Hur lärde ni era hästar att stå stilla?

M

Madame_Jeudi

Många hästar har ju svårt att stå stilla tex vid uppsittning. Så jag skulle vilja höra hur ni gick tillväga när ni lärde era hästar stå stilla..

Min häst hade allmänt svårt att stå stilla förut även fortfarande men hon har blitt bättre. Tränade halter först att hon stog stilla bara nån sekund. Sen masas beröm. Ökade sen tiden hela tin. Och ge dej aldrig. Sejjer jag halt så är dte så visst vill hon inte så backar hon men då får hon göra dte tills hon tröttnar men aldrig skulel hon få gå framåt.

Men som sagt träna träna träna. På banan,skogen,stallet,vägen till hagen..Ja jämt och beörm en massa så lär h*n sej efter ett tag ska du se.=)

Lycka till.

När jag hoppar upp så sätter jag i foten på andra sidan innan jag sätter mig. Då sätter man sig mjukare. Så när jag har ridit andras hästar så har de börjat stå stilla när jag sitter upp. Det kanske funkar på vissa hästar iaf.

hur hög är hästen egentligen? om det är en bit upp från marken till manken så kan den tycke att det är väldigt oppehagligt när du hoppar up eftersom att du då hänger i dess ena sida, så du kanske ska prova på att hoppa upp med en pall.
är det bara fjanterier så e det bara att träna på och att aldrig ge sig, när min fjantar sig, vilket hon gör kanske en gång varannan månad eller så, så brukar jag när hon har bakat undan ta henne tillbaka till ursprungsläget och börja om med mitt uppsittningsförsök och fortsätta göra så tills hon står still, och när hon står til, självklart massa beröm.
det är bara å gnata på, då brukar dom ge sig efter ett tag...

Jag satt upp när han stod helt stilla och verkade avslappnad. Om han tog en steg stannade jag genast(i luften) sa jag "ptroo" och tog i tygeln. När han stod still avslappnad igen så fortsatte jag uppsittningen. Hade tygeln lös hela tiden och lät honom stå ett tag när jag satt på. Sen fick han gå när jag smackade eller höll om med skänkeln. Konsikveknt, tydligt och mjukt.

Hon är runt 163, och jag sitter alltid upp från pall eller liknande! Hon är gammal travare men har blivit riden de senaste 10 åren iaf, inte gått på trav, men är tränad för det. Det jobbiga är att hon står still tills jag sätter foten i stigbygeln sen börjar hon vända sig mot mig, och ställer sig framför mig om jag inte är riktigt snabb upp... Hon är väldigt ivrig att komma iväg! Hon är kollad och har inte ont någonstans.

Jag har lite av samma problem, min medryttartravare (vilket kanske är oväsentligt..) vill inte stå still och vill dessutom inte gärna gå intill pallen HUVA VA LÄSKIT!! :eek: tänker han, eller vad det nu är. Vi har lite svårt med kommunikationen ibland tror jag, för när han väl står still och intill pallen så är det nog mer på hans eget initiativ än att han gjorde som jag ville... Det är en brist, jag vet! Men jag brukar få ta ett litet varv och sedan pröva att sitta upp igen om han går iväg. Det är en klurig femma detta.. :confused:

då behöver du antagligen bara köra med stå still träning och ge massa beröm, så lär hon sig nog att det bara ledder till något bra om hon står still, när du sitter upp och vid andra tillfällen :)

Innan jag red in min häst så tränade vi väldigt mycket från marken. Han tömkördes och var med som handhäst, så det var aldrig några problem att få honom att stå still när man sen skulle sitta upp. Han kunde det från början. Men en häst i ett annat stall hemma var väldigt bökig när man skulle sitta upp, den ägaren to hjälp av en annan i början när hon skulle sitta upp. När hästen stod still fick den lite belönings godis och så fort den tog några steg så stannade medhjälparen den och gav den sen godis när den stått stilla en stund. Den hästen lärde sig ganska fort att stå stilla och det var aldrig några problem sen!
Träna på att stå still även när du inte ska sitta upp!

"Står man inte still så får man jobba istället"
Flytta framdel, flytta bakdel, rygga, gå på liten volt med böjning osv..
Belöningen blev vila - vila blev stillastående - stillastående resulterade i en enkel uppsittning :)

Väntar ut dem.. har ett tag i inner tygel så de bara kommer runt mig om de försöker gå. Sen är beröm och eftergift ett givet inslag.

Ibland ställer jag dem framför en vägg, inte helt in i väggen men så att de inte kan ta så många steg framåt, det hjälper oxå på vissa. Men som sagt det hjälper bara om man samtidigt berömmer när de gör rätt..

Det handlar om att vara konsekvent i all den dagliga hanteringen, hästen måste alltid stå stilla då du ber den om det, inte bara då du ska sitta upp.

min häst gör jag följande: sätter mig upp, kollar sadelgjord/stigläder, gör ett "godisljud", ger han en godis å sen får han gå.

lät honom INTE gå framåt utan runt runt genom att ta i innertygeln. Eftersom hästar är lata djur så gav han upp rätt fort, nu står han still som ett ljus!

hejsan

vad ni än gör när ni ska hoppa upp... häng er aldrig i sadlen!!!! det vrider bomen så att den blir sne så hästen får ont i ryggen istället.
jag har samma problem med att få hästen att stå stilla :( men det är så sant som det är sagt... :banana: GE DIG ALDRIG :) kram Jenny

Hej
Jag använder pall när jag ska upp och då går det inte att ha en häst som bara flyttar sig så varje gång hon flyttade sig fick jag ta pallen och flytta efter, tillslut tyckte hon det var tråkigt att det inte hände någon mer än att jag bara flyttade pallen så tillslut stog hon stilla :banana:.

När jag rider in unghästar lär jag dem att de ska få en godis när jag har kommit upp och satt mig tillrätta. Så de väntar på godisen. Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge... :D

Hon är väldigt ivrig att komma iväg!

Då tycker jag du ska försöka bryta kopplingen du sitter upp - ni kommer iväg!

Jag skulle nog ta hjälp av någon som kan sitta uppp och själv hålla hästen så mycket som behövs och ev belöna med godis. Jag skulle nog börja med ett träningspass med 2 - 3 upp/avsittninger utan att gå någonstans. Sedan ett par till där jag gick ett varv runt stallplanen emellan. Är det vilodag kan hästen sedan få gå tillbaka ut på bete, annars skulle jag låta medhjälparen hålla när jag sitter upp ett par gånger och så rida mitt pass och avsluta med göra ett par uppsittningar till...

Sedan skulle jag fortsätta ett tag framöver på liknade sätt och alltid göra flera uppsittningar och om möjligt en paus innan jag red iväg. Skulle jag t ex rida ut men sällskap skulle jag ta ut min häst först och sitta upp och sedan vänta, så stilla som möjligt, på att den andre ryttaren kommer ut och blir klar.

Samtidigt som "rätt" beteeende ska nötas in är det viktigt att sluta i tid. Står hästen som ett ljus redan efter ett par försök fortsätter jag förstås inte, hispar den upp sig får jag försöka byta till en övning där den håller sig lugn.

Minsta lilla antydan till att gå gjorde jag förhållning så dom var tvungna att stå stilla. Upprepade upprepade och upprepade tills dom såg de var bättre att stå still. Min förra häst kunde man sitta upp på med lösa tyglar utan att hon gick nånstans

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
551
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama