Hur många gånger har din häst haft kotledsinflamation? när ger man upp?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Har din nuvarande häst haft kotledsinflamation, om, hur många ggr?
Eller har du haft en häst med kotledsinflamation?

Hur länge anser ni att man ska kämpa om den haft det en gång och sen kommer det igen, är det värt att att ge det även en andra chans?

Min häst har haft det en gång på båda fram men nu är han halt igen(var tre år sen han blev friskförklarad och vi har ändrat våran träning och lagt upp den så han ska ha dom bästa förutsättningarna för att inte få det igen) och jag är jätte rädd för att det ska vara kotlederna igen för då dyker tankarna upp ang om det är hållbart, kanske han inte håller för det vi gör(körning och dressyr) kanske han bara ska lalla i skogen helt o hållet för att må bra.
Jag hoppas för allt att det ska vara nått annat.

Så har ni några erfarenheter så skriv gärna?

Jag kanske ger upp alldeles för lätt om det nu skulle vara hans andra gång.

Observera att vi ska in till kliniken imorrnbitti.

Sv: Hur många gånger har din häst haft kotledsinflamation? när ger man upp?

Min ponny har haft kotledsinflammation i vänster fram. Hur många gånger vet jag tyvärr inte men hon blev triangelmärkt pga det. I dagsläget har hon varit fullt frisk i 1½-2år som jag förstod på förra ägaren och jag har inte märkt något under de två månaderna jag har haft henne.

Jag tror det är viktigt att man kan komma underfund med varför h*n får kotledsinflammationer för att kunna göra något åt det.

Inte så mycket svar på dina frågor men det är alltid något :)

Ja precis, varför, det är nått jag funderat på så idag tog jag ut kiropraktorn för att se hur resten av kroppen mådde men han hittade ingenting utan allt var som det skulle förutom att han var ca 50 kg för tjock:o

Träningen har vi ju som sagt var ändrat på och jag ser inte att vi kan göra så mycket annorlunda då jag verkligen dragit ner på ban/ridhusridning och nu är ute i naturen och tränar så mycket som möjligt med vagn eller ryttare.

Då är det inte särskillt lätt att komma på om man redan har ändrat allt. Kanske mycket trav på grusvägar? Hårt underlag i allmänhet? utrustning? Det är enbart tankar från min sida :)

Men om det war tre år sedan han senast drabbades så är det ju inte direkt ett återfall utan en nytt problem. Hade det funnits något i leden som predisponerade så hade han knappast klarat sig så lång tid utan recidiw.

Jag skulle inte ens tänka tanken att ge upp utifrån det du beskriwer. Eller har hästen wilat helt under dessa tre år fram till för typ en månad sedan?

Om man har en häst som behandlas gång på gång och som aldrig klarar igångsättning kan jag förstå att man ger upp.

tre år är ju lång tid. jag tycker du ger upp alldeles för lätt!!! är inte ens säkert att det är samma sak, kan vara något helt annat den här gången....

Kotledsinflammtion är en sekundär skada, upprepade sådana innebär att man inte har nått grundproblemet. För att få bukt med detta så är det alltså så att man måste söka orsaken till varför hästen får upprepade kotledsinflammationer, orsaken finns någon annanstans att finna.

Håller med, men när den "upprepade" inflammationen har tre år mellan gångerna så behöwer det inte wara samma bakomliggande faktor öht. Förra gången kanske hästen reds i framwikt, den här gången har den kanske wrickat sig.

Då är det inte särskillt lätt att komma på om man redan har ändrat allt. Kanske mycket trav på grusvägar? Hårt underlag i allmänhet? utrustning? Det är enbart tankar från min sida :)

Njae mycket vet jag inte om vi travar men när vi kör blir det ju mycket på grusväg men skulle han gå sönder pga det så är han abslout inte hållbar och ang det hårda underlaget så är det nått man alltid varit medveten om när det gäller alla hästar så självklart har jag inte pressat honom på det heller.
Och någon utrustning har han knappt, jag rider utan sadel(har gjort i 4 år) och sen har han en sele och den borde inte kunna påverka honom tycker man.
Jag har alltid backontrack vid motionering just för kotledernas skull och han får glucuovet för extra smörjning av leden.

Nej jag hoppas ju på att det inte är samma "skada" som gått upp utan att det här beror på nått annat. Han fick ett lugnt första år efter friskförklaring men fick gå 6 dagar/vecka i snitt och så har han alltid tränats sen trappade vi upp träningen men han har ändå alltid anpassad träning efter hans behov.

Har ju glömt att skriva att igår så fick han diagnosen kotledsinflamation på v.fram (bara), höger var ok, det var inget knas med hovbrosket och inga förändringar i leden och veterinären trode att han kanske hade vrickat sej.

Jag får väl hoppas på det och sen sätta igång och träna på som vanligt och blir han halt igen, ja då kanske man ger upp.

Han blev sprutad med både tuppkam och cortison och ska gå på metacam i 10 dagar. Vi får hoppas att det hjälper och slipper åka in igen(ska kolla hältan om 12 dagar genom böjprov hemma).

Kotledsinflammtion är en sekundär skada, upprepade sådana innebär att man inte har nått grundproblemet. För att få bukt med detta så är det alltså så att man måste söka orsaken till varför hästen får upprepade kotledsinflammationer, orsaken finns någon annanstans att finna.

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg, om du kastat om orden eller om jag bara är trög.

Men som sagt så har vi ändrat på en massa saker och i förrgår tog jag även ut kiropraktor för att se om jag vi kunde finna en anledning till hältan på v.fram, en tanke var att han ev gått och avlastat någon annan del som var ond, men icke, han var jätte fin i kroppen och hade inte några som helst låsningar varken i skelett eller muskler. Så därför så kan jag inte komma på vart jag ska felsöka längre.

tre år är ju lång tid. jag tycker du ger upp alldeles för lätt!!! är inte ens säkert att det är samma sak, kan vara något helt annat den här gången....

Gett upp helt har jag ju inte men det känns lite hopplöst. Jag ger honom iaf en chans till nu så får vi se hur det artar sej.

Jag har aldrig haft en häst med kotledinflammation, vilket jag är mycket tacksam för!

Som du beskriver låter det ju som om det mycket väl kan vara två olika saker som inte har nåt samband, eller de behöver i alla fall inte ha det, skador inträffar, så jag tycker helt klart att du ska ge hästen en chans.

Det är väl mer när en häst drabbas gång på gång på gång och inte hinner vara igång mellan varven så att säga som det är läge att fundera på vad man håller på med. Eller framförallt, vilket många inte verkar göra alltid (obs! absolut inte du TS!), verkligen kolla upp och ta tag i orsaken till kotledsinflammationen och inte bara spruta och köra på..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar