Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det säger inget, bara att schabraket behöver tvättas.
Nej men det är enklare att stoppa fingrarna under bak/framvalvet när man rider och känna hur sadeln rör sig, om den glappar eller klämmer osv.
fast det kan också betyda att sadeln glappar/rör sig mer bak och gnor upp stövet. ser du så är det mörkt vid framvalvet och bossan, dvs de ställena där hästen har mest utrymme att röra sig och där det är ljust ligger sadeln still och ev klämmer eller inte. finns många sätt att tolka ett schabrak, och det säger inte mycket om man inte har häst och sadel till hands för att faktiskt se hur den ligger.Att de ligger an bara bak typ, det är ju smutsigare vid bossorna..
Jag skulle tolka avtrycken som att sadeln ligger an mer, och hyfsat still, under de främre 2/3 av bossorna, och släpper lite väl tidigt bak. Har du ingen bild på hästen sadlad, gärna UTAN schabrak?Om schabraket ser ut såhär efter ett ridpass, kan man säga något om hur sadeln verkar ligga då?
![]()
Ja men då är den inte bra ändå ju, en sadeln ska ju ligga still.
Min häst är 20 år gammal och har en "gammelhästkropp", dvs lute kutig rygg och toppig "ryggrad". Dessutom har han en extremt lång och hög manke och alla sadlar jag provat har klämt på den. Det gör inte den här sadeln, och jag märkte dessutom när jag red igår att han tog ut steget på ett helt annat sätt än han gjort tidigare. Han susade fram i galoppen
Det kan ju såklart ha varit en tillfällighet, men kanske kan det bero på att han gillade sadeln? Vad tror ni?
Roade mig med att ta lite bilder ikväll, och såhär ser det ut när sadeln ligger på. Jag kan tycka att sadelgjorden hamnar rätt långt bak?
Han har dåligt med muskler på ryggen och runt manken, därav padden (som är en correction pad med extra inlägg framtill).
Lägger in en bild på hans rygg också, så att ni skall se vad det är jag har att kämpa med.
![]()
![]()
![]()