hur lyckas våra hästar o skada sig på alla möjliga sätt??

I

indra82

två skadade hästar har vi fått idag, men det ena stoet tog priset....

Hon har lyckats med att fastna i haken som håller fast vattenhinken i väggen, en vanlig hake som de flesta har på ett gimmskaft, fastnat med ena näsborren och sen satt hon fast så det gick hål rätt igenom näsborren, :eek:
fråga mig inte hur hon har lyckats med detta, har aldrig vart med om nått liknande:crazy:,,, så det va bara o ring jour vetrinären, som kom o spola och sydde 4 stygn på stackarn, som dessutom fick lugnande för första gången så hon kunde knappt stå upp, vi fick turas tre stycken om att hålla upp huvet på henne, men det gick det me:bow:, så nu står hon där ihopsydd och på massa smärtstillande och antibiotika.

Sen kommer nästa häst, som vi skulle vart iväg med hela helgen nu påkör kurs, hon hoppar på tre ben in från hagen,:eek:. har hänt nått under dagen kanske, inte en susning va hon har gjort.

Vet, hitta inget spec och gå på pyttelite puls i benet men knappt, hon står på tå och vill inte sätta ner trakten, vet la på våt omslag för o ev se om ett par dar om det är hovböld, som vi hoppas att det inte är.:eek:.. Inget annat syns ingen svullnad inget ömmande, hon visade tecken på ömhet i trakten.

Tror att det kanske kan va en vrickning ell stukning, som dom springer o har sig i hagen o den e ju inte det slätaste efter allt regnande och frysning om vartannat:crazy:

så hon skulle få butta i tre dagar, e hon inte bättre, så får hovslagarn komma o titta igen, va här i veckan o verka, hittar inte hon nått så får det bli o åka till station o rönka.

lite rörit inlägg, men e lite sleten efter kvällen..

Sv: hur lyckas våra hästar o skada sig på alla möjliga sätt??

Tråkigt när hästar skadar sig.
Angående den första olyckan hade den lätt kunnat undvikas genom att haken varit vänd åt andra hållet. För jag förmodar att det är en hake som sitter på en metallplatta? Genom att vända plattan upp och ned när man skrúvar upp den på väggen kommer hakens öppning att hamna på baksidan istället.

Du är långt ifrån den första som råkar ut för det här, men som sagt, det är en olycksrisk som lätt kan elimineras!

hakar är alltid en risk. på ett ställe jag jobbade på -80 talet hände följande...

en av hästarna skulle bindas upp i gången, grimman hade en hake där "öppningen" satt in mot hästens ganasch, en sådan liten fast hake som inte går att vända/fästa med öppningen utåt. hästen blev rädd och kastade sig varpå haken "fastnade" i hästens ganasch och slet upp den. ett stort stycke hud/kött hängde löst och veterinären fick komma och sy. läkte fint men visst syntes det även ett år efter olyckan...

efter det skulle vågar jag aldrig använda den typen av grimmor mer och brukar påpeka det när andra runt mig har sådana.

Tråkigt när hästar skadar sig.
Angående den första olyckan hade den lätt kunnat undvikas genom att haken varit vänd åt andra hållet. För jag förmodar att det är en hake som sitter på en metallplatta? Genom att vända plattan upp och ned när man skrúvar upp den på väggen kommer hakens öppning att hamna på baksidan istället.

Du är långt ifrån den första som råkar ut för det här, men som sagt, det är en olycksrisk som lätt kan elimineras!

Haken var vänd in mot väggen, va just det som va de "roliga" hur hon lyckades..:grin:

Men har tagit bort alla hakar ur boxarna nu, på min fars begäran så nu står vattenhinkarna på golvet...

Känndes bättre o komma idag, hon såg riktigt fin ut, svullnaden i näsan va helt borta o pigg som en mört.:laugh:

hakar är alltid en risk. på ett ställe jag jobbade på -80 talet hände följande...

en av hästarna skulle bindas upp i gången, grimman hade en hake där "öppningen" satt in mot hästens ganasch, en sådan liten fast hake som inte går att vända/fästa med öppningen utåt. hästen blev rädd och kastade sig varpå haken "fastnade" i hästens ganasch och slet upp den. ett stort stycke hud/kött hängde löst och veterinären fick komma och sy. läkte fint men visst syntes det även ett år efter olyckan...

efter det skulle vågar jag aldrig använda den typen av grimmor mer och brukar påpeka det när andra runt mig har sådana.

Ja hakar på grimmor har man ju inprentat sen man va liten o börja med hästar att dom alltid ska sättas utåt,, men e ju en sån grej som inte många tänker på kanske att det kan hända en olycka.:crazy:

Usch,, får rysningar när man tänker på det..

och värre är att det säljs många olika grimmor med icke vändbar hake som veter med kroken in mot hästen. har även sett det på dyra grimmor...

Jag hare varit med om att två hästar, varav i alla fall den ena, hade haken vänd utåt.
De krokade fast i varandras grimmor när de kliade sig mot varann.

I detta fallet gick det bra, eftersom hästarna inte brydde sig.

Jag fattar inte varför det ska finnas såna där hakar på grimmor överhuvudtaget.
Jag tar alltid av grimmor genom att öppna spännet. Tycker det är så bökigt att trä över öronen.

och värre är att det säljs många olika grimmor med icke vändbar hake som veter med kroken in mot hästen. har även sett det på dyra grimmor...

Fast jag måste säga att jag alltid sätter grimman så, med haken inåt, då jag är rädd att hästen ska fastna med haken i något om den kliar sig. Häst som sitter fast brukar inte heller sluta så bra. Det är att välja mellan pest eller kolera. Jag uppskattar att risken är mindre att de får in haken i ganaschen än att de fastnar någonstans.

Jag personligen köper bara de billigaste grimmorna jag hittar. De är oftast så dåligt sydda/svetsade att de går sönder om hästen skulle hänga sig fast någonstans.

Sammanfattningsvis så kan man konstatera att finns det något som hästen kan fastna på så GÖR den det, suck! (Ibland undrar man hur hästarna överlevde som vilda :angel:)

jag vet två hästar som det inte gick lika lyckligt för, en ridskoleponny som var å tävlande på lokala trvabanan, när en person såg hästen hade han en 2-3 dm lång och 2-3 cm tjock köttslamsa hängandes från nosen, han hade inte stått lika stilla som din utan gjort att poanikryck och slitit upp sig..
veterinären som opererade ihop hästen stoppade allt på plats och idag syns inte ett skvatt av såret..

en annan var ett föl till en ridlärare, vet inte hur omfattande det blev.. men det hände iallafall..

ta en gammal cykelslang, klipp bort ventilen och gör salnagen lagon lång för att nå runt vattenhinken, bulta fast slangen i väggen lagom i överkant med en stående vattenhink, trä i hinen i slangen och så står hinken stilla..
skulle hästen få ur hinken skadar sig inte hästen på cykelslangen..

samma sak hände min häst för 2 år sen. min mamma hade honom uppställd i gången och han håller på och fipplar med nosen och står inte stilla som vanligt, och på något sätt lyckas han få uppbindningshaken genom nosvingen!! som tur är så stog han helt stilla och mamma kunde snabbt få ut den så han inte drog bakåt, så det blev som en piercing som vet. skämtsamt påtalade, jag fick panik när jag kom till stallet och fick höra vad som hade hänt, men det var ett så pass fint snitt och läkte ihop av sig själv så det behövdes inte sys och allt gick jättebra.

Idag syns det ingenting och känns pyttelite om man vet exakt vart det sitter.

Det tog lång tid innan jag vågade ha en häst på gången efter den olyckan, men verkligen tur i oturen!

Liknande trådar

Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 531
Senast: Tinuri
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 696
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II