Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

B

BJÖRKIS

Har 2 hästar hemma i stallet som får sitt kraftfoder morgon och kväll, de har fri tillgång på stråfoder dygnet runt så mage är aldrig tom när de får sitt kraft.
Araben får 0,5 kg Havre, 0,5 kg Betfor + mineraler mm, Fullblodet får 1 kg Havre, 0,5 kg Betfor + mineraler mm, problemet är det att fullblodet har så väldigt svårt för att äta upp sitt kraftfoder på morgonen, han vill bara ut i hagen (uppfödd på lösdrift), han är 2 år gammal. Sammanlagt äter han 3 kg kraft uppdelat på 2 måltider/dag. Men eftersom han har så svårt att koppla av på morgonen äter han inte särskilt mycket utan lämnar kvar det till kvällen + att jag fyller på hans andra omgång. Han har uträknad foderstat, pigg och glad, inte särskilt hög men ordentligt musklad och fin i hull, han är inriden och beräknas starta som 2-åring.
Jag är rädd för att det kommer bli bekymmer i framtiden om han inte börjar äta upp sin mat på morgonen, jag kommer att behöva öka på hans kraftfodergiva i takt med att hans träning ökar.
Hur mycket kraftfoder är rimligt att ge honom per tillfälle? Han kommer att väga omkring 500 kg när han är färdig.
Tacksam för svar.
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Högsta rekommenderade kraftfodergiva är 0.4 kg kraftfoder per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Sweet skrev:
Högsta rekommenderade kraftfodergiva är 0.4 kg kraftfoder per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.

FEL!

Högsta rekommenderade SPANNMÅLSGIVA är 0,4 kg/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.

För kraftfoder rent generellt finns ingen, däremot måste man ju ta hänsyn till magsäckens volym i liter.

Fast det är ju inte fel att använde 0,4 kg per 100 kg och tillfälle på annat kraftfoder heller som en guide, men det finns ingen sådan rek, rekommendationen gäller SPANNMÅL.

Jag kollade upp det där noga när Fröken Fräken här var liten, jag trodde nämligen också innan att det var kraftfoder överlag rekommendationen gällde, men det är spannmål. När det gäller Kraftfoder får man ta hänsyn till volymen kontra magens volym bara.
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Men pelletterade foder sväller ofta MYCKET så det kan ju knappast vara bra att ge för mycket av det heller. 2 kg havre är ju inga problem för hästen att stoppa i sig, den sväller ju inte särskilt mycket men tänk dig 2 kg pellets som sväller i magen... :crazy:

På den sidan som jag hittade den rekommenderade kraftfodergivan så stod det att det gällde allt kraftfoder, inte bara spannmål.

INFO
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Inte riktigt rätt heller...det är stärkelsen som är begränsande. Spannmål innehåller mycket stärkelse och det är det man vanligtvis utfodrar så därför säger man så.
Betfor t ex är ju ett kraftfoder men innehåller lite stärkelse.

Har man ett pelleterat kraftfoder kan man kolla upp hur mycket stärkelse det innehåller alt. hur mycket spannmål det innehåller.
Lucern pellets utfodras ju också som kraftfoder men innehåller i princip ingen stärkelse alls.
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Jag fodrar mina hästar 05.45 på morgonen och därefter får de stå inne i 45-60 minuter för att äta upp, araben lämnar ytterst lite emellanåt medan fullblodet lämnar ca 0,5 kg.
På natten är det inga problem, då tuggar han nöjt i sig sin mat utan att stressa, jag tror han äter sitt kraftfoder under hela natten för hösilaget minskar inte särskilt mycket då de står inne.
Jag ska snart öka på hans kraftfodergiva till 3 kg Havre och 1 kg Betfor (han äter lika mycket nu), men det kommer innebära att han äter väldigt mycket kraft till natten, men han kanske är så pass mätt att han inte orkar trycka i sig mer mat? Då har jag problem, jag tänker inte dra in på hans stråfoder då hästar är gräsätare.
Kan det vara ok att ge honom denna mängd foder och låta honom tugga på det hela natten? Självklart har han fortsatt fri tillgång på strå. Han väljer ju själv vilket han vill äta. Idag smäcker han i sig omkring 10 kg strå och det är ju inte dåligt det, har bra värden.
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

BJÖRKIS skrev:
Jag fodrar mina hästar 05.45 på morgonen och därefter får de stå inne i 45-60 minuter för att äta upp, araben lämnar ytterst lite emellanåt medan fullblodet lämnar ca 0,5 kg.
På natten är det inga problem, då tuggar han nöjt i sig sin mat utan att stressa, jag tror han äter sitt kraftfoder under hela natten för hösilaget minskar inte särskilt mycket då de står inne.
Jag ska snart öka på hans kraftfodergiva till 3 kg Havre och 1 kg Betfor (han äter lika mycket nu), men det kommer innebära att han äter väldigt mycket kraft till natten, men han kanske är så pass mätt att han inte orkar trycka i sig mer mat? Då har jag problem, jag tänker inte dra in på hans stråfoder då hästar är gräsätare.
Kan det vara ok att ge honom denna mängd foder och låta honom tugga på det hela natten? Självklart har han fortsatt fri tillgång på strå. Han väljer ju själv vilket han vill äta. Idag smäcker han i sig omkring 10 kg strå och det är ju inte dåligt det, har bra värden.

Tja, som jag ser det så finns det en för- och en nackdel.

Fördelen är precis det du säger, han kna peta i sig det under natten

Nackdelen är att han knakse äter upp kraftfoder före hö och således inte utnyttjar kraftfodret.

Ofta när man tar svårfödda hätar så att ta samma mängd mat så om man delar det på 5 mål istället för tre så går de upp. Dvs även om det inte verkade så fick de för mycket kraftfoder per tillfälle och utnyttjade inte kraftfodret som de skulle.

JAG skulle om det vore MIN häst byta ut havren mot annat kraftfoder me dhögre värden. Dvs byta ut det MJ och protein du får från havren mot att komma från andra kraftfoder som du kan ge i mer koncentrerad mängd så du får ner den totala volymen och den totala kilogivan och därmed slippa problemet.
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Bubbla skrev:
Inte riktigt rätt heller...det är stärkelsen som är begränsande. Spannmål innehåller mycket stärkelse och det är det man vanligtvis utfodrar så därför säger man så.
Betfor t ex är ju ett kraftfoder men innehåller lite stärkelse.

Har man ett pelleterat kraftfoder kan man kolla upp hur mycket stärkelse det innehåller alt. hur mycket spannmål det innehåller.
Lucern pellets utfodras ju också som kraftfoder men innehåller i princip ingen stärkelse alls.

Tack för att du förtydligade, jag vet att det är just pga stärkelsen, men gav mig inte in på den delen. Men du har så rätt så och har man ett väldigt havrebaserat foder så gäller det ju för det med t ex, just pga stärkelsehalten.
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Tack för tipset, men jag kan direkt säga att denna kräsna häst BARA äter Betfor och Havre, allt annat fnyser han åt, tro mig, jag har provat, just för att kunna få ner mängden kraft, men det är lönlöst, han VÄGRAR stoppa i sig annat än just Betfor och Havre.
Så visst har jag problem. Men jag tror inte att han ratar kraftfodret, han har ju hela natten på sig att äta (7½ timme)
Vet inte riktigt hur jag ska göra med denna gosse.
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Betför är ju bättre än havre ur hästsynpunkt egentligen. Det innehåller mycket mindre mängd stärkelse. Om man behöver fodra stora mängder kraftfoder är betfor i regel bättre. Däremot blir det ju ganska stor volym, så har man en häst som inte vill äta stor mängd är det kanske inte så bra.
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Håller absolut med om att Betfor är ett ypperligt fodermedel, dock får han redan ganska mycket, 1 kg i torrvikt, vilket ju blir en hel del volym som du sa.
Och jag vet inte heller hur hans mage skulle reagera på ännu mer eftersom det i stora mängder kan bli laxerande, nu är han fast och fin i träcken.
Jag blir lite orolig när jag tänker på tävlingssäsongen, och han kommer då att behöva ännu mera kraftfoder, dels för att orka med sin träning/tävling men oxå för att jag inte vill att han ska tappa hull, samtidigt får man inte glömma bort att det är en ung häst som fortfarande växer.
Just nu är han väldigt fin i muskelmassa och hull, där vill jag ha honom, vill inte ha en häst som ser ut som en greyhound i kroppen, jag gillar att de ser naturligt slimmade ut.
Räknar med att han kommer äta en hel del kraft när han är i tävlingskondition, skulle tro runt 4-5 kg Havre och 1 kg Betfor, det är stora mängder som ska i, plus att han äter grovfoder, vilket han gör med stor aptit, glädjande nog.
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Den stora mängd kraftfoder (ofta spannmål) som de flesta löphästar måste äta för att hålla hull och energin uppe ger en ökad risk för korsförlamning. Spannmål är inte det bästa att ge om man ska ge så mycket.

Bara så att du vet.
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Jag är väldigt medveten om att dessa stora mängder foder spelar stor roll vad gäller korsförlamning och löphästar, det är tyvärr inte helt ovanligt bland stallarna. Jag hade mer än gärna fodrat pålle med annat men han är fruktansvärt kräsen! Och vägrar att röra något annat än just Havren och Betfor.
Han har mkt utevistelse (minst 12 timmar/dag, oftast runt 14-15), rids regelbundet och har inte visat några tendernser till korsförlamning. Många av dagens löphästar står ofta på stall 20 timmar om dygnet och rör inte särskilt mycket på sig. Jag hoppas att min pålles utevistelse och motion ska göra att han klarar av den stora mängd kraftfoder utan att få problem. Jag har en bekant (oxå galopptränare) som fodrar med 9 KG KRAFTFODER när hennes hästar är i full kondition, mestadels havre men även en del korn. Detta ges till araber! Vilket jag tycker är en ofantlig mängd, dessutom går de bara i hage en liten stund varje dag.
Så 4-5 havre tror jag han klarar av, detta när han är i full kondition vill säga, nu får han 2 kg och det är inga problem med vare sig humör eller annat.
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Har du testat att låta honom ha en hink/krubba med annat kraftfoder inne hos sig ett par dar? Min häst är också väldigt skeptisk till nya fodermedel, men om man blandar i små mängder i taget/låter torrt foder ligga kvar ett tag så brukar det mesta slinka ner. Viktigt dock att det är torrt, annars måste man ju kasta det efter ett tag.
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Det har jag faktist inte provat, ska ta o göra det när den tiden blir aktuell, tack för tipset! Ska nu bara hitta ett gott foder med högt energivärde, har du några förslag där med kanske?
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Så lite så!
Har inga tips på energirika foder jag testat, brukar vilja få upp proteinet...
Men fibergi har väl rätt många olika sorter, det är ju dessutom rätt sött så det borde ju accepteras. Krafft har ju sin röda linje, sport och plus/blåröd och energi. Kolla hemsidorna för värden.
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

När jag räknar ut maxgivor på spannmål eller fabriksfoder så brukar jag gå efter stärkelse mängden.
Hästen kan spjälka ca 200g stärkelse/100kg kroppsvikt och utfodringstillfälle. Det blir tex 0,4kg havre eller 0,3kg korn/100kg kroppsvikt och giva. Om du ska ge fabriks foder så är det bara att kolla på säcken och räkna hur mycket du kan ge.
Min häst äter också dåligt på morgonen. Jag har fördelat det så att hon får mindre mängd på morgonen och en större giva på kvällen.
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Om det bara är enrgin du vill få upp så är ju olja ett bra tips. Det går ju att blanda rätt bra med de flesta foder så att det "inte märks", i alla fall inte om du tar en med lite smak.
Eller också får du leta runt efter ett kanongrovfoder, fast energin brukar ju ligga ganska konstant. Men det kan ju också vara så att hans aptit ökar när träningen ökar, det är rätt vanligt (även om det finns ex på hästar som är tvärtom).
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Olja är kanon till hästar som behöver mycket energi! Oftast lätt att få i hästen. Ge inte för mkt olja på en gång bara, det klarar inte hästen att bryta ned.
 
Sv: Hur många kg kraftfoder/tillfälle?

Jag vet att oljan är ett bra alternativ, men vill inte sänka hans kvot, han är väldigt fin runt 8 och vill ha honom där.
Och jag har redan ett kalasbra grovfoder så det behöver jag inte leta efter, tack ändå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Bison
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp