Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
ja hade tänkt försöka ge 13 kg hösilage med ts 33 % timm vår fölunge när vi vant av den från stoet. Misstänker att fölet knappt kommer vilja äta hälften,tur att hon gillar lusern.
Det är inte så lätt att få i de små tillräckligt med hö. Man ger kanske hö 3-4 gånger per dag och ofta äter ju stoet tills det är slut, medan fölet småtuggar lite då och då. Man kanske ska låta både sto och föl gå på fri tillgång för att fölet ska få i sig tillräckligt - men det beror ju lite på hur stoet ser ut också...
Jag har aldrig lyckats få i mina halvblodsföl mer än 4-5 kg per dygn.
Våran hingstunge som är 4 1/2 månad äter kraftfoder o hö i egen box på kvällen. Ca 3 tim. Då petar han i sig 3-4kg hö, annars går han m mamma o får 4 ggr till men då vet jag inte hur mkt han får i sig?
Min lilla blir 6 månader snart och står i egen box på natten, hon får ca 5kg och det är offtast slut på morgonen.. Hon är ett riktigt matvrak, sen har dom fri tillgång i hagen och hon diar på dagen. Tar in dom ganska sent mellan 21-22 och ut mellan 5-6 på morgonen
Jag får snart hem en 7 månaders bebis och minns inte vad mitt sista föl åt. Han fick dessutom proteinbrist i samband med avvänjningen och åt dåligt så han var nog inget bra mått. Jag är ju naturligtvis livrädd att detta skall hända igen och räknar foderstater natt och dag men allt hänger ju på hur mycket grovfoder jag kan lyckas få i honom.
Min är snart 6 månader och petar i sig ca 8 kg hösilge/dag + 1,5 kg havre. Är så glad att han har börjat äta. Han är ganska smal men går ganska snbbt upp nu när han stoppar i sig en del.
Foder & Strö
Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra.
Vi har en lite låg kvot (5) och...
Lantbruksdjur Här fick fåren flytta ut till lösdriften igen nu när det blev plusgrader. De klipptes för ca 3-4 veckor sen. Små juver börjar synas, men...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.