Hur ligger denna? Och vilken bomvidd?

tomtemor

Trådstartare
Hej! Idag fick jag låna och prova stallkompisens Kieffer Lech II på pållen och jag tyckte den låg hyfsat. När jag satte mig i sadeln så sjönk den dock ner och hamnade på manken, så en med lite smalare bom skulle inte vara så dum. Jag tycker sadeln var riktigt skön att rida i :D (över förväntan) och de ligger i lagom pris begagnade, så jag känner att detta skulle kunna vara en sadel för oss.
Tänker fixa hit en sadelutprovare, men det känns ju som att kasta pengarna i sjön om den verkligen ligger skit, så då frågar jag er bukefalister först. ;) Vad tror ni? Ligger denna bra fast då med en något smalare bomvidd?

pic_show_id25044410.html

pic_show_id25044412.html

pic_show_id25044414.html

Dåliga bilder (mobilkamera :crazy: )

Sen kommer vi ju då till frågan om vad det kan vara för bomvidd på den. Jag förstår inte alls var det står? Hittade lite siffror under kåpan men de verkade inte ha något alls med bomvidden att göra :confused: En 1:a stod där dock och nu när jag läste lite på Kieffers hemsida verkar det ju betyda att den är 17", men det har ju inget alls med bomvidden att göra ju... Hon som jag lånade sadeln av har precis tagit hästen (som har sadeln ;) ) på foder, så hon har ingen aning...
Så ni som har en Kieffer eller bara vet var/hur/om bomvidden är märkt, säg till!

Sv: Hur ligger denna? Och vilken bomvidd?

Ojoj, ser nu att tråden hamnade fel :o Någon snäll moderator får gärna flytta den :)

Kieffer har inga storlekar på bomvidden. Dom tillverkas i en standardstorlek och värms sedan om för att passa hästen. I Stockholm kostar det 850 kronor att ändra bomvidden.

Du har sadlar för långt fram. Sadla om och ta nya bilder, den ser dock lite smal ut.

Jag tycker att den ser ut att ligga fint, men det är lite svårt att se på bara några bilder. Fast den ser ut att ligga lite långt fram på bogbladen?

Vår erfarenhet är att det alltid är bäst i att ta hjälp av en proffesionell sadelutprovare, vi har alltid gjort det på våra hästar och då alltid fått sadlar som legat klockrent.
Det är väldigt viktigt att sadeln ligger rätt och då trycker på rätt ställen.

Så vårt råd ta hjälp av en proffesionell sadelutprovare eller någon som är lika kunnig på det.

Att dömma av "bakifrånbilden" så är bommen förskjuten, ganska vanligt när man har satt upp från marken på vänster sida varje gång.
Det går att rätta till.
Så nog är en sadelutprovare värt sina pengar i alla fall.

MER UPPSITTNINGSPALLAR ÅT FOLKET!!

Det är nog snarare bossorna som är förskjutna, är det bommen är de bara o kasta sadeln.

precis. kieffer är ju ökända för sneda bommar så det ska man nog se upp med också!

tycker sadeln ligger för långt fram och misstänker att det är därför manken går i. prova att sadla längre bak!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 598
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 160
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka