detordnarsig
Trådstartare
Ni som rider på ridskola, hur många är ni på varje lektion? Hur stort ridhus/ridbana rider ni på då? Är det hästar eller ponnyer, eller blandat? Hur långa är era lektioner?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ni som rider på ridskola, hur många är ni på varje lektion? Hur stort ridhus/ridbana rider ni på då? Är det hästar eller ponnyer, eller blandat? Hur långa är era lektioner?
Du menar alltså att tex fem ryttare kan "lägga beslag" på en grupp om de betalar för 10 ryttare?Ridskolan jag var på fram tills två år sedan är en stor klubb med många ridande. Vi hade max 10 elever/grupp (man kan betala bort så många platser man känner för och då delas de avgifterna på alla i gruppen), ridhuset var drygt 20*knappa 40 m då det är avdelat och ena delen används för privatryttare och en riktigt stor utebana och ytterligare en paddock på 20*60 m.
Mestadels var det uppdelat ponny och storhäst men det fanns hästar på knappa 160 cm som fick gå med ponnyerna/barnen då de passade för det samt hade ett långsamt tempo så man inte red ikapp dom andra ändå. De avancerade/satsande ungdomarna fick rida blandat ponny/storhäst om man hade längden för det. Längden på lektionen är 60 min för de mer rutinerade, 45 min och 30 min teori varannan gång för nybörjare men som ändå har kommit en bit och sen 30 min ridning+30 min teori varje vecka för de absoluta nybörjarna
Du menar alltså att tex fem ryttare kan "lägga beslag" på en grupp om de betalar för 10 ryttare?
Jag antar att alla måste vara med på det?
Väldigt intressant lösning.
Ridskolan jag red på förut har också en sådan lösning, tror upplägget är att det är lite billigare att betala bort en plats än om någon faktiskt rider och sedan får gruppen betala bort så många platser de vill om alla är med på det. (Och oftast blir det väl så att de som vill vara färre hamnar i samma grupper så det där med att alla ska vara med på det brukar inte vara ett problem tror jag)
Kan ju bli lite galet sådant upplägg. Då kan det om det är mer rika betala bort många grupper, alltså lägga beslag på platser och dom som då inte har råd med att betala extra får inte rida. Tycker det bör vara mera lika när det kommer till ridskolor. Eller om det är en grupp och alla i gruppen vill betala mer för att förhindra att fler börjar i gruppen men en kanske inte har råd, då är ju risken stor att det blir lite utmobbning/dålig stämning om en hindrar gruppen från att få bli färre.Ridskolan jag red på förut har också en sådan lösning, tror upplägget är att det är lite billigare att betala bort en plats än om någon faktiskt rider och sedan får gruppen betala bort så många platser de vill om alla är med på det. (Och oftast blir det väl så att de som vill vara färre hamnar i samma grupper så det där med att alla ska vara med på det brukar inte vara ett problem tror jag)
Du menar alltså att tex fem ryttare kan "lägga beslag" på en grupp om de betalar för 10 ryttare?
Jag antar att alla måste vara med på det?
Väldigt intressant lösning.
Tack för alla svar!
Jag har inte ridit på ridskola på ca 20 år, så när jag började kolla runt blev jag ganska förvånad över hur många ryttare ridskolorna häromkring har på varje lektion. 10-12 personer är helt orimligt för mig, kan ju inte bli någon direkt ridning utan bara hålla sig undan...