Hur lastträna bäst?

R

Real_Life

Vår häst går liksom inte att lasta. Eller vissa gånger går han så gott som rakt på, tar max 10 minuter. Andra gånger får vi hålla på en timme eller till och med mer.

Sist provade vi ALLT för att få in honom (locka, linor bakom, knuffa på, repgrimma...) men inget fungerade. Han kommer bara på sätt att slippa gå in. Det är inte så att han är rädd, han bara vill inte.
Någon som har något bra tips på hur man bäst tränar bort ovanorna?

Sv: Hur lastträna bäst?

Kolla vad du har för ovanor och hur du reagerar och agerar i sammanhanget. Är vi ledare har hästen ofta också krav på oss, vilket kan märkas i situationer som vi inte riktigt behärskar.

He, he, he...

Sorry, men den var faktiskt riktig bra.

Vi har nog massor med olater som måste tränas bort.

Tycker att det funkar bäst att sända in hästen, få den att bli tillräckligt "modig" att själv gå in.
Finns det ingen duktig NH människa i närheten som kan hjälpa dig med träningen, det är det värt. Annars har jag en superbra tjej här som jag varmt kan rekommendera!!!;)

Lärt av egen erfarenhet ...:o :angel: Men allvarligt, vi är väldigt inriktade på att träna våra hästar och fixa deras fel eller brister - men att kunna närvara till 100% och faktiskt fokusera på vår uppgift är nog så viktigt. Och att se vår del eller vårt fel i situationen ...

ang skrev:
Lärt av egen erfarenhet ...:o :angel: Men allvarligt, vi är väldigt inriktade på att träna våra hästar och fixa deras fel eller brister - men att kunna närvara till 100% och faktiskt fokusera på vår uppgift är nog så viktigt. Och att se vår del eller vårt fel i situationen ...
:bow: Så tänkvärt!

//Alice

:bow:

Något tips på vad som är vanligt att man gör fel då med en häst som inte vill traska in?

Känner igen mig! :D Eller rättare sagt hästen...

Direkt när jag köpte min häst var hon lättlastad och gick rakt in. Sen har det börjat falera mer och mer för att nu i vinter totalkrascha. Dels har det att göra med att vår relation har ställts på sin spets och det jobbar jag på dagligen i nära samarbete med en underbar NH-tränare, dels har det att göra med en incident jag inte tänkte på eg.

Jag trodde, och andra med mig, att hästen bara var istadigt och inte ville (det har jag skrivt om här tidigare). Provade med det mesta; spö, linor, kedja under hakan, träns, mm. Efter att ha, på plats fått hjälp av två duktiga tjejer, som visade mig ett sätt att göra började min hjärna att fundera. Utanför transporten verkade hästen istadig och bara "tvärt emot", men så fort hon kom in halvvägs bytte hon skepnad. Upplevde att hon blev mycket osäker i sitt kroppspråk och hon var itne trygg att stå halvvägs inne. Men varför?
Jag fick inte fram någon händelse, just då, vad som kan ha skett. Nu, för några dagar sen, kom jag på det när en annan hästägare delgav mig sin historia om sina lastningsproblem. Den hästen var rädd för taket (!) i transporten eftersom den hade kastat sig ut ur transporten en gång och slagit i huvudet. Då mindes jag en incident som skedde hos mig också. Min häst har också kastat sig ur en gång, varför minns jag inte, och slagit huvudet i taket. Inte hårt, men bevisligen tillräckligt.

Jag fick följande lastningsknep och detta har fungerat för oss; Använd repgrimma och ett längre grimskaft. Jag gick fram till transporten som om jag skulle lasta henne. Hennes vanliga procedur var att stanna med framhovarna mitt på lämmen och sen frysa fast. Jag vände mig mot henne och la ett lätt tryck (det behövs mindre än man tror) i nacken mha repgrimman. Där stod vi! Jag höll trycket och såg till att hon bara tittade in i tranporten och inte någon annastans, det tills hon flyttade fram EN hov, om än bara lite. Då fick hon omedelbar eftergift. Därefter backade jag ner henne från lämmen. Det är jätteviktigt att det är jag och inte hästen som backar.
Sen på´t igen. Ledde hästen mot transporten och igen stannar hon mitt på lämmen med framhovarna. Samma procedur; lätt tryck i repgrimman och så fort hon flyttade en hov fick hon eftergift. Första dagarna nöjde jag mig med detta.

Sen har jag gjort på samma sätt tills hästen kommit längre och längre in i transporten. Det har varit jätteviktigt för oss att ha små delmål, dels för att inte riskera att det blir tokigt och dels för att jag sett att detta varit mycket mentalt påfrestande på hästen. Jag har kört lite varje dag och varit superkonsekvent. I början tog det lång tid att få henne att flytta en hov, men det var bara att vara uthållig, och nu flyttar hon en hov i princip omgående trycket i grimman kommer.
Nu, efter ca 1,5 vecka av konsekvent tränande gick hästen hela vägen in igår. Jag har alltid haft förberett morötter och havre i krubban i transporten OM hon skulle gå hela vägen in. Igår stod hon så långt in att när hon sträckte fram halsen var mulen precis över frambommen. Jag la ett lätt tryck i repgrimman och skrammlade lite med handen i krubban och vips var hästen framme. Mat är alltid populärt. Jag backade ut henne efter några munnar för att hon inte skulle hinna blir rädd och själv gå ut. Därefter gick jag på igen och efter en sekunds tvekan gick hon raka vägen in. Detta upprepade jag tre gånger och alla tre gånger gick hon rakt på. Jag har inte lagt på någon bom bak eller stängt, eftersom jag ser på henne att hon är långt ifrån trygg ännu.

Nu kommer nästa bit i träningen. Att ha tålamod att vänta på att hon blir trygg i transporten så vi kan börja stänga. Hon kommer varje dag att få gå in i transporten och få sin havre där. När jag märker att hon slappnar av kommer jag att försöka börja stänga.

Huvuddelen i vår träning har varit lugn, konsekvens, små mål och JAG styr vad som händer. Detta har fungerat för oss! Det har varit jäkligt frustrerande att stå där i transporten med ett lätt tryck i repgrimman och hästen bara står och blänger på en. Men det är så viktigt att har jag väl lagt trycket FÅR jag inte släppa förrän hästen ger efter.

Att lastträna är mycket svårt och kräver ett stort tålamod. Det här är vår historia. Den har fungerat för oss. Mitt bästa tips är eg att försöka leta upp en bra NH-tränare som kan hjälpa dig att komma igång.

Lycka till!

//Alice

Har inga kunniga tips så, men jag skulle börja och kolla om hästen litar på mig och att vi kan göra saker tillsammans; följer den godvilligt där jag vill gå, funkar longering och kan vi rida de vägar vi vill utan trubbel osv? Redan här kan man hitta lösningen i hantering och umgänge. Och funkar inte nåt så kan man lika gärna träna detta som att släpa fram transporten - för allt hänger ihop.

En tidigare häst vi hade lastades nån gång av 4 karlar + plegg. För en liten islandshäst ... Av någon märklig anledning försvann oviljan mot transporten hemma hos oss, när vi haft honom ett halvår så var det inte smart att lämna lämmen nere om han skulle förbi för då gick han gärna in!

Tränar hellre med hästen ute på vägen eller gården. Ofta så avslöjar sig redan här att hästen inte följer, och då får man korrigera det. Bra om man har medhjälpare som driver fram. Funkar det så brukar hästen knalla in. Jag har inget emot ett spö hos medhjälparen (fast det inte är populärt här på buke ... :devil: ) men det måste användas i exakt rätt situation.

Brukar också vara en bättre träning för människor, vi tenderar att bli nervösa, maniska eller whatever när transporten står där som ett rött skynke. Är det då konstigt att hästarna inte tycker att det är en smart idé?

Jag gick på NHträning med min ettåring. Först tyckte tränaren att jag skulle skicka in honom, jag skulle stå utanför och han skulle gå in själv. Det funkade inte så bra. Så vi gick över till att jag stod på lemmen och drog i repet tills han gick ett steg framåt, eftergift. Sen höll vi på så ett steg i taget. Klappade och berömde mycket. Jag skulle även backa honom ett steg då och då. Och sen fram igen. Det funkade väldigt bra. I början tog det tid, men sedan gick han på direkt. Sen stod vi i transporten och "pratade" lite, jag och hästen, så han blev lugn.

Vi kan knata omkring var vi vill på marken, där brukar det aldrig vara något problem. Samma sak vid ridning, visst händer det att han säger "Men jag vill gå hem!!!", men när jag säger "Nä, kom igen nu, vi tar en liten sväng hitåt" så är han med på det också.

Däremot funderar jag lite på det där, kanske vi skulle träna ledning och sånt lite mer ändå. Få honom att öka när vi vill etc, så den biten sitter stensäkert eftersom han nu inte vill gå snabbt men i SITT tempo går han där vi vill gå ;)

Det är också en islandshäst, 20 år och smart. Så repgrimma + långt grimskaft fungerade inte (då vägrade han titta in i transporten och fixade på så vis så att det inte gick att få honom rakt in, eftersom han stoppade ut huvudet på sidan), linor bakom resulterade i stegring så linan hamnade mellan frambenen :crazy:

Han är dock inte rädd, visar inte rädsla och står superlugnt i transporten när han väl är där inne.

Även om han inte visar att han är rädd kan han nog vara det ändå. Vissa visar det inte så tydligt. Men det kan nog vara mycket envishet också

Real_Life skrev:
Vår häst går liksom inte att lasta. Eller vissa gånger går han så gott som rakt på, tar max 10 minuter. Andra gånger får vi hålla på en timme eller till och med mer.

Sist provade vi ALLT för att få in honom (locka, linor bakom, knuffa på, repgrimma...) men inget fungerade. Han kommer bara på sätt att slippa gå in. Det är inte så att han är rädd, han bara vill inte.

Se mitt svar på SVÅRLASTAD HÄST 12 jan.

Dom är ju underbara islänningarna :) , och jag tycker gott du kan kolla av reaktionerna mera - utmana lite i ridningen och pyssla lite med ledning och longering. I "värsta" fall har du bara fått mera kvalitetstid med din häst, men jag misstänker att en del av svaret ligger här.

Att inte riktigt göra rätt blir så solklart när det blir en precis övning som att gå in i transporten. Där MÄRKS det när hästen inte går in s a s.

Ha gärna en medhjälpare som kan driva bakifrån då du leder; stannar hästen och sen inte vill gå i samma sekund som du vill så får den påtala vad som gäller. Smacka, vifta, driva eller driva med spö efter vad ni anser vara ok och behövligt. Kom bara i håg att eftergiften måste vara omedelbar för att belöna rätt reaktion.

jag har gjort lika, men han blev räddare och räddare för varje gång. Till slut resonerade jag att han måste lära sig att proceduren är : man går in, man stänger, man åker en sväng, man går ut, beröm.
Detta funkar bättre men det har tagit sin tid även detta. Han är inte rädd för transporten men väl när man stänger lämmen samt övre luckan. Min är en bomhoppare, men blir som sagt bättre + att jag har mkt hästvana med mig när jag lasttränar, jag vill inte vara den enda som helt plötsligt måste fundera snabbt vid en krass situation.
Imorgon är det "examen", vi skall åka till ridhuset på löshoppningskurs.

Vi var en gång 4-5 personer, en del med mycket stor erfarenhet av lastning, men hästen gick ändå inte in på ca 2 timmar så då lånade vi en "lasthjälp", och den hästen är envis, inte alls rädd. "Lasthjälpen" är ett grovt långt rep som lägges runt hästens bakdel och dras genom sidoringarna på grimman, som tömkörning fast tvärtom. På repet sitter det plast på den delen som är runt hästens bakdel för att den ej ska få brännsår om den försöker backa. Repet är så pass långt att när hästen bara kommit upp på lämmen så snor man repet runt frambommen, sedan kommer inte hästen bakåt utan måste gå framåt in i transporten för att få belöning= trycket runt baken släpper. Vi stod sedan med hästen ca 30 minuter i transporten, han fick godis och massor av beröm. Sedan den gången behöver vi bara ta fram lasthjälpen och lägga på om han skulle strula, vilket han nu bara försöker någon gång, han lastas nu på 5-10 minuter.Fick tips om detta av en hovslagare.

Jag läser högt hur boken: Tänk som din häst, En praktiskhandledningtill framgångsrikträning, av : Michael Peace och Lesley Bayley. Så här säger han:

Ett vanligt fel är att människor försöker forcera hästen. Beträffande lastning av så kallade svåra hästar har Michael upptäckt att det endast tar sju minuter att genomföra övningen. Hästen behöver bara få tid på sig för att bedöma situationen. Människans otålighet leder emellertid ofta till att den som lastar blir desperat efter tre minuter och byter taktik, vilket är fyra minuter för tidigt för hästen!! Till följd av detta blir man tvungen att ägna betydligt mer en sju minuter åt att tvinga eller försöka övertala hästen att gå in i trailern, kanske utan att lyckas. Om du visar hästen att du tänker ge den den tid det tar för att klara uppgiften, så går det hela ganska fort!

Jag tycker hans ord låter väldigt tänkvärda! :smirk:

Real_Life skrev:

Känner verkligen igen detta..Mitt halvblod höll på så fast sen vande han sig och går n direkt nu..Även min arabhingst höll på så innan men hans f.d ägare hade alltid en vatten flaska och kastadew lite vatten på bakbenen på honom..då gick han upp direkt och nu går han rätt upp utan några problem. Är det med vatten något ni har testat? kanske funkar:)

Låter tänkvärt. Man ska alltså låta pålle stå och fundera på det här med transporten, även om han inte ens är halvvägs inne?
Tja, varför inte...

_carmenzita_ skrev:
jag har gjort lika, men han blev räddare och räddare för varje gång. Till slut resonerade jag att han måste lära sig att proceduren är : man går in, man stänger, man åker en sväng, man går ut, beröm.
Detta funkar bättre men det har tagit sin tid även detta. Han är inte rädd för transporten men väl när man stänger lämmen samt övre luckan. Min är en bomhoppare, men blir som sagt bättre + att jag har mkt hästvana med mig när jag lasttränar, jag vill inte vara den enda som helt plötsligt måste fundera snabbt vid en krass situation.
Imorgon är det "examen", vi skall åka till ridhuset på löshoppningskurs.
Som sagt, alla hästar är individer! Detta fungerade för oss men därmed är det inte sagt att det fungerar för alla hästar. Man får prova sig fram!

Kul att du hittade ett sätt som fungerar för dig och din häst! Hoppas det gick bra på "examen"!

//Alice

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama