Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur lite TS kan man ge till en häst som ska banta? Jag vet svaret men vill veta om nån gett mindre och lyckats banta för varaktig viktminskning.
Man bantar inte en häst genom att ge den minimalt med grovfoder
Man rider den i form eftersom hästens mage e gjord för att ha ngt innehåll 16-18 timmar per dygn!
Man bantar inte en häst genom att ge den minimalt med grovfoder
Man rider den i form eftersom hästens mage e gjord för att ha ngt innehåll 16-18 timmar per dygn!
*kl*
Jag har den förmånen att vår granne är en av sveriges största (?) hösilageproducenter, allt silage är analyserat och jag beställer silage utifrån vilka värden jag behöver. I de fall jag haft överviktiga hästar har jag beställt grovfoder med värden anpassade till hästen så att jag kan ge ordentligt med grovfoder. Jag tycker att en häst ska ha ordentligt med grovfoder!
Skulle aldrig banta en häst genom att minimera grovfodergivan - utan anpassa värdena efter individen!
Men jag förstår att det rent praktiskt kan vara svårt med eget grovfoder då man är uppstallad i annans stall!
Hur lite TS kan man ge till en häst som ska banta? Jag vet svaret men vill veta om nån gett mindre och lyckats banta för varaktig viktminskning.
Jag tycker att en häst ska ha ordentligt med grovfoder!
Skulle aldrig banta en häst genom att minimera grovfodergivan - utan anpassa värdena efter individen!
Min hjärtefråga
Haken är när man står med en häst/ponny där det helt enkelt inte räcker. Det är nämligen inte MÖJLIGT att producera grovfoder med hur låga energivärden som helst, om man ska behålla en vettig proteinhalt i alla fall.
Vad tycker du man gör då?
Det är exakt den sitsen jag är i. Jag har specialbeställt grovfoder med anpassade värden såtillvida att de är så låga som möjligt/kg foder (delvis pga att jag ger blött foder), men det räcker ÄNDÅ inte, då hästen behöver såpass lite MJ.
Du får jättegärna, om du har något tips, hjälpa mig lös ekvationen nedan:
Ponny, 400 kg målvikt (överviktig nu), dvs minimibehov TS 4 kg TS, rek behov mycket högre.
Äter 1 kg grovfoder på 10 - 20 minuter (oavsett sort), äter på fri tillgång minst 15 kilo hö, mer om det är silage.
Ska ha max 35 MJ/dag - helst mindre..
HUR löser du det utan att behöva våldföra dig på både tuggtid och TS? Jag löser det inte, helt enkelt för det går inte att producera ett foder med så lågt MJ som skulle krävas, hur gärna jag än vill.
Det låter onekligen som en omöjlig ekvation! Mitt inlägg var ABSOLUT ingen kritik mot dig, vet av erfarenhet att inget är svart eller vitt. Inlägget var bara menat som ett litet "tips till allmänheten". Jag var återförsäljare åt ett kraftfoder tidigare och insåg snabbt vilken ENORM okunskap det finns bland hästägare angående foder. Men försäljningsperioden var väldigt givande med många spännande samtal.
Angående silagegivor så hade vi ett hlb sto som också skyfflade i sig grovfodret. Hon var färdig långt annan alla andra!
Svårt att få ihop det i ditt fall.......
Energin skulle behöva ligga på ca 4 mj /kg foder om jag skulle kunna mata min häst så mycket som hon vill äta. Mestadels ligger ju hö på 8-9 mj/kg foder, så hitta ett sådant hö som dessutom har bra proteinvärden OCH är hygienmässigt perfekt (för något annat serverar jag inte) det måste ju vara omöjligt? Eller?