hur många här rider i bomlös sadel?

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

kakankakan765

hur/vad rider ni?tycker ni det är svårare/lättare i bomlös?

vad har ni för sadel?
och vad har ni för häst?

Sv: hur många här rider i bomlös sadel?

hur/vad rider ni?tycker ni det är svårare/lättare i bomlös?

vad har ni för sadel?
och vad har ni för häst?

Jag dressyr/gångartsridning och skogsturer. Tycker inte det var någon skillnad att byta om man ser till sits och balans. Det jag märkte med hästen var att man känner varje rörelse i ryggen och hästen blev mer känslig för min sits. Det mest positiva är nog att jag sitter mjukare och att hästen har fått mycket bättre gångarter. Jag tror jag inverkar mer direkt nu än med bomsadeln. Jag har en Sensation Ride och rider islandshäst.

Allt förutom hoppning ^^ har en tree free , från hööks med en speciell pad. fast har både bom och bomlöst,

på min förra häst och min ungponny nu. Arabkorsningar

hur/vad rider ni?tycker ni det är svårare/lättare i bomlös? Rider mest i skogen men fritidsdressyrar även en del. Tycker jag får mer stöd för benen i en bomsadel, däremot är min sits bättre i en bomlös. Sitter helt enkelt lite stadigare i en bomsadel. Dock tycker jag att den bomlösa är mycket bekvämare.

vad har ni för sadel? En Barefoot Cheyenne
och vad har ni för häst? En ridtravare

skaffa inte bomlös som enda sadel är min åsikt! lätt att få stolsits och man kan inte hopppa med dem (flesta) jättehärlig i terrängen men uräcklig och hemsk på banan! :bump:

(har ett litet kallblod)

hur/vad rider ni?
Rider jämt i bomlös...både ute i skogen å de få gånger vi e på banan :)

tycker ni det är svårare/lättare i bomlös?
Jag tycker den är skönare än bomsadeln jag hade innan.

vad har ni för sadel?
En Supreme Shortback T

och vad har ni för häst?
En fjording

skaffa inte bomlös som enda sadel är min åsikt! lätt att få stolsits och man kan inte hopppa med dem (flesta) jättehärlig i terrängen men uräcklig och hemsk på banan! :bump:

(har ett litet kallblod)

Men det beror väl på vad man har för sadel? Och för häst och hur man är byggd som ryttare?

sådär kan du ju inte säg!:mad:

Trodde de hade varit tillräckligt många trådar om detta här på buke nu, och ändå är de samma sak än.

Det beror ju helt på vad de är för typ av bomlös, finns ju fler än en variant och modell. Det finns ju många som är uppbyggda precis som en vanlig engelsk sadel, och då ser jag ingen som helst anledning till varför man skulle sitta eller rida sämre i en sån. (därmed inte sagt att man sitter eller rider dåligt i andra modeller, kan inte uttala mig av egen erfarenhet på det området.)

Sen att man inte ska hoppa för mycket stämmer väl på de flesta.

Jag rider i en startrekk dressyr. Tycker mer och mer om den för varje dag. i början var jag lite skeptisk, tyckte den var lite vinglig och inte lika skön som prestige dressyrsadlarna vi annars använder men nu rider jag nog helst i startrekken.
Jag rider ett 5årigt dressyrsto som är dräktig = bomlöst + svanskappa = det enda som går om jag vill rida :D

Jag har en halvbomsadel tror jag den kallas. En Karlslund Kari Flex.

Jag rider dressyr utan några som helst tävlingsambitioner, mestadels i skog och mark. Försöker mig på att träna gångarter med. Har en islandshäst (en liten rund hårboll, men förhoppningsvis slank och fin till sommaren:angel:).
Jag trivs jättebra i sadeln, och de som någon annan sa blir svårare är väl kanske balansen, men de tycker jag är bra, för då märker jag direkt när jag behöver öva upp balansen lite, vilket man kanske inte gör i en bomsadel, där man faktiskt kan sitta lite snett.
Lättare är väl att jag sitter bekvämt och inte får skavsår, är jättekänslig för hårda sadlar, sen är de ju även lättare att inverka med vikten tycker jag.

låter ju härligt=)

jag funderar på att skaffa en bomlös sadel mest till att rida i skogen med ,som vi för det mesta gör.

men jag har en maxad c-ponny .

tror ni det funkar då?
eller blir det för stort långt?

någon som har ponny och rider med bomlöst?=)

såg att elina hade islandshäst ,det gav ju lite hopp=)

jaja, men ja e så störd på min bomlös (kan ju säg att ja har överbyggd häst) så ja måsta bara avreagera mej lite, men av alla bomlösa ja har testat ha ingen vari skön! (min åsikt)

Jag räcker upp handen.
Simlangsritten2008_30.jpg

Sports Saddle. Hästen rids numera enbart bomlöst då bomsadlar inte fungerar på honom. Har haft den i 10år.
Han är ponny, 144cm och sadeln är 65cm lång. Men det fungerar trots att det inte borde pga längden.
// Linda

hur/vad rider ni? Akademiskt och i skogen
tycker ni det är svårare/lättare i bomlös? Svårare: man måste vara extra balanserad själv, allt går igenom Lättare: Det mesta eftersom sadeln ligger bra ;)

vad har ni för sadel? En Star Trekk Espaniola
och vad har ni för häst? Fjordhäst

åh=)
då kan nog min ponny få en bomlös han också=)
passar bra till våren och långturerna!

sportsaddle, är det den som används mycket till distans?
trOR jag sett reklam om den och distans ,men jag kanske blandat ihop den med någon?!

hur/vad rider ni?tycker ni det är svårare/lättare i bomlös? Jag rider mest i skog och mark och rider även lite dressyr. Jag tycker helt klart det är svårare att rida i min bomlösa eftersom den inte har några knästöd och sitsen blir extremt bred vilket gör det hemskt svårt att sitta rätt. Hamnar antingen i stolsits eller med benen för långt bak och har väldigt svårt att hålla skänkeln stadigt. Jag har att välja på att rida i den eller barbacka, eftersom jag inte kunnat hitta/inte har haft råd att fixa en passande bomsadel.

vad har ni för sadel? Pfiffs bomlösa (i brist på pengar)
och vad har ni för häst? En jättebred New Forest med rygg som en tunna.

har en kariflex till min isis.
Fungerar utmärkt,
Jag tycker den är stabil att rida i och pållen har fått riktigt fina ryggmuskler dessutom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: LG68
·
Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama