Hur "ljudisolerar" jag min lägenhet?

Jen80

Trådstartare
Kort och gott; Hur tusan gör jag?

Några tips?

Jag måste bli av med en massa ljud innan jag blir galen på riktigt :crazy:

Sv: Hur "ljudisolerar" jag min lägenhet?

Rent generellt så säger jag tyger. Tjocka gardiner, tjocka vävnader på väggarna, tjocka draperier t ex innaför dörren ut till trapphuset, rejäla mattor.

Men beroende på vad det är för ljud, och varifrån de kommer, så kanske det finns bättre lösningar.

Kort och gott; Hur tusan gör jag?
Berätta mer så kan jag hjälpa dig.

Vill du slippa höra ljud som kommer från någon annanstans, eller vill du dämpa ljud som du själv åstadkommer? Om störljuden inte är dina egna; kommer de utifrån eller från angränsande rum eller andra lägenheter? Vad är det för hus - stort/litet, trä/betong...? Vad är det för störljud?

Fyller på med proppfulla bokhyllor längs de värsta väggarna (om ljudet kommer från en annan lgh alltså).

Senast ändrad:

Ber verkligen om ursäkt för den lilla infon ni fick! :o

Jag behöver stänga ut ljud både från grannar och det som skapas utomhus.

Jag bor på gatuplan, har granne bredvid, en ovanpå och sen hör jag alla ljud från den som bor ovanför den som finns bredvid mig (hm, blev det där lite rörigt? :o). Finns sex lägenheter till i huset, men de andra är tillräckligt långt bort för att jag inte ska störas av det.

Tjejen som bor bredvid mig spelar musik heeela tiden...
Han ovanpå...ja vad gör han egentligen? Möblerar om sju dagar i veckan?
Den sista har en hund som springer omkring, samt springer upp och ner för trappan...som finns på utsidan. Det låter som om det är en elefant som är på väg upp! Jag sitter dock ca 25 m bort, med tv´n på och stängd dörr emellan. Ändå hör jag det så tydligt - fruktansvärt jobbigt :(.

Det finns en skola 150 m bort...behöver nog inte skriva mer än så ;).

Betonghus...

Kom på att jag kanske ska tillägga att det inte är någon annan som störs av dett. Jag har testat detta på folk som varit här, och för att ta ett exempel så är hunden i trappan ett bra val. Satt i köket, trappan är precis vid sidan om - de som var här då hörde inte ett enda steg hunden tog...

Jag har extremt bra hörsel helt enkelt, stärkta sinnen rent generellt faktiskt (vanligt när man har NPF), så alla dessa ljud är inget jag kan klaga på hos hyresvärden :).

Jag behöver lite snygga förslag! ;) (gärna enkla och billiga också haha :p)

Det du berättar om störningarna, och att det är ett betonghus, tyder på att mycket av ljuden fortplantas som så kallat stomljud i huskroppen. Sådana ljud är inte lätta att göra mycket åt, eftersom de beror på husets grundkonstruktion. Men litet kan man göra; ullos förslag om tyg är helrätt. Du kan nämligen inte göra så mycket för att hindra att störljuden når de rum där du befinner dig, men du kan se till att de märks mindre genom att förkorta efterklangstiden i rummet. :) Eftersom stomljud är svåra att riktningsbestämma - jag gissar att grannens "möbelflyttande" låter som om det kommer från överallt och ingenstans samtidigt - spelar det inte så stor roll vilka ytor man jobbar med. Matta på golvet, gardiner i fönstren, alla klassiska "mjuka" material är av godo.
En annan enkel och billig sak du kan göra är att titta över tätningslisterna i ytterdörr och alla fönster. Det behövs inte mer än någon millimeter luftspalt för att släppa igenom ganska mycket ljud, så här brukar kunna finnas en hel del att förbättra.

Tror det kan vara mycket svårt att ljudisolera en hel lägenhet och enklast är nog att du skaffar riktigt bra hörselproppar.

Jag kör med mp3-spelare med pluggar i öronen när det är som värst här hemma. Klamp, tappade saker, musik o möbelflytt ovanför. Skällande hund neranför. Nån sorts musik som låter som böneutrop från ena sidan, och ovanför honom partajas det dag som natt ibland. Nu är det dock mycket bättre än på sommaren, för då jäklar.... :crazy:
Utifrån är det bättre, för vi har flygplats nära o därför extraisolerade treglasfönster. Och vi har loftgång, så därmed ingen trapp. Däremot har några av grannarna ingen balkong, och öppnar då på båda sidorna lägenheten och spelar musik för hela kvarteret, samt använder loftgången som balkong, med 20 pers hoppande till nån låt.. :crazy:

Försökt sova med öronproppar, men känner mig instängd. Så här är det, mycket gardintyg, många tavlor, mycket möbler, mattor osv. Och så den obligatoriska mp3-spelaren med en talbok... :)

Det du berättar om störningarna, och att det är ett betonghus, tyder på att mycket av ljuden fortplantas som så kallat stomljud i huskroppen. Sådana ljud är inte lätta att göra mycket åt, eftersom de beror på husets grundkonstruktion.
knapp

Du verkar kunna endel om det där.

Vilka byggnader är bättre ljudisolerade när man ska leta lägenhet ? Jag har ångest för att flytta till lägenhet pga alla ljud och pga att jag älskar hög musik/hembio.

Inte betonghus ??

Bra skrivet.

Jag har en annan infallsvinkel. Är god vän med en tapetserare och har hos henne fått lära migen del om bullerdämpande tyger.

Det som gardiner och draperier gör är att de tar upp ljudet och förhindrar att det kommer till rummet. De "äter upp det". Tyger finns med olika klassningar. De som äter upp massor, och de som dämpar mindre.

Med vettig placering och rätt val av material kan du få ganska god dämpning skulle jag tro?

Så från min synvinkel sett.. kontakta en bra tapetserare som har gott om tygprover och diskutera tyger. Det finns så mycket snyggt som du kan använda som draperier, gardiner, bonader osv.

Mattor är också viktigt. De äter mycket.

Vilka byggnader är bättre ljudisolerade när man ska leta lägenhet ? Jag har ångest för att flytta till lägenhet pga alla ljud och pga att jag älskar hög musik/hembio.

Inte betonghus ??
Nja, det finns betonghus som har bra isolering mellan lägenheter också. Men mina kunskaper om just de bitarna är rätt grunda, frågan skulle behöva besvaras av en byggingenjör med specialkompetens i byggnadsakustik. Jag gissar att skillnaderna mellan olika betonghuskonstruktioner beträffande stomljud beror på dels hur tjocka bjälklag/väggar som använts, dels kvaliteten/sammansättningen av själva betongen och dels (kanske främst) byggnadssättet. Mitt intryck är att platsgjutna byggnader fortplantar stomljud mycket mer än byggnader av prefabricerade betongelement.
Det som gardiner och draperier gör är att de tar upp ljudet och förhindrar att det kommer till rummet. De "äter upp det". Tyger finns med olika klassningar. De som äter upp massor, och de som dämpar mindre.
Ja, visst är det så. De textilier som är specifikt avsedda för (och allra bäst för) akustikreglering säljs iofs inte i första hand genom tapetserare utan via distributörer av teatertyger och liknande. De är inte helt billiga utan kostar i storleksordning som vilket dyrt tjockt gardintyg som helst. (Men å andra sidan funkar vilket dyrt tjockt gardintyg som helst också rätt bra. :) )

Man brukar skilja mellan ljudisolering och efterklangsdämpning. För att isolera krävs massa; ju mer ett avgränsande vägg-/tak-/golvmaterial väger desto bättre förmår det stå emot luftens rörelser. Samtidigt vill man förstås inte att väggen (motsv) skall vara så styv att den vidarebefordrar vibrationer. Betongkonstruktionerna vi pratade om ovan är förvisso tunga, men så hårda och styva att de ändå vidarebefordrar vibrationer (stomljud) lång väg.
För att bygga riktigt bra ljudisolerande väggar kombinerar man gärna olika material. Ett skikt med stor massa och ett eller flera skikt med lättare men vibrationsdämpande material.

Textilier för akustikreglering i vanliga rum har oftast väldigt liten isolerande verkan men desto större efterklangsdämpande (absorberande) verkan. Det gör att bullerstörningar - oavsett om de kommer utifrån eller skapas inne i rummet - blir mindre störande. Ett kort ljud i ett kalt hårt omöblerat rum följs ju av en tydlig efterklang, en ljudsvans som innehåller en hel del ljudenergi som behöver tid för att absorberas av de eftergivliga ytor som ändå finns i rummet. I ett helt odämpat rum, en teoretisk konstruktion, skulle efterklangen fortsätta oändligt länge men även vanliga tapeter och golvmattor har en liiiiten absorberande verkan. När man ställer in möbler och andra hårda saker i ett rum skapar man fler reflekterande ytor så att ljudet diffuseras mer - alltså bryts upp från tydliga reflektioner från ett fåtal ytor till en mer diffus ljudsvans. Bara det är ett steg i rätt riktning till en trevligare ljudmiljö. Placerar man sedan absorberande textilier av olika slag i rummet; soffa, säng, gardiner, mattor, så kommer de att absorbera "ljudsvansen" genom att omvandla luftens rörelseenergi till värmeenergi. Den totala ljudenergin kommer alltså att bli mindre i rummet, man kommer fortfarande att höra direktljudet medan den ljudenergi som finns i efterklangen reduceras genom absorptionen.

Så förslaget om bokhyllor är inte dumt, de tillför både massa (om än av begränsad betydelse för stomljud) och diffuserande ytor. Samtidigt är alla förslag om textilier av godo, ju mer och ju tjockare desto bättre.

!

Tack för att du delar med dig av gedigna kunskaper!

Dock, tyger för gardin eller draperier är klassade och en av klassningarna rör ljud.

En välsorterad seriös tapetserarverkstad som också syr gardiner har sannolikt god sortering av ljudklassade tyger. (och det är oftast till tapetseraren som teatern vänder sig för att reparera ridåer tex )

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit sjuk och hostar fortfarande som en dåre. Det ger sig inte och jag tror jag blir galen snart. Vad har ni för tips mpt...
Svar
11
· Visningar
424
Senast: Fille
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Hemmet En kort fråga. Om man köper en s.k. smart-TV kan man då räkna med att det går att använda gratiskanalerna (SVT och Tv4) om man ansluter...
Svar
16
· Visningar
476
Senast: Rosett
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
351
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka