Hur många kilo orkar en fölis äta?

Sv: Hur många kilo orkar en fölis äta?

ja hade tänkt försöka ge 13 kg hösilage med ts 33 % timm vår fölunge när vi vant av den från stoet. Misstänker att fölet knappt kommer vilja äta hälften,tur att hon gillar lusern.

Det är inte så lätt att få i de små tillräckligt med hö. Man ger kanske hö 3-4 gånger per dag och ofta äter ju stoet tills det är slut, medan fölet småtuggar lite då och då. Man kanske ska låta både sto och föl gå på fri tillgång för att fölet ska få i sig tillräckligt - men det beror ju lite på hur stoet ser ut också...
Jag har aldrig lyckats få i mina halvblodsföl mer än 4-5 kg per dygn.

Våran hingstunge som är 4 1/2 månad äter kraftfoder o hö i egen box på kvällen. Ca 3 tim. Då petar han i sig 3-4kg hö, annars går han m mamma o får 4 ggr till men då vet jag inte hur mkt han får i sig?

Min lilla blir 6 månader snart och står i egen box på natten, hon får ca 5kg och det är offtast slut på morgonen.. Hon är ett riktigt matvrak, sen har dom fri tillgång i hagen och hon diar på dagen. Tar in dom ganska sent mellan 21-22 och ut mellan 5-6 på morgonen

Oj! Fem kilo på natten :eek: Min 6 månaders äter 1-2 kilo under natten. Mellan ca 22 och 07.

Allmänt: Det var en intressant fråga, det har jag också funderat på. Pratar ni om torr hö eller hösilage?

Senast ändrad:

Det är ensilage men det är torrt som hö... så det väger inget extra...

Jag får snart hem en 7 månaders bebis och minns inte vad mitt sista föl åt. Han fick dessutom proteinbrist i samband med avvänjningen och åt dåligt så han var nog inget bra mått. Jag är ju naturligtvis livrädd att detta skall hända igen och räknar foderstater natt och dag men allt hänger ju på hur mycket grovfoder jag kan lyckas få i honom. :crazy:

Min är snart 6 månader och petar i sig ca 8 kg hösilge/dag + 1,5 kg havre. Är så glad att han har börjat äta. Han är ganska smal men går ganska snbbt upp nu när han stoppar i sig en del. :bump:

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
537
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden
  • Småhunds ägare