Hur många högar...?

T

Tumlarunt

lämnar er häst under 13 h boxvistelse?
Sedan hästarna släpptes i sommarhagen för ca 1 vecka sen finns totalt ca 4 små svarta högar i min box på morgnarna, då har hästen stått inne från ca 17.00-06.00. Alltså ca 13 timmar.
Är lite orolig att hon ska bli förstoppad och att jag har kolik att vänta, har för mig att det brukade finnas mer att mocka innan hon ställdes på gräs. Och bollarna var mycket mjukare och ljusare i färgen.
Även de andra hästarna lämnar få högar men alla hästar verkar pigga och välmående.
Funderar på att ringa vet imorgon och kolla om jag kan få nåt laxerande...eller hur hade ni gjort? :confused:
Hur mycket bajsar era hästar?
 
Sv: Hur många högar...?

Du behöver nog inte laxera din häst. Gräs innehåller 80 procent vatten så det blir helt enkelt mindre bajs.
 
Sv: Hur många högar...?

Nu vet jag inte var du bor men tidigt gräs innehåller mkt mindre osmältbara fiber än sent gräs/hö. Vill du ändra på detta så är det inte laxermedel som gäller utan högre fiberhalt.
PL
 
Sv: Hur många högar...?

Nu vet jag inte var du bor men tidigt gräs innehåller mkt mindre osmältbara fiber än sent gräs/hö. Vill du ändra på detta så är det inte laxermedel som gäller utan högre fiberhalt.

Aha :idea:
Hon får hö inne men äter inte mer än ca 2 kg och ratar resten.
Men är det normalt eller iaf ofarligt med endast 4 högar på 13 h?
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 899
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 869
Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 160
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp