Hur lugnar JAG nervös häst?

Ingela_S

Trådstartare
Behöver lite snabba tips här nu. ;) Pållen ska iväg till klinik imorgon och måste således lastas. Jag har ingen egen transport och kan räkna antalet lastningar vi har utfört under våra två år tillsammans på ena handens fingrar. Med lite varierade resultat.

Första gången tog det 10 min att lasta, pållen gick in på egen hand. Andra gången tog det 45 min, gick in med lite hjälp bakifrån. Tredje gången 90 min, gick in med hjälp bakifrån (min kompis var inte med från början, annars hade det kanske tagit mindre tid). Fjärde gången gick pållen rätt in i transporten helt på egen hand. :eek: Femte gången tog det 5-10 min, men han gick in utan påtryckning bakifrån.

Jag misstänker att jag själv är en del av problemet, dels för att vi lastar så sällan, dels för att jag vet (...) att pållen kommer att konstra och dels för att jag ofta är nervös i största allmänhet (flytta till nytt stall, veterinärbesök osv). Jag har ju märkt att pållen är rätt känslig när man rider, minsta lilla jag spänner mig så blir han också rädd. Försöker man då driva på honom (ni vet, "vad tramsig du är, gå nu!) så tvärvänder han. Det bästa vid ridning är att vänta ut honom och försöka med lite mild övertalning. :angel: Gissar att det till stor del gäller vid lastning också, men det är lite svårt att planera när man har en speciell tid att passa. Vill ju inte vara hos veterinären flera timmar i förväg, då om nånsin kommer jag att stressa upp mig själv! :p

Jag inser att det bästa är att träna lastning med pållen lite oftare (vilket är lite svårt utan transport), men eftersom vi nu ska iväg imorgon så vill jag gärna ha lite tips på hur JAG ska hålla mig lugn och inte stressa upp mig själv. Dricka litervis med lugnande te, eller..? ;) :p Prata massor med hästen? Funkar det att sjunga tror ni? Inte för hästens skull då, utan för min... Kanske låta min för hästen okända kompis lasta istället..? Tips, please!! :bow:


Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, det är ju lastningen som är problemet, men jag gissar att jag antagligen är en stor del av det problemet... Skulle kanske varit på ryttarhälsa istället..? Nån får flytta den i så fall! :angel:
 
Sv: Hur lugnar JAG nervös häst?

Ge dig fan på att det skall gå! Var bestämd. Säg till hästen (eller egentligen dig själv) att nu går vi på! Tag ett ljup andetag och gå in i transporten! Försök att gå jämsides med hästen och titta rakt fram hela tiden, inte på hästen.
Hoppas att du lastar med hjälp av någon annan och då kan ju denna gå bakom med en lina, eller bara en hand på rumpan.

Men du måste tänka att det skall gå bra! Och går det inte så är det väl inte hela världen! Jag tror nog att veterinären har varit med om fler hästar som inte har gått in. Tänk positivt!!!

Lycka till!

Malin
 
Sv: Hur lugnar JAG nervös häst?

Vet PRECIS hur du känner dig!!

Mitt tips är att visualisera en perfekt lastning, bara tänka bra tankar, nästan som ett mantra *det kommer gå finfint, han går in på en gång* osv. Det hjälpte för mig.

Lastade min 7 åring här om dagen, sist han åkte transport var han 1!
Jag är nästan sjukligt nervös vad gäller transport av hästar, spelar upp skräcksenarion för mig själv med allt otäkt som kan hända.

En medhjälpare skötte grimskaftet, jag hade hand om bom och dörrar, han stog snällt brevid sin kompis i transporten efter 10 min!!!
Älskade, vackra häst:love:
En månads envist bortträngande av "dåliga" tankar gav resultat, jag var mindre nervös och det kännde kusen.

Skickar massor med "bra" vibbar!!!:bump: :bump:

Ta det lungt o lycka till!!!!
 
Sv: Hur lugnar JAG nervös häst?

FÖRUTSÄTT att hästen skall gå på. FÖRUTSÄTT att det inte skall bli något krångel.

Gå och bete dig som att du har all pondus och kontroll i världen och gör som du brukar när du leder tex in och ut i stall etc.

Lastningen kommer att gå bra, det är bara en fråga om hur lång tid den tar.
Börja i tid. Kom hellre litet för tidigt till kliniken, det gagnar hästen om inte annat.

/P Döben
 
Sv: Hur lugnar JAG nervös häst?

Tack för er peppning! Den behövs! :bow:

Molekyl: Jag har alltid två medhjälpare med, för om inget annat funkar så vet jag att hästen går in så fort de ställer sig på var sin sida och lägger en hand på baken på honom. Det är bara jag som vill att han ska gå in självmant och utan press. Vilket han har gjort ett par gånger i alla fall.
 
Sv: Hur lugnar JAG nervös häst?

Kan tala om hur det gick också. :p 20 minuter tog det att lasta i stallet. Då hade pållen redan hunit lägga tre högar i stallgången (något han aldrig gör annars), så redan då var det kört att hålla honom lugn. :angel: Han gick inte in i transporten friviiligt heller, vi tog fram linorna, men behövde inte mer än lyfta dem från marken för att han skulle gå in. Jag vet inte riktigt vilket som är bäst, att ge sig f-n på att hästen ska gå in själv om det så ska ta flera timmar, eller att hjälpa honom på traven med linorna. Egentligen tycker ju jag att det borde vara bäst om han går in själv, men ju mer tid som går ju mer stressar han upp sig. Med linorna går han ju i alla fall in i transporten på kort tid.

När vi skulle hem så frös pållen fast i marken och backade ett par gånger, men så fort pappa visade sig med linan så gick han in självmant. Behövde inte ens sätta fast båda linorna. Det tog väl 5 minuter, max. Lidos var SÅ lättad när han kom av transporten och insåg att han var HEMMA! Skönt att ha det gjort i alla fall! :D
 
Sv: Hur lugnar JAG nervös häst?

Låter helt klart som ett fall av bristande ledarskap....
Men han verkar bra på att dölja det och är en smart man!!
Tänk på att alltid utsätta honom för sånt som kan verka läskigt, plastpåsen som har tappats och ligger i vägrenen, mörkare märken i asfalten, trånga mörka gångar (påminner om en transport), allt som du märker eller tror att han kommer reagera på ska han stå lugnt och titta på, senare kan du få honom att gå fram och nosa, tillslut gå över det! Se bara till att påbörja ett sådant "projekt" när du har gott om tid, då varje gång du slutar utan att ha uppnått målet för den dagen är en förlust och det kommer att ta ännu längre tid nästa gång!
Var bestämmd utan att anv. våld, gör det betydligt trevligare att lugnt stå stilla och titta än att backa!
När det är trevligt (hästen är uppmärksam och står still) sitter du bara still och är passiv en stund, tills du märker att hästen tappar intresset och tittar åt ett annat håll eller bara andas ut, vilket han inte kommer göra om du håller andan!
Då driver du lugnt fram ett halv steg, utan att tveka, stå still, upprepa proceduren. Om hästen vänder åt vänster vänder du tillbaka
honom åt höger, alltså inte en volt. Om han backar så bli ARG!!! så fort han står still sitter du still som beröm, och hela proceduren börjar om, men du kan kräva lite längre steg fram till det ställe där ni varit närmast det "läskiga" häst ätar monstret!
Om du ska träna från marken, "skicka" hästen framför dig så att du står vid hans mage, om han springer förbi dig så låt honom gå ett par extra varv då du är lite obehaglig... om han springer över dig så att du får flytta på dig ska du bli rejält arg! Detta är ett stort no no i hästvärlden och den häst som försöker flytta på ledarhästen åker på ett rejält kokt stryk. Glöm inte att stå still och "smälta" intrycken och andas ut innan ni börjar om!

Lycka till och ha tålamod!
 
Sv: Hur lugnar JAG nervös häst?

Tack för tipsen! :bow: Det svåra är ju att vi inte har nån transport att öva med. Pållen är (eller har varit) en riktig räddhare och tittar, som du säger, lite extra på mörka fläckar på asfalten och annat på marken som inte är som det borde. Men jag har alltid fått honom över/förbi det läskiga. Till och med den vitmålade 30-markeringen på gatan, dock inte med mig uppsuttet (hann bara öva två gånger innan vi flyttade). Däremot är han inte så förtjust i att gå först utan vill gärna gå efter eller vid sidan om mig om jag befinner mig på marken.

Men tror du verkligen att han kan "fejka" att han är så nervös att han skakar när han fryser fast med frambenen uppe på rampen till transporten? (det var så långt han gick frivilligt) Men vi ska öva på läskigheter. Jag gillar såna övningar, och hästätarmonster kan man väl alltid hitta. ;)
 
Sv: Hur lugnar JAG nervös häst?

En rädd häst låter sig inte övertalas av att man håller upp ett rep...
Men visst, hästen kan förknippa händelsen med en obehaglig känsla, slag, skrik, trampa av ramp, osv osv. Men som inte har hänt med repen, han kanske lärde sig bli lastad med rep och efter det har han varit med om en obehaglig känsla utan...
En liten tanke bra...:confused:


Om du har problem att få hästen att gå före dig, prova att ta grimskaftet i "fel" hand. Led hästen som om du ville ha honom på en volt runt dig. följ sedan med en liten bit, utöka biten du går brevid,
Tänk på att hästen antagligen har fått bannor när han velat gå om tidigare... Öva även på ställen där hästen vill gå, till hagen, in från hagen. Har du tillgång till ett staket kan du placera dig mellan hästen och staketet, men bara om du känner dig trygg där! (Det är även ett bra sätt att göra öppna på...) Se bara till att ha en tydlig signal när du vill att han ska gå om dig, låt honom göra fel och blanda ihop kommandona, fortsätt bara tjata tills han gör rätt, tillrättavisa inte med ett ryck eller nej förrän du är säker på att han vet vad du vill!


Hästar är rädda för saker som dom tror kan äta upp dom, och sådant vi tror att dom är rädda för...:crazy:
 
Sv: Hur lugnar JAG nervös häst?

En rädd häst låter sig inte övertalas av att man håller upp ett rep...
Men visst, hästen kan förknippa händelsen med en obehaglig känsla, slag, skrik, trampa av ramp, osv osv. Men som inte har hänt med repen, han kanske lärde sig bli lastad med rep och efter det har han varit med om en obehaglig känsla utan...
En liten tanke bra...:confused:


Om du har problem att få hästen att gå före dig, prova att ta grimskaftet i "fel" hand. Led hästen som om du ville ha honom på en volt runt dig. följ sedan med en liten bit, utöka biten du går brevid,
Tänk på att hästen antagligen har fått bannor när han velat gå om tidigare... Öva även på ställen där hästen vill gå, till hagen, in från hagen. Har du tillgång till ett staket kan du placera dig mellan hästen och staketet, men bara om du känner dig trygg där! (Det är även ett bra sätt att göra öppna på...) Se bara till att ha en tydlig signal när du vill att han ska gå om dig, låt honom göra fel och blanda ihop kommandona, fortsätt bara tjata tills han gör rätt, tillrättavisa inte med ett ryck eller nej förrän du är säker på att han vet vad du vill!


Hästar är rädda för saker som dom tror kan äta upp dom, och sådant vi tror att dom är rädda för...:crazy:
 
Sv: Hur lugnar JAG nervös häst?

Jag tror det viktigaste är att DU inte gör någon stor affär av transporten och lastningen ( lätt att säga jag vet, har själv varit likadan...;). När du går ut med hästen på gårdsplanen och hästen ser transporten är det superviktigt att du inte rör en min. Försök att bara fortsätta gå som om inget hänt. Det är precis som du säger bättre att vänta ut hästen- det har du igen till nästa gång...
Du ska alltså låtsas som om det regnar, eller precis som om ni ska över gårdsplanen som vanligt....
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp