Hur många kilo i veckan?

Sv: Hur många kilo i veckan?

Galopp är en bra gångart för viktminskning, intervallträning och så låååååååååååånga skritturer.

Om du nu vill ge kraftfoder ge typ krafft ponny el ngt liknande som inte innehåller något (knappt). Hestekraft räknas ofta som gödfoder.

Ja, men 40kg på 5 veckor tror jag är ganska lagom. Ditt upplägg verkar ju vettigt så det blir nog bra. :D
Är du nere på matchvikt sen? För då är den ju inte så överviktig, jag föreställde mig en stor boll. :o

Jag med med har det framgått vad det är för häst

Det är en connemara på ca 154cm med 40-50kg övervikt som sitter jämnt fördelat på halsen, magen och rumpan/låren. Dvs han ser inte så överviktig ut alla gånger men jo, det ÄR han.

Juni 2008:

21730900.jpg

I juni månad har han gått på bete dygnet runt. Han stod inne ca 5h/dag och "vilade magen". + att han fick kraftfoder efter ridning (mer müsli).
Jag har också funderat på om det är müslin som han "sväller upp" av :angel: .. Men jag vill hellst ge något muslifoder till honom och inte krafft...(tänker främst på när hösten och vintern kommer) vad finns det mer för val?
Fibergi går bort, det är vi provat och det blev han fet av om inte annat.

Våren 2007:
Bild034.jpg

Man bantar inte en häst, man fodrar ner den prarellt med motion. Hur mycket den går ner, beror på hur mycket du rider. Balansen i fodret ska så i nivå med normalvikt, om hästen är överviktigt så spelar det ingen roll hur mycket kraftfoder man ger eftersom det är övervikten som ger orkesförlust. Kraftfoder innehåller inget mer som hästen redan inte har fått, och dessutom för mycket av den varan.

Det finns hästägare som beordrats av veterinär att banta sin häst kraftigt, och 50 kg på 2 veckor. Dock har det handlat om kraftig övervikt, fast just denna metod är inget jag stöder då den mer går ut på att svälta hästen ner i vikt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka