Hur ligger denna sadel

Sv: Hur ligger denna sadel

Vad störande! Hade en som skulle prova min sadel, men kom inte när hon skulle och går inte att få tag på :mad:

Men hoppas du hittar en, verkar ju finnas rätt många ute nu

Ja verkar vara köparnas marknad även på westernsadlar. :) Har hittat två. så funderar på vem av dom som kan passa bäst.

Double c ger extra plats för bogarna iallafall trail sadeln.Har själv en i bomstrl 4 o roundskirt.

Jo har tittat på dom. Men hittar bara i bomstorlek 3. vet inte vad det motsvarar.

Men engelska sadlar är ju inte heller billiga. Det är väl ungefär likadana priser på westernsadlar och engelska om man ska ha hyfsad kvalitet?

Håller inte med. Tycker det är mycket lättare att hitta sjysta begagnade engelska sadlar för 3-5000:- än westernsadlar (näst intill omöjligt).

Jag har själv en sadelkammare full med bra begagnade sadlar, både engelska och western. Inga dyra märken på de engelska men hela ordentliga bommar, lite slitna i lädret men absolut funktionella och säkra i det väsentliga.

De engelska hos mig ligger mellan 1000 och 3000:- och westernsadlarna mellan 9000:- och 16 000:- så nja, jag får nog säga att det är ganska stor skillnad där. Det är ju inte som att jag tycker TS ska springa o köpa den dyraste nyaste hopp eller dressyrsadeln hon hittar av modernaste märke.

Ne hopp eller dressyrsadel kommer inte in hit. Då sparar jag hellre för och ha råd och köpa en lite dyrare sadel. Och rida i kompisens sadel eller barbacka de gånger hon vill ha den själv.:)

Jag skulle försöka hitta en Double C som du varit inne på. Jag hade en Nevada Fancy till min förra och den var rundskuren och lite svängd. :) Lycka till!

Vem har sagt att du ska köpa en dressyrsadel? :confused:

Och ja, spara ihop till en vettig sadel har varit mitt råd hela tiden. Visst kan man ha TUR att hitta en vettig westernsadel för 5000:- för att någon behöver sälja eller whatever men det är ju inte särskilt troligt att just den passar just den hästen också.

Hoppas någon av dom passar då, annars har jag som sagt en 04a men du trodde att den skulle bli för smal..?

Måske skulle i kigge lidt på de danske brugtmarkeder for westernsadler. Der er mange, også kendte mærker, der er meget billig for tiden. Jeg ved godt at jeres krone er lidt mindre værd en vores, men der kan findes en rimelig udvalg her i DK til 3000-6000 DKK for tiden. Der er selvfølgelig det tilpasningsrisiko, men så kan man måske bytte videre med den deroppe, hvis den er pengene værd. Mange i de sydlige del af Danmark henter brugte sadler fra tyskland, hvor de er billigere, så det har nok indflydelse på priser. Men der er mange papsadler derude i samme prisklasse, som beskrives som "kvalitetssadler." Så man skal have øjnene åben og det er nok bedst at holde sig til kendte mærker, hvis ikke man har erfaring nok til mere. Men det er lidt af en købers marked lige nu. Vi fik selv en rigtig billig sadel som vores reserve sadel som ligger supergodt på hestene. Men den er ikke en topkvalitets sadel, men stadigvæk værd mere end det kostet.

Hvis i vælger at gøre dette, vil jeg råde jer til at kræve at du kan betale igennem paypal. Paypal giver ekstra sikkerhed. Jeg kender personlig til en sælger her i Danmark, som også har westernsadler i den prisklasse, som lyder som en rigtig god mulighed, men sælgeren har snydt flere (inkl os). Så derfor råder vi til ekstra forsigtighed, specialt ang western udstyr.

De to mest brugt sider i DK er http://www.guloggratis.dk og http://www.dba.dk

Ne 04,an blir nog inte för smal, Var o3,an ja va osäker på. Är de nån som har bild framifrån på de storlekarna.

Jag använder inte sadeln så jag har den inte hos hästen just nu,och jag har inget kort. Men nån annan kanske har så du kan se :).

4an framifrån:

32858721.jpg

Hade en sådan till mitt gamla sto som var bred som en ladugårdsdörr över
ryggen.

Den hade passat perfekt. Se om jag kan hitta nån där ute i djungeln. eller nått liknande.

jag har oxå trailrider apache sadeln . Storleken på bommen står på flärpen iallafall på min. Min är nåra år så det kanske inte står där på alla.

Så 03:an motsvarar Full? Jag skulle slänga ut annons på min NF och insåg att jag faktiskt inte hade koll på exakt vad de motsvarar. Det är dessutom hästens första W-sadel, så jag hade ingenting tidigare att jämföra med. När jag sen försökte hitta information om det hittade jag att 03:an skulle vara Quarterbom ungefär. Dock jämförde jag med min valacks sadel med quarterbom, och det kändes som en del skillnad mellan dem. Men då kan det ju klart stämma att 03:an är full!
Försökte hitta nån sida med måtten på de olika bommarna på Double C men hittade ingen. Vet du om det finns någon info om det på nätet?

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
824
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 261
Senast: Tossa90
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
622
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka