Hur många kilo i veckan?

Seabaz

Trådstartare
Hur många kilo i veckan kan man banta en häst utan att det är farligt?

En människa kan ju gå ner över 1kg i veckan men börjar det närma sig 2kg är det inte säkert hälsosamt (beroende på många faktorer såklart)

Men hur är det med hästar?

Sv: Hur många kilo i veckan?

Jag vet inte hur mycket i kilo man kan banta en häst men skulle räkna ut i foderstaten hur mycket hästen skulle ha (normalvikten) och fodra därefter. Vet du bara hur mycket hästen väger nu så tar du den foderstaten och minskar lite på allt.

Träning hjälper väl också till att "banta"...

Ökar du träningen behöver du inte minska fodret så mycket.

Vill hästen ha mer att tugga på än den får under natten kan du ju ge halm också. Bara energi och inget protein i den.

Fast det är ju energin man ska minska på när man bantar.. Men halm kan vara bra att ge som "extra-tugg" ändå, om man har bra värden på det andra grovfodret och inte kan ge full giva av det men behöver mer grovfoder.

hästen har ingen direkt uträknad foderstat nu då han gått på bete dygnet runt och fått lite havre + betfor efter ridning varje dag.

Nu står han inne på nätterna och får lite kraftfoder morgon, insläpp och natt. vid nattningen får han ett par kilo hösilage med jättebra värden *har inte det i huvudet dock vad för värden*

kraftfoder äter han havre och krafft grov på morgonen och vid insläpp. Kvällen får han hästekraft.

Behövs hästen verkligen kraftfodret? Det känns lite onödigt att ge om hästen är överviktig.. Lite kan behövas för att få i hästen ev mineraler, men inte mer.

njee han får just bara lite (0,25l havre och 0,25 krafft ELLER 0,50 hästekraft, det är müsli så den är luftigare, dvs så han får egentligen 0,30 av den om man pressar ihop den) vid varje giva för att de andra hästarna får mat.

jag skulle nog satsa på mer motion och att begränsa gräsätandet under dagen. antigen med munkorg eller byta till ett bete som inte är så kraftigt.

lite hösilage på kvällen måste han ju få..

Hehe, det tycker jag är rätt mycket :p Båda knubbisarna är får dela på 2,5 dl musli, ca 50 g var. När de får betfor får de en dl var. Dra ner så mycket det bara går och öka motionen, och se över betet. Det kanske är för bra för den hästen.

Om vi ska tillbaka till ämnet, hur många kilo kan en häst tappa per vecka på ett hälsosamt sätt? Jag vill med veta! Jag har googlat, men utan större framgång så långt.. I'll be back.

8 hästar går på betet dygnet runt där min häst nu bara får gå på dagarna, det är rejält nedbetat. Dock är hagen jättestor och består av både äng och skog så såklart har dom alltid att tugga på om dom vill....

Vissa dagar går han på baksidan av stallet med stallägarens shettis men där är ju ingen mat typ så då får han hösilage både vid insläpp och natten....

Jag ska prova såhär och mäta med viktmåttbandet igen snart. Motionen har vi ökat på sätt och vis.

Innan reds han 1-2 gånger om dagen men inte så hårda pass på ridbanan eller ute i skogen.
Nu rids han hårdare pass på ridbanan och längre turer i skogen men enbart en gång om dagen då :)

njee han får just bara lite (0,25l havre och 0,25 krafft ELLER 0,50 hästekraft, det är müsli så den är luftigare, dvs så han får egentligen 0,30 av den om man pressar ihop den) vid varje giva för att de andra hästarna får mat.

Vikten på müslin ändras inte av att den är luftig eller ihoppressad. Den väger lika mycket ändå.
Är hästen för tjock så behövs ju inte kraftfodret. Ta bort det tycker jag.

Om han nu "behöver" ha kraftfoder för att de andra får så ge honom bara lite skrammel då, en näve räcker ju.

Volymen ändras och jag skrev Liter och inte Kg

Kratus: Jag vill att han ska ha kraftfoder också för att orka med de hårdare ridpassen så kraften blir kvar på den volymen det ligger på nu. (såg nu också att jag skrivit 0,25 krafft och det är lite fel, han får cirka 3 nävar krafft + 0,25 havre)

Att han har egen motor utan kraftfoder betyder inte att han orkar jobba ändå. Han har ju som sagt mycket övervikt att bära på nu också, så gränen är hårfin just nu vad han bör äta och inte äta.

Vanligt missuppfattning att hästen behöver kraftfodret. Uppenbarligen gör han det inte, eftersom han är överviktig. Det första du måste göra är att se över vad han behöver. Han får i sig för mycket energi, plocka bort, eller minska avsevärt, intaget av energi. Jag tror faktiskt att gräs och hösilage räcker.. Det gör det till de allra flesta hästar.

Han är överviktig för att han gått en månad på sommarbete dygnet runt.

Det gör han inte längre sedan en vecka tillbaka.

Han är överviktig för att han gått en månad på sommarbete dygnet runt.

Det gör han inte längre sedan en vecka tillbaka.

Ta bort kraften visst lite skrammel funkar. Inte mycket. Hur mycket tränas han nu hur långa pass. Ofta tror vi att vi kör stenhårt med våra kusar och matar dom efter det. Hätar orkar myyycket

Tja han tränas MINST en timme på ridbanan 4-6 dagar i veckan. (1-3 dagar i veckan skogsridning (dom dagarna han inte går på banan, ridning varje dag) och då räknar jag inte in uppvärmning och avskrittning som är ca 30 min.

Mest travjobbar vi...

Arbetet på ridbanan varieras också med hoppning, travbommar på marken och upphöjda, hoppar studs mm..
Ridningen i skogen blir ca en timme men då vi inte har några bra tempovägar så får hästen ibland gå 20-30 min på ridbanan efter uteritt (oftast uteridning ca en timme mest skritt men även trav och galopp men utan krav på form osv..) Ibland klätterbackar också..

Jag tänker inte ta bort kraftfodret han får nu oavset vad någon här säger.

Ursprungsfrågan var hur många kilo i veckan man kan banta en häst utan att det är skadligt?

Ursprungsfrågan var hur många kilo i veckan man kan banta en häst utan att det är skadligt?

Om jag gissar hejvilt så skulle jag säga ca 10kg. Iom att en människa klarar 1kg på ett hälsosamt sätt och en häst väger ungefär 10ggr mer än en människa. (Om man hårddrar det hela så att säga.)

Hur mycket övervikt pratar vi om från början här?

bigganl: Det är upp till mig hur jag vill mäta mitt foder, eller hur?
Jag skrev ut liter också så ni skulle veta.

Jag har ett liter-mått och en liter müsli väger inte lika mycket som en liter havre, eller hur?
Jag väger inte kraftfodret, jag använder litermått, decilitermått och kryddmått = volymbaserade mått.

Höet väger jag med våg dock.

Kratus: Jag vill försöka få ner hästen ca 40kg på 5 veckor. Som sagt, jag tänker ju inte sluta ge hästen mat och vatten men vi har ändrat om mycket i rutinerna nu så jag ska mäta honom idag runt om, för en vecka sedan vägde han exakt 500kg :idea:

Ja, men 40kg på 5 veckor tror jag är ganska lagom. Ditt upplägg verkar ju vettigt så det blir nog bra. :D
Är du nere på matchvikt sen? För då är den ju inte så överviktig, jag föreställde mig en stor boll. :o

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka