osv .någon som tom kört med fölis? Vad tycker ni om de utländska vetrinärerna? Några speciella rekomendationer. Kör själv ned emellanåt , men det är alltid intressant att höra andras tankar och ideer:)

Sv: Hur många kör sina avelston utomlands?

ingen som är intresserad av att svara?:) Har kanske annat att göra just nu :)

Du vet nog hur jag tänkte eftersom du körde hem mitt sto:laugh:

Hur som helst så har jag en bekant som i flera år kört sina ston, även med föl vid sidan till Danmark. Hon kör vanlig transport och sist var det till BlueHors som ligger en bra bit ner i Danmark, så det blir lika långt som till Tyskland härifrån.

Annars finns det ett ställe ganska nära Helsingör med en duktig veterinär som tar emot ston och där kan man använda vilken hingst man vill. Har hingsten bra TAI eller FAI så tycker jag detta vore att föredra framför att köra sto och ev. föl längre. Jag ska dit på studiebesök i juni då kompisen sto ska dit med föl vid sidan.

Utomlands är det oftast veterinärerna själva som har uppstallning + all koll på stoet och det är då dagligen och inte varannan vardag som ofta är fallet här.

Jag fick samma uppfattning av den veterinärstation där mitt sto stod i Tyskland, de kollade stoet från dag ett när hon anlände, sedan på 17, 30 och 45 dygn efter senaste seminering. Jag hade själv ingen som helst koll på när hon skulle gå i brunst eftersom jag inte sett något på henne härhemma, det var tidigt på säsongen + att hon är svår att se på utifrån, men efter fem dagar i Tyskland var hon dräktig på naturlig brunst. Det var kanske bara tur, men det kändes som att de hade väldigt bra koll på läget när jag ringde och frågade.

Jag har inte lyckats komma iväg men jag hade egentligen tänkt åka till DK i år och betäcka.

Dels är kostnaderna lägre i DK, framförallt om man väljer en dansk hingst, nu ska jag använda tyska hingstar men jag såg fördelarna med lägre skick kostnader, möjligheterna att göra en "grön" avkomma om man vill regga i ASVH samt framförallt att de tyska skicken i många fall går på överdagen skick istället för över natten.

Dock blev det inte så nu i år framförallt eftersom en danska kronan steg så förbaskat samt att mitt ena sto, som jag helst hade velat ha överdagen skick på pga hennes ålder, behöver betäckas på fölbrunsten alt. på en igång sprutad brunst direkt efter fölbrunsten och jag har inget emot att köra ston med föl men inte så långt när de är så små som de är vid den tidpunkten jag hade behövt köra.
Till 30 dagar eller om man har nån som fölar tidigt så man kanske tom kan vänta ytterligare nån brunst skulle jag inte tveka.
Till Tyskland skulle jag inte skicka sto m. föl med gärna singelsto alt. om man kan skicka dit henne sent i dräktigheten för fölning på plats och sedan semin innan hemkomst igen.

Jaa jag har också funderat på Danmark , men har ju en viss förkärlek till tyskland och är mkt nöjd med hanteringen där precis som du Elle så känns det som om de har stenkoll. Nu har jag ju "lyckats ha "singelston" att köra men så lär det ju inte alltid bli så man funderar ju på detta med att köra föl eller det jag nog hellre gör är att köra ned dem sent i dräktigheten och låte dem föla där:cool:

Kan du inte slänga in ett pm till mig när ni varit där , är ju klart ett alternativ mot att åka ännu längre och är det bra är det ju bara kanon, billigare också.:):bump:

Du vet nog hur jag tänkte eftersom du körde hem mitt sto:laugh:

Hur som helst så har jag en bekant som i flera år kört sina ston, även med föl vid sidan till Danmark. Hon kör vanlig transport och sist var det till BlueHors som ligger en bra bit ner i Danmark, så det blir lika långt som till Tyskland härifrån.

Annars finns det ett ställe ganska nära Helsingör med en duktig veterinär som tar emot ston och där kan man använda vilken hingst man vill. Har hingsten bra TAI eller FAI så tycker jag detta vore att föredra framför att köra sto och ev. föl längre. Jag ska dit på studiebesök i juni då kompisen sto ska dit med föl vid sidan.

Utomlands är det oftast veterinärerna själva som har uppstallning + all koll på stoet och det är då dagligen och inte varannan vardag som ofta är fallet här.

Jag fick samma uppfattning av den veterinärstation där mitt sto stod i Tyskland, de kollade stoet från dag ett när hon anlände, sedan på 17, 30 och 45 dygn efter senaste seminering. Jag hade själv ingen som helst koll på när hon skulle gå i brunst eftersom jag inte sett något på henne härhemma, det var tidigt på säsongen + att hon är svår att se på utifrån, men efter fem dagar i Tyskland var hon dräktig på naturlig brunst. Det var kanske bara tur, men det kändes som att de hade väldigt bra koll på läget när jag ringde och frågade.

Vi har haft ston i Danmark flera gånger, både med och utan föl. Två gånger har vi också skickat ston utan föl till Frankrike. I år blir det troligtvis fyra ston till Danmark, både med och utan föl.
Anledningen för oss har varit för att kunna använda den hingst vi vill ha. Vi föder upp travare och är hingsten godkänd i Danmark och fölet tillverkas där och sedan importeras i livmodern, får man registrera avkomman i STC.

I år blir det extra fånigt, då sperman vi ska seminera med råkar befinna sig i skåne. Min man kör ner ett sto till Danmark idag. På vägen ska han plocka upp fryskärlet med stråna och ta med det till Danmark..
Fiffigt, STC.

*kl*

Ni som seminerar i Tyskland och Danmark, hur är det med hästhållningen på seminstationerna där?
Står stona bara på stall eller får de vara ute? Gräshagar eller sandruta?

Där min var i Tyskland hade de ett antal relativt stora hagar med en del gräs i, inte jättesmå rasthagar, de var enligt de som hade stallet ute 4-5 timmar per dag tillsammans med ett annat sto, detta gällde i mitt fall sto utan föl vid sidan.

Har ett sto med föl i Danmark. Ute dygnet runt i jättehage:D
Fick välja själv mellan ute, inne, paddock eller gräs med sällskap.

Mitt föl skall opereras för X-benthet. Kostar 2000 DKR. Hemma kostar det 10 900 SEK :eek::eek: Tror ni att jag lämnar fölet en extra vecka?

Ja det är inte klokt hur det kan vara så enorma skillnader, tror inte vetrinärerna är sämre i Danmark:), När vi lämnat ston i tyskland har vi kunnat välja om vi vill ha dem på stall/liten hage eller stora beten/andra ston, det har fungerat hur som bara att välja hur man velat ha det. Någon som har koll på frysspermaseminering i danmark? Sverige ca 7500 ink moms och tyskland 200 euro.......bara det. tror det enda man skall ha koll på är att man lämnar på ett bra ställe, men vi har ju många här som har bra koll och fler blir det nog tror jag:D

Tack alla för svar om hagar.
Det är något jag grunnat över tidigare och speciellt Tyskland trodde jag det var en bristvara hos - skönt att det finns alternativ! :)

puttar lite, skall nu ner till helgen igen....:)

Hej!

Jag har precis mitt sto nere i Danmark nu. Åker ner pga att det inte finns några svenska hingstar inom denna ras. Så jag har inget val.:D
Tyskland har jag inte tänkt på för det har känts krångligt, men det kanske det inte är.

Ang hästhållningen så känns det precis som här då det är naturlig betäckning, så jag har tyvärr ingen erfarenhet av de danska seminstationerna.
Ang veterinär kostnaderna för ultraljudet återstår att se.

Lycka till alla med sina ston.

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 393
Träning Vet inte om tråden hamnar rätt nu... men vi testar väl... :crazy: Jag har ett kallblodstravarsto och en islandsvalack hemma i hagen...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka