Hur ligger denna sadeln?

Merwen

Trådstartare
Jag har lånat hem en dressyrsadel som jag eventuellt ska köpa. En Globus Clic, normal mot vid. Hur tycker ni den ser ut att ligga? (ber om ursäkt för väldigt hårig och oborstad häst :D:angel: )
Jag är ingen expert, men jag tycker den ser ut att ligga helt okej? Red i den en liten stund (dock bara skritt då hästen inte är igång) och då låg den still, möjligtvis att den gled fram liiiite.

imag0480_194402614.jpg

imag0479_194402190.jpg

imag0483_194402859.jpg

imag0484_194403026.jpg

Sv: Hur ligger denna sadeln?

Jag tycker den ligger i rätt rejäl bakvikt. Möjligen för långt fram också, om man ser till övre spetsen på bogbladet.

Om sadeln sitter rätt ska man få in en hand mellan sadelgjorden och överarmen eller om man vill kalla det bogen. Det är i alla fall så jag har lärt mig.

Senast ändrad:

Spontant så ser det inte rätt ut nej.

Men nu står hästen stilla och jag har ingen aning om hur hästens kropp ser ut under rörelse.
Höjer den ryggen mkt bak så sadeln hamnar rätt?
Annars är det fel sadel.

Spontant så ser det inte rätt ut nej.

Men nu står hästen stilla och jag har ingen aning om hur hästens kropp ser ut under rörelse.
Höjer den ryggen mkt bak så sadeln hamnar rätt?
Annars är det fel sadel.

Hur ser du att den inte ligger rätt? Ja, han höjer ryggen rätt mycket när han jobbar.

Sitsen lägsta punkt är väldigt långt bak, och sätt detta i relation till vulster etc så blir ögonblicksbilden bakvikt.

Hur ser du att den inte ligger rätt? Ja, han höjer ryggen rätt mycket när han jobbar.

För att den ligger i bakvikt, hela sadeln lutar bakåt.
Då ligger den inte i balans.

Okej men hur höjer hästen ryggen då? Höjer den mest batill på ryggen, eller höjer hästen mest fram? Eller höjer hästen lika mycket över hela ryggen?
Vanligast är att hästar höjer mer bak på ryggen under arbete och då ligger sadeln lite i bakvikt stillastående men hamnar i balans när hästen arbetar med ryggen.
Därför kan man inte prova ut en sadel på en stillastående häst utan man måste se och känna hur den ligger under rörelse i alla gångarter med ryttare i sadeln.

Så en sadel som på bild ser ut att ligga jättebra kan ligga skit när hästen rör sig och vise verca.

Ah okej, då är jag med! Han höjer mest baktill på ryggen, blir rätt stor skillnad mot från när han står still. Sadeln ligger ann hela vägen och glappade inte när jag red i den.

Då kommer ju frågan om hästen höjer ryggen tillräckligt mkt för att sadeln ska hamna i balans.
Det är även viktigt att testa den i alla gångarter.
Eftersom jag inte vet hur det ser ut när du rider så kan jag inte säga bu eller bä.

Men jag har en magkänsla som inte tror att det är rätt sadel för din häst.

Du har inte möjlighet att ta ut en sadelprovare (de brukar kosta runt 1000 kr för att prova ut, men de har även med sadlar till försäljning och vid köp brukar de dra ner priset för utprovning). Alt att du har en kunning stallkompis el liknande som kan ge tips och råd?

Jag håller med om att sadeln ligger i bakvikt, glider den dessutom fram lite i skritt är det stor risk att den glider fram i trav och galopp. Som tidigare svarare har skrivit så beror det ju på hur mkt din häst höjer ryggen baktill, men min erfarenhet är att om sadeln inte ligger bra vid stillastående eller skritt brukar den inte ligga bra i trav eller galopp heller. Dock betyder ju inte det att det alltid är så.

Om sadeln ligger bra i övrigt, kan en kilpad göra så att sadeln hamnar bra, men tänk då på att sadeln kan bli för smal samt att jag tycker aldrig att en pad är en bra lösning.

Jag har tur och bor i Stockholm och kan åka till en superbra utprovare som finns i Märsta, han är toppen, PM om du vill ha namn dit :).

Lycka till :)

Jag har tur och bor i Stockholm och kan åka till en superbra utprovare som finns i Märsta, han är toppen, PM om du vill ha namn dit :).

Lycka till :)

Jag tror vi använder oss av samma utprovare å jag bor i dalarna :P

Man får vara beredd att röra på sig för en bra utprovare med många sadlar till hands....

Jag har lånat hem en dressyrsadel som jag eventuellt ska köpa. En Globus Clic, normal mot vid. Hur tycker ni den ser ut att ligga? (ber om ursäkt för väldigt hårig och oborstad häst :D:angel: )
Jag är ingen expert, men jag tycker den ser ut att ligga helt okej? Red i den en liten stund (dock bara skritt då hästen inte är igång) och då låg den still, möjligtvis att den gled fram liiiite.

imag0480_194402614.jpg

imag0479_194402190.jpg

imag0483_194402859.jpg

imag0484_194403026.jpg

Nej,nej,nej.
Den sadeln hade jag skippat direkt till den hästen.
Kände du inte hur den lutade bakåt när du skrittade?
Kan aldrig tänka mig att hästen kan höja ryggen tillräckligt för att kompensera bakvikten,tyvärr.
Bara att leta vidare...

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 616
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har... 2
Svar
26
· Visningar
9 006
Senast: Fibusen
·
Träning Hej! Jag får hem en 3åring, 3år+ några mån, om en vecka. Hon är inte inriden, utan arbetad mycket från marken på, sadel och tränsvan...
Svar
17
· Visningar
2 918
Utrustning Jag har en prestige jag älskar och avgudar att rida i. När jag fick min donna låg den helt okej på henne förutom att jag fick värma om...
Svar
2
· Visningar
977
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23