Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Berätta mer så kan jag hjälpa dig.Kort och gott; Hur tusan gör jag?
knappDet du berättar om störningarna, och att det är ett betonghus, tyder på att mycket av ljuden fortplantas som så kallat stomljud i huskroppen. Sådana ljud är inte lätta att göra mycket åt, eftersom de beror på husets grundkonstruktion.
Nja, det finns betonghus som har bra isolering mellan lägenheter också. Men mina kunskaper om just de bitarna är rätt grunda, frågan skulle behöva besvaras av en byggingenjör med specialkompetens i byggnadsakustik. Jag gissar att skillnaderna mellan olika betonghuskonstruktioner beträffande stomljud beror på dels hur tjocka bjälklag/väggar som använts, dels kvaliteten/sammansättningen av själva betongen och dels (kanske främst) byggnadssättet. Mitt intryck är att platsgjutna byggnader fortplantar stomljud mycket mer än byggnader av prefabricerade betongelement.Vilka byggnader är bättre ljudisolerade när man ska leta lägenhet ? Jag har ångest för att flytta till lägenhet pga alla ljud och pga att jag älskar hög musik/hembio.
Inte betonghus ??
Ja, visst är det så. De textilier som är specifikt avsedda för (och allra bäst för) akustikreglering säljs iofs inte i första hand genom tapetserare utan via distributörer av teatertyger och liknande. De är inte helt billiga utan kostar i storleksordning som vilket dyrt tjockt gardintyg som helst. (Men å andra sidan funkar vilket dyrt tjockt gardintyg som helst också rätt bra. )Det som gardiner och draperier gör är att de tar upp ljudet och förhindrar att det kommer till rummet. De "äter upp det". Tyger finns med olika klassningar. De som äter upp massor, och de som dämpar mindre.