Hur lurar ni i era hästar äckel?

lady_vip

Trådstartare
Min behöver äta munkpeppar och Djävulsklo och det är tydligen äckligt, så nu har hon slutat äta, även om jag inte blandar i det i maten.

Grundfodret är Dodson & Horrells Leisure Müsli som hon egentligen tycker om, men nu fullständigt ratar.

Det blir genast katastrof när hon inte äter sina tillskott, så hon måste få dem i sig. Vad är en långsiktig lösning på detta??

//E

Sv: Hur lurar ni i era hästar äckel?

Då väljer man flytande varianter:d så slipper man att våndas.;)

Jag får alltid lösa upp i vatten och ge direkt i munnen....annars går det inte ner.

Men flytande är redan upplösta sas.;)
Sen hur man ger det är ju en personlig sak, har inte misslyckat med att ge någon kräsmagad häst flytande örter i fodret. Det luktar lite sött, så jag tror att de är tilltalande.

Äsch, vad petig du är! :D
Jag tänkte nog mer på pulver och sånt, vilken form kommer munkpeppar och djävulsklo i?

Det som inte går ner med mat, sprutas i munnen.

Lille kamelen drar lätt på sig foderleda, så allt som är utöver det vanliga löses upp och ges i spruta via munnen.

Bägge två finns som fasta hackade örter samt i flytande form.

Djävulsklon är flytande och det åt hon ett tag, men nu efter sin febervecka fullständigt vägrar hon äta det.

Munkpepparna får hon f*n i mig äta som den är, har en hel spann som hon ska ha i sig...

Ärligt talat? Finns det ingen sött och gott?

//E

Pucko jag.. Det är müslin hon ratar, när jag blandade i havre gick det ner utan problem...

//E

Betfor brukar ju alla hästar gilla. Och min häst har ätit sina örter om jag har blandat de i betforen.

Du kan även blöttlägga örterna samtidigt som betforn (om du ger det?) annars kan du även blanda det med lite honung eller sirap :d

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 981
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 130
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 554
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka