Hur löser ni lunchfodringar?

Vi fodrade bara en gång om dagen, på morgonen. Fodrade kraft- och grovfoder i hagen vid utsläppet, tillräckligt med grovfoder för att täcka hela dagen.

Mockade och gjorde klart inne, fodrade för kvällsinsläppet.

På ett annat ställe fick jag lägga ut grovfodret på kvällen, då det var andra som släppte ut. Blandade då ut det med halm för att inte behöva ge fri tillgång då hästen inte behövde gulpa i sig hela dagen...
 
Ni som jobbar kontorstider; hur löser ni lunchfodringar? :)
Hejsan, nu jobbar jag inte kontorstider men jag är ändå borta ibland och dessutom tycker jag att det är skönt att sova på nätterna. Jag har fyra fodergrindar, eller tre som används nu då en stor del av hagen är avstängd pga snömassor.
 
Ni som jobbar kontorstider; hur löser ni lunchfodringar? :)

Nu kör vi på dubbla småmaskiga nät som vi har i varsin hembyggd foderlåda fastknuten. Sen har vi lös halm i en låda. Vi har två hästar. Morgonfodring är kl 6.30, nästa runt 16, nu tidigare då jag själv är hemma. Hästarna har då hö plus hösilage till kl 11 sen sover de/knapprar halm tills nästa mattid.

Vi sålde vår storhäst för en v. sen och märker av att matningen går lugnare till nu då det är två kvar. Shettisen och estniska hästen äter långsamt, storhästen kastade i sig allt han kom över...

Vi har förr nån vinter haft lunchgrind,men shettisen bröt sig in i den, eller så fastnade grinden i snön om det snöade, eller så frös timern.
 
Där jag står med min häst så ges ingen lunch i hagarna då stallägaren inte gillar att det blir massa nedtrampat smutsigt hö i hagarna som hästarna står och pillar med. Av den anledningen så får hästarna frukost inne och sen får komma in lite tidigare under den perioden som det inte finns gräs i hagarna. När min häst stod i sjukhage i somras däremot så fick jag dispens för lunch i hage. La då höet i en bytta och krattade hagen typ varannan dag. Vi löste fodringen med hjälp av fodergrind. En toppenuppfinning!
 
Varit olika genom åren.
Medhjälpare som kastat in (granne, förälder etc)
Lunchgrind
"lunchboxen" (fast egenbyggd)
Fri tillgång
Riklig frukost som räckte fram till tidig em
 
Vi har använt lunchgrind i flera år, fungerar toppen!

För tillfället kör vi dock med större giva på morgonen, och sedan fri tillgång på halm. Har glupska hästar som inte får äta för mycket, men iom att de pillar i sig lagom mycket av halmen går det bra ändå.
 
Jag ger frukost ute på marken i två högar och så hänger jag upp två småmaskiga nät som skall vara lunch, detta får de klara sig på till ca 16. Om de blir hungriga ytterligare så finns det alltid halm i lösdriften. Jag tycker att det fungerar bra till mina två troll.
 
Första stallet jag stod på gav personalen lunch, andra stallet hjälptes vi åt så de som jobbade så att de kunde komma ut till lunch gav lunchen (kunde ingen komma så lade man in lunch + morgon på morgonen). Det stallet jag står nu så har vi höbalen i hagen så de har fri tillgång ute.
 
Vi har en lunchgrind.Vi har satt timern i en låda (glassbytta ) så den är skyddad från snö mm .Det har hänt två ggr att den inte löst ut.
 
Vi har ett antal gamla bildäck utplacerade på det torraste stället i hagen, på en kulle, och i dem får de hö på morgonen i sådan mängd att det räcker hela dagen. Det brukar vara slut ett par timmar innan de ska in på kvällen.
Att lägga höet i däcken är för oss det bästa sättet att utfodra på- inte en massa nertrampat hö som de inte vill äta, och ingen risk att fastna i hönätsmaskor.
 
Jag har rejäla foderbord med tak. I dessa har jag slowfeedingnät fyllda med hösilage. Hästarna jättenöjda och i princip inget spill!
 
När jag jobbade kontorstider hade jag lunchgrind. Nu jobbar jag hemma mest och då behövs det inte längre. Fungerade jättebra i alla fall :)
 
Halm för dem att pyssla med i hagen om de av en eller anledning behöver större begränsning. Annars får de en stor giva på morgonen som håller de sysselsatta mer eller mindre hela dagen.
De äter mycket de första två timmarna, sedan går de runt och pillar i hagen ett par timmar för att sedan gå och rensa upp runt fodringsområdet.

Ibland har de fått en del i SMHN men nu på vintern när de har täcken på ibland så gillar jag inte det. Den ena står på fritillgång inne och den andra behöver begränsat, så de få stå nån timme utan innan de kommer in.
Men de står varken och hänger vid grinden eller är stressade vid intag så jag räknar med att det räcker.

Har det vart för högt energiinnehåll så får de stor giva på dagen, lite halm i halmlådan och fodring en gång till när jag kommer hem från skola/ jobb innan jag ätit och bytt om för att fixa med pållarna.

Jag ger hellre halm inne under natten till den som behöver begränsat då den andra växer och behöver få i sig så mycket som han bara vill äta.
 
Köper foder anpassat så att våra lättfödda kan ha fri tillgång både ute och inne. De blir tjocka på bara gräs sommartid men går ner under vintern och är i bra hull runt nyår. Vi gillar inte nät och är mer rädda för stressätande, ena stressar lätt.
 
Köper foder anpassat så att våra lättfödda kan ha fri tillgång både ute och inne. De blir tjocka på bara gräs sommartid men går ner under vintern och är i bra hull runt nyår. Vi gillar inte nät och är mer rädda för stressätande, ena stressar lätt.

Vad har du hittat för magiskt foder? =)
 
Vad har du hittat för magiskt foder? =)

Inget speciellt :p hög kvot så behöver de aldrig proteintillskott och blötare bara. Minns inte ens värdena längre för jag köper på ts, protein/energikvot och väljer ett med låg energi i förhållande till vad jag hittar.

Sen ökar vi mängden tills de lämnar och lägger oss strax under. Båda två blir groteskt feta på vårt dåliga bete om de inte rids (varit konvalescenter sen i somras...) men är nu i normalhull. Båda två har dessutom fodrats som lättfödda hela sitt liv tidigare för att hålla hullet. Så det kanske har varit 5 magiska partier (på tre år alltså, haha) trots allt :p


H
 
Inget speciellt :p hög kvot så behöver de aldrig proteintillskott och blötare bara. Minns inte ens värdena längre för jag köper på ts, protein/energikvot och väljer ett med låg energi i förhållande till vad jag hittar.

Sen ökar vi mängden tills de lämnar och lägger oss strax under. Båda två blir groteskt feta på vårt dåliga bete om de inte rids (varit konvalescenter sen i somras...) men är nu i normalhull. Båda två har dessutom fodrats som lättfödda hela sitt liv tidigare för att hålla hullet. Så det kanske har varit 5 magiska partier (på tre år alltså, haha) trots allt :p


H

Ah. Inte så lättfödda alltså. Jag gör ju saman val, men det räcker inte för att kunna ge ens i närheten av fritt.
 
Ni som jobbar kontorstider; hur löser ni lunchfodringar? :)

Jag fodrar frukosthö ute runt 06:30 och sedan har jag en lunchgrind (fjädergrind) som öppnar kl 12 och serverar lunch :)
Mycket nöjd med grindens funktion, körs på AA batterier och håller en månad innan men behöver byta/ladda batterierna.

Står i valet och kvalet hur vi ska göra nästa år då vi planerar att dränera hagen. Antingen kör vi lunchgrind och dränerar öppningen + fodringsplatsen eller så kör vi fri tillgång och dränerar en utfodringsplats.

Här har våra haft grinden i 18 dagar :)

 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
917
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
706
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
472
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp