hur leda hästarna??

U

Uddatyp

jag har funderat massor på de, hur man leder en häst..

jag gör alltid så med min att han får gå snett bakom/snett lite framför men han får inte hänga på mej...de ska finnas utrymme..och de är han jätteduktig på..han går i stort sett där jag vill ha honom oavsett om de är långt fram eller långt bakom mej eller brevid mej.

men jag har lärt mig allt möjligt..att hästen ska gå bakom än och att man ska vara vid bogen och jag blir så förvirrad.

vissa säger att man absolut inte ska ha hästen framför än när man leder, att hästen ska gå bakom än, men de känns inte så tryggt med hästar man inte känner..

och sen att man ska leda hästen vid bogen..men då känns de inte som om jag har någon speciell kontroll..om man går så långt bak som vid bogen/strax bakom bogen..

och sen tänkte ja på de här med nh och sånt..för jag har en vän som är väldigt ren nh männska..och hästen är ju uppfostrad till att alltid gå bakom när man leder..men hur går de då om de kommer en som vill leda vid bogen..blir de inte missförstånd?

jag sysslar ju också mycket med nh övningar och sånt..blir hästen förvirrad om man leder den olika?`

förstår någon vad jag menar för detta kanske blevlite rörigt..?

hur gör ni när ni leder hästar ni inte känner? vart vill ni ha dom?

Sv: hur leda hästarna??

Beror helt på vilken häst det är.
Är det en häst jag inte känner så väl och hunnit bygga en relation med, så vill jag ha dennes huvud ungefär vid min axel. Aldrig framför dock. Min egen ska alltid gå minst 1 meter bakom mig på långt grimskaft.

Har dock ingen aning om hur det "ska" vara, jag kör på det sätt som känns enklast och framför allt säkrast för mig.

de är så ja vill leda dom med, inte ha halva hästen framför mig..

men de ja lärde mej i skolan..va att alltid leda hästen vid bogen, sen började ja ju med lite nh och då skulle hästen inte vara framför än alls...
aldrig tänkt på de förut men tänkte om de fanns någon liksom nåt sätt som man alltid leder nya hästar på..om de fanns nåt sätt som va säkrast..

Jo, att leda vid bogen är jag också inlärd med, det var instruktörerna på ridklubben väldigt noga med att pränta in i skallen på en.
Jag inbillar mig i alla fall att det är säkrast att ha främmande hästar lite snett bakom sig. Känns som man har bäst koll på vad den gör och kan agera snabbare om den reagerar kraftigt på något. Sedan brukar folk säga att det är större risk att hästen hoppar till och kan knuffa till en då, men jag vet inte, hellre det än att den går 1 meter bakom och plötsligt drar järnet åt något håll.

Personligen tycker jag inte att det spelar någon roll vart hästen går så länge jag har placerat den där sas. På mina egna brukar jag variera med att gå framför, bakom och på sidan. Så länge jag bestämmer vart vi ska gå så är det ju jag som "leder":idea: Mina har aldrig sett särskilt förvirrade ut. ;)

Nya hästar går jag strax framför bogen på, ser till att de håller sig på sidan om mig och inte glider bakom och trampar mig på hälarna. Vill ha dem på armlängds avstånd ungefär, visar tydligt var min personliga space är.

Min valack och mitt sto går bakom mig/sidan om jag litar på dessa FULLT ut och om de blir rädda hoppar de från mig ALDRIG på mig. Det har jag redan klargjort.
Dock har jag 1 åring hingst som inte har så mycket vett än. Och honom håller jag med huvudet sidan om mig

Jag har fått lära mig (nh) att det bara är föl som går vid bogen. Så alltså får hästen för sig att vara ledaren om människan går vid bogen.

En okänd häst vill jag ha vid min axel och en bit ifrån mig, så jag ser vad den gör och om den skulle kasta sig framåt så blir jag inte mos.

Mina egna ska bara hålla sig bakom mig än så länge. När mitt ledarskap är bättre etablerat räknar jag med att kunna placera dem vart jag vill utan att de ska bli förvirrade.

knapplån..

men....
nu verkar ni alla lite puckade... hur det ska vara frågar ni...

men sätt er och kolla i hagen hur hästarna gör då?! svårare än så är det ju inte!

Jag tror problemet kan vara att hästar inte går på två ben. Och två hästar beter sig kanske inte riktigt likadant ihop som en häst och en människa. Som tur är.

Jag har fått lära mig (nh) att det bara är föl som går vid bogen. Så alltså får hästen för sig att vara ledaren om människan går vid bogen.

Nu är det kanske bara min häst som gör så :angel: - men hon har klubbat mig bakifrån ett par gånger när jag lett vid bogen (sprallat till och kickat med bakbenet). Så av den anledningen leder jag henne vid huvudet!

En häst är ett flyktdjur.

Den flyr frammåt på ren instinkt. Ett instinktivt beteende har ALLTID företräde över ett inlärt beteende...............

..........jag skulle inte för allt smör i Småland låta hästen gå bakom mig.......

Jag leder alltid min häst så att den går ungefär 1-2 meter bakom mig på långt grimskaft.
När jag leder andra hästar är huvudmålet att hästen inte går innanför mitt personliga område. Det är något jag är väldigt noga med:P

Jag går alltid vid halsen ungefär när jag leder min häst.
Jag vill ha en relation till min häst inte en ledare-undersåte. (Även om hon självklart ska lyda mig... :p Ja, ni kanske förstår..)

Det känns väldigt otrevligt att gå framför henne, och hon brukar inte heller uppskatta det, faktiskt.

Jag förstår faktiskt inte vitsen med att gå långt framför hästen när man leder. Det är varken säkrare eller trevligare eller "mer ledarskapligt"... :crazy:

Jag vill ha hästen med huvudet precis framför min axel, absolut inte längre fram. Gäller alla hästar, kända som okända

En häst är ett flyktdjur.

Den flyr frammåt på ren instinkt. Ett instinktivt beteende har ALLTID företräde över ett inlärt beteende...............

..........jag skulle inte för allt smör i Småland låta hästen gå bakom mig.......

Tror inte riktigt på detta att ett instinktivt beteende skulle betyda att den springer på en människa bara för att den springer framåt när den är rädd! Instinktivt korrekt är att INTE springa över någon alls - kolla i hagen - hur många krockar ser du? En häst kan bli rädd för en annan häst i gruppen och springer inte över de andra som står lugnt runt om ändå, de hittar vägen ut - och vet vem som de kan flytta på och inte... men vi kan snabbt lära dem att springa över oss om vi inte aktar oss (bli den som blir flyttad på...) - men det är ju vårt ansvar att se till att vi inte lär hästarna det. Mina hästar går bakom och springer om mig vid sidan om de blir rädda - givetvis - jag är ingen man springer över i deras värld. men försöker jag springa på dem så flyttar de sig. Enkel logik och funkar.

Jag leder alltid min häst snett bakom mig, jag tycker att det är säkrast så. Jag är ju ledaren och vill ha mitt personliga område och det vet min häst. Jag har inga problem med att han drar iväg åt olika håll eller att han skulle springa över mig. Dock kan han försöka börja beta och om det skulle vara aktuellt med det, så håller jag ett öga på honom över axeln, för tillsägning om det skulle behövas.

Leder jag en häst som jag inte känner kan jag tumma lite på hur jag vill ha det. Tycker rent ut sagt att många hästar är ouppfostrade som går i mitt personliga område och inte bakom mig, men det är jobbigt att klargöra för hästen om människan alltid gått vid bogen på den när den blir ledd.

Min egen häst vill jag ha bakom mig. Där är han minst "ivägen" och jag slipper ha nån som trampar och buffar på mig. Han går på fulla längden grimskaft bakom mig, stannar när jga stannar och kommer när jga vill det.

Okända hästar eller hästar som jag inte har så bra koll på leder jag gärna vid bogen, just eftersom jag upplever att man är bäst skyddad där, mot såväl sparkar och bett som påspringningar och stegringar.

Alla har nog sin egen stil och det är nog bäst det man känner sig mest trygg med.Jag leder hästen så han är just med mulen vid min axel och blir han rädd hinner jag bra att stoppa honom genom att tycka armbågen framför bogen och han har aldrig sprungit över mig.Det har fungerat jättebra för mig,leder jag någon annan häst går jag vid bogen,precis som ni sa att ridinstruktören nötte om.Faktiskt konstigt att man gör så med nån annans häst när man gör helt annorlunda med sin egen!:D

Jag går alltid vid halsen ungefär när jag leder min häst.
Jag vill ha en relation till min häst inte en ledare-undersåte. (Även om hon självklart ska lyda mig... :p Ja, ni kanske förstår..)

Det känns väldigt otrevligt att gå framför henne, och hon brukar inte heller uppskatta det, faktiskt.

Jag förstår faktiskt inte vitsen med att gå långt framför hästen när man leder. Det är varken säkrare eller trevligare eller "mer ledarskapligt"... :crazy:

Du tänker lite som om hästarna tänkte som människor. En häst blir inte sårad eller ledsen over att ha en ledare över sig. Jag har börjat tänka precis tvärt om. Så fungerar det i hästflocken också. De som är ranghögast får ansvaret att styra flocken och de ranglåga hästarna är tacksamma över tryggheten ledarna ger. Jag tycker det är tydligast för hästen eftersom jag bestämmer vad som görs att den får rätta sig bakom mig i ledet. Surar hästen över det visar den bara att den inte alls tycker det är du som bestämmer, trots att den kan bete sig "snällt" och väluppfostrat. Jag ser det alltså inte som en elak dominansgrej att mina hästar går bakom mig, utan som en naturlig grej att min flockmedlem vill följa mig när jag går mot nya marker;).

jag har alltid hästen snett bakom mig - jag är ju ledaren. då har den koll på vad jag gör!

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 460
Senast: nullo-modo
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka