hur lite kan man ge?

Korven

Trådstartare
Hur lite TS kan man ge till en häst som ska banta? Jag vet svaret men vill veta om nån gett mindre och lyckats banta för varaktig viktminskning.

Sv: hur lite kan man ge?

Enligt senaste Ridsport ska man ge 1,5 % TS av hästens bantade vikt.
Ser nu att du visste svaret :)
Min häst får mindre ensilage/lucern än så men har fri tillgång till halm.

Hur lite TS kan man ge till en häst som ska banta? Jag vet svaret men vill veta om nån gett mindre och lyckats banta för varaktig viktminskning.

Det beror nog på hur pass dessperat man är och hur pass tåligt hästens tarmsystem är.
Men jag tror att den absoluta minimigränsen är 1% av uppskattad förväntad målvikt.
Men då måste man nog ha koll på läget.

Med en troligen IR fångponny blev jag så desperat. Det var det enda som fick henne att gå ner i vikt i ngt så när lagom takt. Och hon har stannat kvar i detta sedan dess. Hon ficki sitt proteinbehov uppfyllt, endast lite över ts och sedan så lite energi som möjligt. Men så tillhör hon också en lättfödd typ. Hon stod alltså inte på halm under denna tid. Då spelar det ju ingen roll.

Men jag är tveksam till om det är ngt att rekommendera. Det är kanske inte bra för alla hästar.

Senast ändrad:

Man bantar inte en häst genom att ge den minimalt med grovfoder:eek:

Man rider den i form eftersom hästens mage e gjord för att ha ngt innehåll 16-18 timmar per dygn!

Man rider den i form eftersom hästens mage e gjord för att ha ngt innehåll 16-18 timmar per dygn!

Hon fick mat 7 ggr per dygn små givor jämnt utspridda över dygnet. Det gick inte att motionera henne eftersom hon stod på boxvila efter ett fånganfall. Att rida henne i form var fullständigt otänkbart.
En häst med en metabolisk störning är ganska så svårbantad och man måste minska ner på fodret rejält för att det ska hända ngt.

Jag är väl medveten om riskerna med detta och tycker faktiskt att det är du som måtte ha läst och tolkat mitt första inlägg i den här tråden helt på fel sätt!! Du behöver inte svara mig som om jag är helt dum i huvudet.

Senast ändrad:

Rent generellt så ska du ju aldrig gå under 1 kg TS/100 kg målvikt. För 400 kg målvikt blir det alltså 4 kg TS. Räknar man procentmässigt med minimi 1% av förv målvikt så är procentsatsen räknad på hö (84% TS) och 1% av 400 kg = 4 kg hö = 3,44 kg TS

Jag har ganska länge nu legat på 0,9 kg TS/100 kg. Tycker inte om det men har inget val. Alla hästar klarar dock inte ligga under minimiTS, eller ens ligga på minimiTS, det får man ju ta hänsyn till med.

Back in the days har jag i ren okunskap legat LÅNGT under minimiTS, och den hästen klarade det (tack och lov). Medan L t ex tidigare inte klarade under 1.3 kg TS/100 kg - då pajade magen. Så det spelar ju in i det faktiska fallet.

Men jag är av samma åsikt som Forest, att inte gå under minimiTS egentligen, men att man ibland tvingas göra det i ren desperation, men inte är att rekommendera.

Jag skulle ju behöva dra ner mer på min, men jag kan inte sänka TS ännu mer, så här sitter jag i en rävsax =/

Ja du, vilket drömläge :crazy:... Min häst skulle INTE kunna äta 16-18 timmar/dygn, för då skulle hon se ut som en badboll - igen. Min fånghäst får numera 7 kg hö och 0,5 kg lucernhack per dygn, och jag kan lova att det tyvärr knappast räcker i 16-18 timmar. Även när min häst blir igångsatt kommer hon inte att kunna äta mängder, utan grovfodermängden lär nog ligga ungefär där jag har den nu. Det är delvis rasbetingat såklart. Tror att man sällan kan hålla en vuxen haflinger i bra hull på fri tillgång (eller näst intill fri tillgång). När hon bantade i våras fick hon 4 kg hö + 1,5-2 kg halm per dygn.

*kl*

Jag har den förmånen att vår granne är en av sveriges största (?) hösilageproducenter, allt silage är analyserat och jag beställer silage utifrån vilka värden jag behöver. I de fall jag haft överviktiga hästar har jag beställt grovfoder med värden anpassade till hästen så att jag kan ge ordentligt med grovfoder. Jag tycker att en häst ska ha ordentligt med grovfoder!
Skulle aldrig banta en häst genom att minimera grovfodergivan - utan anpassa värdena efter individen!

Men jag förstår att det rent praktiskt kan vara svårt med eget grovfoder då man är uppstallad i annans stall!

*kl*

Jag har den förmånen att vår granne är en av sveriges största (?) hösilageproducenter, allt silage är analyserat och jag beställer silage utifrån vilka värden jag behöver. I de fall jag haft överviktiga hästar har jag beställt grovfoder med värden anpassade till hästen så att jag kan ge ordentligt med grovfoder. Jag tycker att en häst ska ha ordentligt med grovfoder!
Skulle aldrig banta en häst genom att minimera grovfodergivan - utan anpassa värdena efter individen!

Men jag förstår att det rent praktiskt kan vara svårt med eget grovfoder då man är uppstallad i annans stall!

Min hjärtefråga ;)

Haken är när man står med en häst/ponny där det helt enkelt inte räcker. Det är nämligen inte MÖJLIGT att producera grovfoder med hur låga energivärden som helst, om man ska behålla en vettig proteinhalt i alla fall.

Vad tycker du man gör då?

Det är exakt den sitsen jag är i. Jag har specialbeställt grovfoder med anpassade värden såtillvida att de är så låga som möjligt/kg foder (delvis pga att jag ger blött foder), men det räcker ÄNDÅ inte, då hästen behöver såpass lite MJ.

Du får jättegärna, om du har något tips, hjälpa mig lös ekvationen nedan:

Ponny, 400 kg målvikt (överviktig nu), dvs minimibehov TS 4 kg TS, rek behov mycket högre.

Äter 1 kg grovfoder på 10 - 20 minuter (oavsett sort), äter på fri tillgång minst 15 kilo hö, mer om det är silage.

Ska ha max 35 MJ/dag - helst mindre..

HUR löser du det utan att behöva våldföra dig på både tuggtid och TS? Jag löser det inte, helt enkelt för det går inte att producera ett foder med så lågt MJ som skulle krävas, hur gärna jag än vill.

Jag tycker att en häst ska ha ordentligt med grovfoder!

Det är nog bara att inse att vi som har svarat har uppfattat ts fråga olika.
Jag uppfattade det som att ts ville veta vad andra ansåg var minigivan av ts man kan ge till en häst om man blir tvungen att dra ner på fodret. Det var det jag och säkert andra med mig svarade på. Det är klart att jag vet att en häst mår bäst av att äta tillräckligt med grovfoder men det var inte så jag uppfattade tråden.

Jag har slagit upp det i två av mina foderböcker här hemma (Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck och Margareta Rundgren samt Nutrient Requirements of Horses utgiven av NRC) och i båda står det samma sak dvs att minimigivan är ca 1 kg ts per 100 kg häst.
Nu är det nog inte så konstigt att det står samma sak i båda böckerna eftersom författarna till den första boken är från SLU vilka vad jag har förstått hämtar sina rekommendationer från NRCs riktlinjer.

Energin skulle behöva ligga på ca 4 mj /kg foder om jag skulle kunna mata min häst så mycket som hon vill äta. Mestadels ligger ju hö på 8-9 mj/kg foder, så hitta ett sådant hö som dessutom har bra proteinvärden OCH är hygienmässigt perfekt (för något annat serverar jag inte) det måste ju vara omöjligt? Eller?

Min hjärtefråga ;)

Haken är när man står med en häst/ponny där det helt enkelt inte räcker. Det är nämligen inte MÖJLIGT att producera grovfoder med hur låga energivärden som helst, om man ska behålla en vettig proteinhalt i alla fall.

Vad tycker du man gör då?

Det är exakt den sitsen jag är i. Jag har specialbeställt grovfoder med anpassade värden såtillvida att de är så låga som möjligt/kg foder (delvis pga att jag ger blött foder), men det räcker ÄNDÅ inte, då hästen behöver såpass lite MJ.

Du får jättegärna, om du har något tips, hjälpa mig lös ekvationen nedan:

Ponny, 400 kg målvikt (överviktig nu), dvs minimibehov TS 4 kg TS, rek behov mycket högre.

Äter 1 kg grovfoder på 10 - 20 minuter (oavsett sort), äter på fri tillgång minst 15 kilo hö, mer om det är silage.

Ska ha max 35 MJ/dag - helst mindre..

HUR löser du det utan att behöva våldföra dig på både tuggtid och TS? Jag löser det inte, helt enkelt för det går inte att producera ett foder med så lågt MJ som skulle krävas, hur gärna jag än vill.

Det låter onekligen som en omöjlig ekvation! Mitt inlägg var ABSOLUT ingen kritik mot dig, vet av erfarenhet att inget är svart eller vitt. Inlägget var bara menat som ett litet "tips till allmänheten". Jag var återförsäljare åt ett kraftfoder tidigare och insåg snabbt vilken ENORM okunskap det finns bland hästägare angående foder. Men försäljningsperioden var väldigt givande med många spännande samtal.

Angående silagegivor så hade vi ett hlb sto som också skyfflade i sig grovfodret. Hon var färdig långt annan alla andra!

Svårt att få ihop det i ditt fall.......

Det låter onekligen som en omöjlig ekvation! Mitt inlägg var ABSOLUT ingen kritik mot dig, vet av erfarenhet att inget är svart eller vitt. Inlägget var bara menat som ett litet "tips till allmänheten". Jag var återförsäljare åt ett kraftfoder tidigare och insåg snabbt vilken ENORM okunskap det finns bland hästägare angående foder. Men försäljningsperioden var väldigt givande med många spännande samtal.

Angående silagegivor så hade vi ett hlb sto som också skyfflade i sig grovfodret. Hon var färdig långt annan alla andra!

Svårt att få ihop det i ditt fall.......

Det är okej =) Det är som sagt min hjärtefråga, och jag är mest troligt en aning överkänslig i frågan. Ditt inlägg var dock ovanligt nyanserat ändå, men jag kunde ändå inte låta bli att svara iom att du skrev 'jag skulle aldrig banta en häst genom att...'. Dock som sagt nyanserat iom förståelse för de som står uppstallade etc.

Men jag skulle heller aldrig banta genom att dra ner till minimi eller under, om det fanns någon annan lösning. Och tidigare hade jag kunnat skriva samma sak du skrev - helt enkelt för jag aldrig stött på en sån extrem som min L. Jmf man med shettisen så äter lille herr shettis 1.5 kg TS/100 kg, och tabellbehovet MJ - och han går stadigt ner i vikt. Men när man kämpat och försökt och slitit tussar i håret blir det lätt 'för mycket' och svårt att inte svara när det kommer sådana där tips/påståenden om att 'det är bara att..' eller 'jag skulle aldrig göra si, det är bara att...'. För det är ju just att det där 'det är bara att..' som inte fungerar som är så otroligt jobbigt.

Jag tror jag talar för samtliga i tråden som tvingats gå ner på låg TS/brutalt gå ner i tuggtid etc när jag säger att man mår skit av det SJÄLV med, men när alla andra alternativ är slut och det inte finns några andra val så vad kan man göra.

Jag drömmer om det innehållslösa grovfodret jag ;) Tänkt att kunna ge något som bara innehöll fibrer och inget annat, så kunde de få äta sånt hur mycket de ville, ha fri tillgång, och sen la man på några kilo 'vanligt' grovfoder så de fick i sig det de behövde *drömmer sig bort*

Energin skulle behöva ligga på ca 4 mj /kg foder om jag skulle kunna mata min häst så mycket som hon vill äta. Mestadels ligger ju hö på 8-9 mj/kg foder, så hitta ett sådant hö som dessutom har bra proteinvärden OCH är hygienmässigt perfekt (för något annat serverar jag inte) det måste ju vara omöjligt? Eller?

Nej hö går inte att få ner så lågt per kg foder (om man ska behålla övrigt vettigt), så helt rätt i att det är omöjligt. Och är ju där problemet för 'oss' är, att hur gärna vi än skulle VILJA specialbeställa så det vi vill går inte att beställa ens, för det är inte möjligt att producera. Strax under 7 är ju eg 'det bästa' du kan hoppas på för hö.

(Här skulle det behövas sådär 2 - 2.5 MJ/kg hö för det skulle funka.. :crazy:)

Jag har ingen häst som jag har behövt banta på riktigt. Jag är troligen inte kvallificerad för att svara i tråden.
Det har dock hänt att jag har fått lite väl mycket rondör på min hästar men då har jag i första hand dragit bort allt kraftfoder och börjat tulla på höet men sett till att de har halm att sysselsätta sig med.
Jag har funderat på att skaffa gräsfröhalm till nästa år för att ytterligare öka ättiden.
Använder du halm och/eller gräsfröhalm nu?

Ta bort kraftfodret? :confused:
Vilket kraftfoder?
De hästar som måste pressas ner i vikt äter förhoppningsvis inte ngt kraftfoder. Min gjorde inte det i alla fall.

Till ts
Nu är jag lite nyfiken på vad du menar med minigräns?

Inget kraftfoder här heller, och halm. Men 1 kg halm ryker i princip lika snabbt som 1 kg silage om hästen är hungrig (skillnaden är inte många minuter), och innehåller mer MJ/kg foder än silaget. Så även om halm ökar TS så ger det inte mer ättid, och varje kilo silage som byts mot halm ökar på totalMJ i foderstaten. Nu serverar jag halm ändå för att dryga ut ättiden ffa nattetid, då det inte 'äta för det är gott' bara, utan kvällsmaten bestående av 3 kg silage och 3 kg halm inebär att han först äter upp silaget (på nolltid), sen ägnar X tid åt att hitta förlupna silagestrån, sen är hyfsat mätt en stund, och sen börjar käka halmen och äter halm en stund till han är lite mätt, vilar en stund och sen äter mer halm.

Men maten är slut innan morgonen, och på morgonen när den HUNGRIGA ponnyn får frukost så 1 kg silage eller 1 kg halm så det säger glufs-glufs bara.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka