Hur lastträna bäst?

Sv: Hur lastträna bäst?

Om du vet att hästen bara är tjurig, så har jag ett MKT bra tips. :D
Min häst var helt omöjlig när jag köpte han. Det kunde ta 3 timmar o lasta.. Båda är vi lika envisa :p

Men då fick jag ett tips från min tränare.. Knyt fast en plastpåse (eller nåt annat prassligt) i änden på ett longerspö.
Gå först som vanligt mot transporten tils hästen stannar. Ha en person till hjälp, som håller longerspöt. När hästen stannar, ska personen prassla i marken med spöt, precis bakom hästen. Alltså INTE piska eller slå, utan bara prassla. Min häst tyckte det var så otäckt så han sprang in i transporten!! Och när han väl gått på, beröm mkt me ord och godis!

Det funkade iaf på min pålle. Förr: 3 timmar. Nu: 3 minuter :D :banana:

naturligtvis får man prova sig fram, av alla hästar jag lastat så har ingen varit omöjliga, förra stoet kunde jag till slut sända in, men grejen är ju tålamod och åter tålamod.

"Examen" för min häst gick jättebra då vi lastade och åkte 3 mil ridhuset för löshoppnig, själva hoppningen kunde man ju önska skulle gått bättre för hans del, men det kommer väl, lastningen gick hur bra som helst, puh! :)

Haha, den som lyckas SKRÄMMA vår pålle skulle jag vilja träffa :rofl: ;)
Han är tryggheten själv och jag tror inte en "enkel larvig plastpåse på ett spö" skulle få honom att bli skraj :D

Real_Life skrev:
Haha, den som lyckas SKRÄMMA vår pålle skulle jag vilja träffa :rofl: ;)
Han är tryggheten själv och jag tror inte en "enkel larvig plastpåse på ett spö" skulle få honom att bli skraj :D

Jag trodde faktiskt inte heller att de skulle funka, men tji fick jag..
Det är ju faktiskt värt ett försök om det tar 3 timmar o lasta..? :angel: :D

Nån har gjort nåt med hästen! :eek:
Idag åkte vi till ridskolan (resan tar väl 5 minuter) med pålle. När vi lastade för att åka dit tog det högst 5 minuter och på väg hem knallade han i princip rakt på :love: :)
Boggie, bra belysning i transporten, hamburgerbröd och lugn och ro gjorde susen :D

Ja, eller så skötte du din roll utomordentligt väl tyckte pålle?! ;)

Mina hästar går in själva. Aldrig problem, även om de inte åkt på länge.
Blev påkörd Nov-2004. Ena axeln gick åt skogen, släpet välte dock inte. Hade inga problem med den hästen som var i, efter det heller.

Se mitt svar på Wariette 12 Jan.

ett tips...
när du väl fått in hästen... ge den något gott...
lasta av och försök igen....
en annan sak man kan göra....
kör hästen till ett härligt ställe... t ex en stor grön äng där hästen får njuta en gång... gör detta då och då så förknippar snart hästen transportåkningen med något positivt...
hade en kompis som gjorde på detta sättet med deras svårlastade häst... funkade jätte bra!!!:)

Hade riktigt stora problem med min häst i början. Han gick upp på lemmen med frambenen, sen blev det stopp, provade allt...
Började till slut använda en lasthjälp, en rem över ryggen, vidare bakom rumpan, linor bakifrån och fram längs hästens sida, genom grimman och in i transporten runt bommen. OBS. Ska inte göras på hästar som reser sig, kan bli farligt. På detta sätt kände min häst att han inte kom bakåt, man håller ju liksom emot i transporten, 1minut sen var vi på! Innan lasthjälpen kunde vi stå i 6timmar och bara stirra...

Hoppas att man förstår min förklaring...

Precis så som du har tränat din häst har jag tränat min häst!
Ingen annan metod har fungerat, men denna metoden fungerar utmärkt. Dock så är min pålle inte rädd hon är bara så in i bomben envis.
Har fått hon att gå in i transporten på ett kick och har kört hon ett antal gånger, tills en dag då vi fick ett bakslag, så nu har jag fått börja om från början igen.

Otur för hästen att hon har fått en sådan envis jävel som mig till matte....

Cissi121 skrev:
Hade riktigt stora problem med min häst i början. Han gick upp på lemmen med frambenen, sen blev det stopp, provade allt...
Började till slut använda en lasthjälp, en rem över ryggen, vidare bakom rumpan, linor bakifrån och fram längs hästens sida, genom grimman och in i transporten runt bommen. OBS. Ska inte göras på hästar som reser sig, kan bli farligt. På detta sätt kände min häst att han inte kom bakåt, man håller ju liksom emot i transporten, 1minut sen var vi på! Innan lasthjälpen kunde vi stå i 6timmar och bara stirra...

Hoppas att man förstår min förklaring...

Förstår hur du hade det innan.. :crazy: Min häst var likadan.. Kunde bara stå o stirra o se tjurig ut i flera timmar.. Jag är så glad att han går på nu!! :D Ofta går han på direkt, men ibland kan de ta 5-10 minuter. Men de e ju ingeting mot 3 timmar :D :crazy:
Provade faktiskt inte lasthjälpen, mitt lilla störningsobjekt (prasselpåsen.. se mitt förra inlägg) funkar alldeles utmärkt!! De räcker me o bara visa den nu :cool:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama