hur lite kan man ge?

Sv: hur lite kan man ge?

Jag har ingen häst som jag har behövt banta på riktigt. Jag är troligen inte kvallificerad för att svara i tråden.
Det har dock hänt att jag har fått lite väl mycket rondör på min hästar men då har jag i första hand dragit bort allt kraftfoder och börjat tulla på höet men sett till att de har halm att sysselsätta sig med.
Jag har funderat på att skaffa gräsfröhalm till nästa år för att ytterligare öka ättiden.
Använder du halm och/eller gräsfröhalm nu?

Vi har halm men det är inte min egen det gäller , han mår fint på lagom giva. Det är en allmän diskussion jag får ge mig in i ibland:devil:. Hur långt ner man kan gå under skamgränsen innan det blir djurplågeri för den heliga bantningens skull. Jag vet att vissa hästar har jättesvårt att hålla vikten, men då är dom i regel "sjuka" på nåt vis, inte bara dåligt motionerade.
Men jag ser att de flesta här håller med mig:)

Fast just det där tycker jag är en supersvår fråga! Alltså: Hur långt ner man kan gå under skamgränsen innan det blir djurplågeri för den heliga bantningens skull. Jag vet att vissa hästar har jättesvårt att hålla vikten, men då är dom i regel "sjuka" på nåt vis

Just de där som är 'sjuka på nåt vis'. Var går gränsen där egentligen? Rent teoretiskt, om vi ponerar att deras stackars magar tål hur lite TS som helst utan att komplett braka samman. Dvs de mår kanske inte bra fysiskt av det, men inte uttalat dåligt heller. Däremot det psykiska. Hur lågt kan man då teoretiskt acceptera att gå? Å ena sidan behöver även sjuka hästar 1 kg TS/100 kg, å andra sidan är hästen sjuk och därför fet och det är jätteviktigt för sjukdomens skull ATT den verkligen går ner i vikt och det snarast.

Är det - teoretiskt igen - acceptabelt att ge en sådan häst säg 0,5 eller för den delen 0,75 kg TS/100 kg för att det är enda sättet att uppnå så pass lite MJ som krävs för viktnedgång? Är det acceptabelt att den har säg totalt 2 timmars tuggtid sammantaget per dygn, och stå vid minst ett tillfälle väldigt många timmar mer än de maximalt 4 h i sträck utan mat? Är det övht acceptabelt att kombinera ovanstående, dvs hästen får säg 0,75 kg TS/100 kg målvikt (mindre räknat på aktuell vikt), MAXIMALT 2 h tuggtid per dygn och dessutom för lång tid utan mat under t ex natten?

Och omvänt, är det - teoretiskt igen - acceptabelt att INTE göra ovanstående för att få ner vikten på den sjuka hästen och på det viset behandla sjukdomen? Dvs är det acceptabelt att hästen inte går ner, eftersom man inte vill gå under minimiTS, och vill ha en hyfsad tuggtid och inte på tok för många timmar mellan målen?

Jag frågar eg inte för att få svar på vad som är 'rätt' eller 'fel' för frågan är eg omöjlig så, den kan bara handla om vad som är minst fel, och finns nog inte entydigt svar. Men jag tycker ändå den är viktig, och gissa om jag funderar på den i princip natt och dag just nu. För i nuläget är det mina två alternativ helt enkelt, möjligen i konkurrens med alt tre - att idiotmotionera hästen samtidigt som man ger minimiTS etc. Idiotmotionera i meningen motionera betydligt mer än hästen borde utefter ålder/hur igångsatt den är/osv.

Det är en allmän diskussion jag får ge mig in i ibland:devil:. Hur långt ner man kan gå under skamgränsen innan det blir djurplågeri för den heliga bantningens skull. Jag vet att vissa hästar har jättesvårt att hålla vikten, men då är dom i regel "sjuka" på nåt vis, inte bara dåligt motionerade.
Men jag ser att de flesta här håller med mig:)

Då förstår jag inte vad du ville med denna tråden!!
Om du nu redan vet svaret och vet vad du vill ha för svar varför så posta en tråd?

Jag tycker att du moraliserar ngt rent för dj......t!

Det finns hästar som får för mkt mat och som har lättare än andra att bli feta. En sådan häst bantar man genom att ge ett hö som uppfyller proteinbehovet, lägger ev till extra protein och sedan kan man ge halm. Jag har en sådan ponny hemma. Det är inte svårt att banta honom. Man behöver inte lägga sig på ngn minimigiva. Mindre mat och mer motion.

Men sedan finns det dessa hästar som har ngn form av metabolisk störning. Jag har en sådan och den har inte varit lättbantad. Eftersom du formulerade frågan som du gjorde så trodde jag att det var enseriös tråd där du ville ha ett seriöst svar.

Jag är väldigt trött på allt detta tjat om hur lätt det är att banta hästar och hur hopplösa alla vi är som inte lyckas meddetsamma och nu också hur hemska vi är som inte ger dem mer än minimum.

Jag ångrar att jag svarade från början men får naturligtvis skylla mig själv.

När det gäller min egen ponny har det aldrig varit fråga om ngn helig bantning utan om att kunna behålla henne i livet genom att rädda henne från ett återfall i den hemska sjukdom som ofta drabbar dessa hästar.

Senast ändrad:

Nej det är inget moraliserande, då missuppfattar du mig. Jag vill verkligen veta men man är ju itutad en viss TS som man inte ska gå under. Och jag ville veta om det är försvarbart, pest eller kolera?
Gå ner i vikt eller sabba magen t,ex.

Ta bort kraftfodret? :confused:
Vilket kraftfoder?
De hästar som måste pressas ner i vikt äter förhoppningsvis inte ngt kraftfoder. Min gjorde inte det i alla fall.

Till ts
Nu är jag lite nyfiken på vad du menar med minigräns?

Jag skrev att JAG drog bort kraftfodret på mina när de blivit lite runda, men tyckte att det framgick tydligt att jag ine haft någon svårbantad häst i min ägo, inte ens shettisen var speciellt svår.
Jag vet dock att det finns en del som ger mer kraftfoder och mindre grovfoder eftersom de vill ha en pigg häst och inte en fet. (tyvärr sant)
/U

Hon fick mat 7 ggr per dygn små givor jämnt utspridda över dygnet. Det gick inte att motionera henne eftersom hon stod på boxvila efter ett fånganfall. Att rida henne i form var fullständigt otänkbart.
En häst med en metabolisk störning är ganska så svårbantad och man måste minska ner på fodret rejält för att det ska hända ngt.

Jag är väl medveten om riskerna med detta och tycker faktiskt att det är du som måtte ha läst och tolkat mitt första inlägg i den här tråden helt på fel sätt!! Du behöver inte svara mig som om jag är helt dum i huvudet.

Men du! Jag menade inte dej után TS, med en fånghäst gäller det ju att ge minimal giva, jag svarade inte dej!;)

Jag är nämnligen så trött på människor som bantar helt friska hästar genom att ge dom ngr strån grovfoder varje dag vilket resulterar i en överstressad häst som med all sannolikhet får magsår. Hästar ÄR gjorda för att äta jämt, gå å äta, gå å äta!

Det är OK
Lite känsligt ämne bara. Jag är alltid så orolig för min lilla häst och det har varit en lång väg tillbaka.

Men jag håller naturligtvis med dig. Hästar ska ha tillräckligt med grovfoder.

Jag är nämnligen så trött på människor som bantar helt friska hästar genom att ge dom ngr strån grovfoder varje dag vilket resulterar i en överstressad häst som med all sannolikhet får magsår. Hästar ÄR gjorda för att äta jämt, gå å äta, gå å äta!

Jag håller med, visst ska en häst äta dagarna i ända!
Men vad gör man då med en (till synes) fysiskt frisk men groteskt överviktigt, extremt lättfödd häst?

Det är ett svårt dilemma;
Är det etiskt rätt att låta honom dra runt på säkerligen 100 kg för mycket?
Är inte det ett brott mot §1: skydda djuren från onödigt lidande, såväl fysiskt som psykiskt?
Att dra ner grovfodret på under minimum möjliggör en viktnedgång. Men på samma gång orsakar man lidande, så vad väger tyngst? Att övervikt kan leda till alla möjliga välfärdsproblem vet vi ju alla om, men för lite fibrer kan ge svåra magproblem och för lite tuggtid kan ge beteendestörningar.
Motionera bort en kraftig övervikt utan radikala förändringar i foderstaten skulle kräva en heltidstjänst, inte förenligt med hobbyhästägarens liv.
Därmed inte sagt att foderstaten kompletteras med rejält med motion!
Är det verkligen etiskt försvarbart att motionera en fet häst speciellt mycket, med tanke på alla potentiella överbelastningsskador det kan ge?
Är det ok att begränsa allt vad bete heter och ta ifrån hästen ett av dess viktigaste beteenden; att äta? Men om man släpper i en gräshage hamnar man på ruta ett igen, en fet häst.

Det är bara några av alla tankar som far genom mitt huvud varje dag, varje gång jag träffar min feta lilla häst. Varje gång jag funderar på hälsa och hästar och skolan och livet och ridningen och djurskyddet och etiken och etologin..... Vilket blir väldigt väldigt jobbigt i och med att jag läser etologi och djurskydd och pratar djur dagarna i ända.

Man inser inte hur fruktansvärt svårt det är innan man själv suttit i samma sits.

Det är OK
Lite känsligt ämne bara. Jag är alltid så orolig för min lilla häst och det har varit en lång väg tillbaka.

Men jag håller naturligtvis med dig. Hästar ska ha tillräckligt med grovfoder.

Jag förstod att det var ett känsligt ämne för dig , men jag hade inte alls det i åtanke när jag skrev. Jag vet att det är ett lidande och har sett det på nära håll.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka