Hur många balar eller kg har ni fått från 1 hektar?

Lill

Trådstartare
Som frågan lyder. Av 1 hektar, en skörd, hur många balar, eller kg hö, har ni fått? Hur mycket väger balarna i så fall? Tänker främst på torr hö nu.
Jo, jag vet att det spelar stor roll vad det är för gräs, gödsling m.m. men tänkte lite jämföra med vad andra har fått från sina skördar :)

Sv: Hur många balar eller kg har ni fått från 1 hektar?

Har hösilage med ts på 74 % så det är inte så långt från hö. Sista året nu som jag blivit tvungen att skörda från gammal trist vall, längtar till nästa år då hela höproduktionen ska flyttas till skiftet som ligger och väntar med en alldeles nyinsådd, fräsch vall... Jag har inte exakt koll på arealen men det bör vara ungefär en hektar som det är skördat från nu och det gav 29 halvstora balar om ca 150-170 kg styck = cirka 4 -4,5 ton.

Tradiga proteinvärden var det också (srp 27 :meh:) , så det blev dålig ekonomi i egen skörd detta år. Men det räcker åtminstone över vintern till mina två hästar.

Allt från ca 2-8 ton, det går aldrig att säga något generellt hur mkt ett ha ger iom att det handlar helt om när det skördas, samma vall som ger 2 kan en månad senare om den inte skördas utan får stå och bli övervuxen ge 8. Och allt hänger i slutänden på vädret iom det är mängden gräs vid skördetillfället som avgör skörden. Det enda generella man kan säga är att vid normal tillväxt under våren, normal gödningsmängd och skörd vid normal skördetidpunkt (ca 1-2 veckor efter gräset gått i blom) så räknar man normal skörd från en välskött vall på bra jord med hästblandning för hö till 4-6 ton som normalt. Dock räcker det att en enda av parametrarna inte är exakt normal för att få en avvikelse från den mängden.

Jo, jag vet. Man kan inte säga exakt hur mycket som kommer, men jag vill veta hur mycket som har kommit av 1 hektar och 1 skörd för de som har tagit eget hö :)

Jo, jag vet. Man kan inte säga exakt hur mycket som kommer, men jag vill veta hur mycket som har kommit av 1 hektar och 1 skörd för de som har tagit eget hö :)

I år fick jag ca.400st 8-kg balar på 1 ha. Räknar med att få knappt 300 på andraskörden.

I fjol som var ett fantastiskt år fick vi 18 ton hösilage per hektar! I år fick vi 9 ton.
Så det varierar kraftigt, så jag håller med Gylle. Allt beror på förutsättningarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 254
Senast: Reville
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 669
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar