Hur många i hagen?

eldione

Trådstartare
Hur många hästar har ni per hage i erat stall? Varför?

I vårat stall har vi hästarna två och två på vintern, i lösdriften är de fyra. Anledningen är lite olika, dels ska det bli enklare att ta in hästarna på kvällen (bara öppnar hagarna så springer hästarna in) Jag har inte märkt nån skillnad de gånger de vart ihop alla fyra men endå :smirk:
Sedan så är det så att en av tjejerna som har häst har downs syndrom och har svårare att ta in sin häst om det är många hästar som vill in samtidigt (enda hästen som knör vid sådana tillfällen är ju visserligen den hästens hagkompis)

Men det känns ganska bra endå att ha de två och två eftersom samma häst som nämdes nyss är extermt påflugen och jobbig och jag litar inte på den för 5 öre. Känns säkrast att inte behöva gå in i den hästens hage då :cool:

Annars är jag för att ha hästarna i större flockar.

Sv: Hur många i hagen?

Vi brukar ha alla 4 i samma hage (är bara 4 hästar i stallet) men eftersom min unghäst nu står i egen liten ruta pga ordinerad boxvila går de just nu 2 i en hage, 1 i paddocken och 1 i en ruta. Den i paddocken är sällskap åt unghästen.
I vinter, lite beroende på om jag får släppa ut lillan, kommer de nog gå 2 o 2. Så det inte blir en massa knas med lillan.

vi har 4 hästar hemma på gården och de går 2 och 2.

vi har dom uppdelade för att vår ena hingst absolut inte går ihop med den jättelågrangade och osäkra valacken vi har.
så min häst går med den lågrangade hästen och hingsten går med den sista.

glad att inte min behöver gå med hingsten , för då skulle pållens dyra täcken vara sönder i ett vips :angel: (hingsten är en 3årig unghäst på 170 med stor räckvidd som tycker det är buskul att nafsa och greja :S :P)

annars innan vi hade hingsten har vi alltid haft våra hästar i samma hage och med fler. när vi hade de uppstallade var de ett tag upp till 9 hästar i sin hage.

Vi har har hästarna 2 och 2 på sommaren och när hästarna kan gå utan täcken, detta pga av att vi har en klapphingst och hans dotter...dom kan inte gå tillsammans av förklarliga skäl. ;)

Hade tidigare alla 4 i samma hage då vi var sto-lösa.
Nu när det är täckessäsong så har vi dom 2 + 1 + 1..

Tyvärr, då jag helst hade sett att dom går tillsammans med kompis, men det är så att vår inhyrning äter täcken! Han har strimlat nästan allt min ponny har i täckesväg och det fungerar inte att ha dom ihop, jag har inte råd helt enkelt!

Förra vintern/våren så gick täcken för 7 tusen sönder.. kan inte ha en sådan vinter till. Har provat de allra flesta märken av bra kvalitet och ingen står emot hans huggtänder.

Det är 7 hästar i stallet, 5 stora och 2 shettisar.

Shettisarna har en egen hage.

Storhästarna gick innan tillsammans alla 5, sedan blev det 3+2 pga att två blev konvalecenta...
Sen gick de 4+1 ett tag innan samma två(riktiga olycksfåglar) blev konvalecenter igen...

Nu är de uppdelade 3+1+1 tillsvidare, får se hur de bli framöver...
Det finns förslag på att ställa dem 2+2+1 pga höproblem(dåliga värden) men det är inget bestämt än.

finns 11 hästar i stallet.
i största hagen går 5, i dom andra går dom 2 och 2 utom 2 som går var för sig.

har fn 8 hästar i stallet, varav en ägare på 5. Hennes är uppdelade 3 + 2. Största orsaken är att det är lättare att ta in

Jag har 2 hingstar och en nykastrerad. De gick alla tre tills för en vecka sedan. Shettishingsten sparkad vbl hingsten så han har fått ett överben på insidan av v fram.

Det är som de leker, men jag vill inte ha några skador så nu får shettisen gå för sig, alltså 2+1

Stallägarens hästar är mellan 6-15 i varje hage ungefär. I min hästs hage är de bara två, eftersom de är de enda på gården som inte får äta hösilage (de äter ihjäl sig då - har provat i flera år men de slutar aldrig äta!).
Sommartid får hon dock gå i en riktig flock, det brukar vara mellan 6-8 hästar på betet.

Vi har 40 hastar i stallet, ganska jamnt fordelat pa ston och valacker. De gar 20 och 20, i sto resp valackhage. Vi har stooora hagar, det ar aldrig brak vid inslapp da alla hastar tas in/ut pa olika tider, och vi har inte manga skador heller.

Har sex hästar, tre ston och tre valackar. De går tre och tre, damer och herrar för sig. Blir mindre bråk då, och det fungerar väldigt bra.

Just nu går de två och två i tre olika hagar och 4 i den största hagen. valacker och ston för sig för det mesta förutiom shettisarna som går blandat och en som inte är helt fräsch som går med ett äldre sto för att inte rejsa runt så mycket. När han är bättre ska de två delas med de andra i herr och damhagarna.

Jadu, i stallet där jag rider så brukar alla 8 hästar gå i samma hage.

I ett annat stall där jag praoat, där det finns 42 st hästar, så går ca 13 st i en av hagarna vilket funkar jättebra.

Vi använder tre hagar. I den ena går stallägarens 5 hästar. Sedan är vi fem inackorderingar.
Dessa är uppdelade, två ston i den ena och tre valacker i den andra. Det är först och främst för att den ena valacken är mycket ranghög och blir mer eller mindre galen om han får gå med ston - har själv endast sett hans reaktion på ston i grannhage. Den andra valacken är ganska ranghög själv när det kommer till ston. Men den första valackens ägare vägrar släppa sin häst med ston.

Jag väljer då att ha min valack med de andra valackena då de fungerar bra ihop, har gått tillsammans tidigare och de dessutom flyttar tillsammans till betet, och där får gå tillsammans. Vi hästägare kommer också bra överens med varandra, kompenserar varandra och ingen har några som helst planer på att flytta sin häst eller liknande. Det är en trygghet att veta att flocken kommer att hållas ihop. Sen är också ett av stona väldigt ranghög och ganska 'elak' mot andra hästar, vilket gör att det blir en onödig risk att sätta in min häst hos henne.

Men fick jag välja skulle alla hästar gå i samma hage.

Där vi står för tillfället går hästarna 2+2+2 och min stackare får gå själv.

Varför?
Två ston i en.
Sedan den ena ägarens två valacker i en och den andras i den andra.
Birk går själv pga att det är bara han som äter hösilage. (Tyvärr)

Där min häst är uppstallad går de flesta två och två, i någon hade är de tre. Min häst går just nu tillsammans med ett annat sto, och i helgen ska vi släppa in ytterligare ett sto till dem.

Personligen har jag inget emot att låta henne gå i en stor flock. Hon gick tidigare på ridskola och delade hage med 30-40 andra hästar.

min går ensam och de andra två ihopa

Vill inte ha honom med andra hästar,men de går i hagarna bredvid varandra så de kan ändå klia på varandra

Dom står tre eller två st tillsammans..

När jag hade ridhäst så stod det sex hästar i stallet och de gick två och två under vintern och allihopa på sommaren. Vinterhagarna var lite små för att komma undan i. Min som var gamal gillade inte ungdommarnas racing så han och en annan äldre herre gick ihop. De stortrivdes med att få äta i lugn och ro.
Sen var det två buspojkar som gillade att leka och busa så de fick hålla ihop och sen var det två damer som nog gärna hade velat vara med våra äldre herrar men de hade lätt att lägga på hullet och våra "åldringar" behövde lite extra för att hålla värmen. Men det var väldigt smidigt att ha dem gå två och två, de blev tillräckligt väluppfostrade för att kunna köra skottkärra och leda två samtidigt vilket var ett måste för att hinna få ut mat och vatten till alla på morgonen! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 441
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama