WildHorse
Trådstartare
Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte riktigt och/eller så är trådarna jättegamla så tänkte att jag startar en ny.
Äger själv ingen häst, men är vetgirig och tycker speciellt om allt vad som har med foder att göra är väldigt intressant. Att ta en grovfoder analys tycker jag verkar som ngt väldigt vettigt, även om såklart alla hästar inte är "tabellhästen" så ger det ju iallafall en grund att stå på som man sedan kan ändra efter individens behov. (Eftersom jag inte äger någon häst så är det den jag tänker utgå efter först eftersom jag omöjligt kan se hur fodergivan påverkar en häst som inte finns, men jag vill ju ändå lära mig )
Nu är det så att jag har några frågor som jag inte blivit riktigt klok på eller inte lyckats hitta svaret på.
Lite mycket frågor men jag är lite vetgirig även om jag inte lyckats ta reda på allt själv, gillar att "nörda" ner mig. Men har jag missat om frågorna blivit besvarade i en annan tråd får man säga till, me tyckte som sagt inta att jag hittat de svar jag sökte
Äger själv ingen häst, men är vetgirig och tycker speciellt om allt vad som har med foder att göra är väldigt intressant. Att ta en grovfoder analys tycker jag verkar som ngt väldigt vettigt, även om såklart alla hästar inte är "tabellhästen" så ger det ju iallafall en grund att stå på som man sedan kan ändra efter individens behov. (Eftersom jag inte äger någon häst så är det den jag tänker utgå efter först eftersom jag omöjligt kan se hur fodergivan påverkar en häst som inte finns, men jag vill ju ändå lära mig )
Nu är det så att jag har några frågor som jag inte blivit riktigt klok på eller inte lyckats hitta svaret på.
- Vad jag har förstått så ska smp ligga på runt 40-50 g/kg och 8 MJ energi/kg (är det omsättbar energi man menar då?) foder, stämmer det?
- Jag har förstått att Ca/P kvoten ska ligga på runt 6, men hur räknar man ut den egentligen?
- Ovan nämnda är vad jag hittar mest information om (även om jag kanske inte förstår allt ) men visst är väl övriga ämnen viktiga att räkna på också? Vilka mer är viktiga att ha med i en (bra) grovfoder analys och vad är normal värdet på dem?
- Tycker det verkar blandas en del i de analyser jag sett i hur man anger per kg foder eller per kg ts, vad är fördelarna/nackdelarna med det olika enheterna, varför väljer man en viss enhet?
- Hur räknar man ut hur mycket kg foder hästen ska ha av grovfodret om värdena står angivna i per kg ts?
Lite mycket frågor men jag är lite vetgirig även om jag inte lyckats ta reda på allt själv, gillar att "nörda" ner mig. Men har jag missat om frågorna blivit besvarade i en annan tråd får man säga till, me tyckte som sagt inta att jag hittat de svar jag sökte