Hur lära unghästen stå uppbunden?

A

Annikan

Dags att lära min unghäst stå bunden, har bara haft honom i 2 veckor och han är över lag mkt lugn och sansad. I dag skulle jag ställa honom i stallgången med ett grimskaft på var sida..... han stod jättelungt till en början - drog lite för att testa o stod sen still menas jag ryktade.... sen plötsligt började han backa och rycka o slita - tyvärr gick då ena grimskaftet av, när det hände ställde han sig lungt o stilla igen o jag kunde återigen sätta fast honom...han var dock inte lika avslappnad.
Vad är era tankar? Ska jag binda hårt så han inte har en chans eller ska han få bråka lite i början med följd att han lugnar sig när han blir van? Hur har ni gjort? Skulle gärna vilja genomföra detta utan våld....
Tack på förhand!

Sv: Hur lära unghästen stå uppbunden?

med vårat föl har jag bundit upp i gummi grimskaft som drar ut sig en bit men inte går isönder, det gäller bara att väggen håller och grimman, sen kan de slita och dra tills de ger upp under uppsyn

När jag har lärt mina små (föl) så har jag haft dom på gången korta stunder och pysslat med dom, sen, innan de hunnit tröttna har jag tagit in dom! Ju äldre de blir desto mer kräver jag av dem, mina 2-åringar ska kunna stå på gången en bra stund och så vill jag kunna gå ifrån och hämta borstar och så eller mocka. Och det har funkat bra hittills :)
I sista biten av uppbindningsrepen har jag satt gummigrejer som används på lastbilar med kapell, dess tål en del men går sönder om det behövs och då smäller det till och hästarna står sen som tända ljus :)
Jag vet ej hur gamal din häst är eller vad som gjorts med honom förut, men om du vill att det ska gå så lungt till som möjligt kan du prova att ha honom på gången korta stunder, och ex klia honom där han gillar det så att "gången" blir något possitivt och sedan öka tiden han får stå där. Du har ju inte haft honom så länge, så han är säkert lite osäker eftersom ni inte känner varandra ordentligt ännu.

Min fölunge har redan fått vänja sig. Enklare när de inte är så stora och starka.

När han vant sig vid att gå i grimma så passade jag på en dag då hovslagaren var där och fixade med stoet. Tog ut fölis och band upp honom på ena sidan. Han testade och insåg att han satt fast och sen har det inte varit några problem.

Värre var när jag förra veckan tog ut honom från hagen, släpper grimskaftet i backen och börjar borsta. Tänkte mig inte alls för, gör alltid så med de vuxna hästarna. Men han bara stod där som den lilla ängel han är :)

Jag tror det är enklast om du kan ha töjbara grimskaft eller rep så han förstår att han sitter fast men att det ändå inte tar tvärstopp. Låt han inte heller stå för länge. Räcker ju med ett par minuter i början!

Töjbara grimskaft och kapell-gummin.... har jag inte tänkt på alls faktiskt.... låter som en bra idé... Han är en snart 2 årig arab min kille....
Tack för tipsen, kommer ni på något mer så skriv gärna en rad!

Jag tror definitivt INTE på elastiska grimskaft (jfr hund i flexikoppel, som alltid drar)
Det är bättre att hästen lär sig att det inte lönar sig att dra hårdare. Själv brukar jag använda en bra grimma, ett bra grimskaft och en stadig ögla i stallväggen (inte stallgången i början). Sen binder jag unghästen stadigt och går därifrån. Jag befinner mig lite runtikring o pysslar utan att direkt vara hos hästen. Hästen drar några gånger och inser att det finns INGET som ger sig mer än hästen själv, och det är ett bra utgångsläge för vidare uppfostran. Samtidigt är det inte mej den diskuterar med, utan väggen.
När hästen har gett sig och slutat diskutera (är helt avslappnad o lugn) går jag fram och klappeklapp, nu får du gå!
Lycka till
Ingrid

varför jämför du gummitöjning med flexikoppel? en gummitöjning är dom ett stumt koppel som är fastsatt i en arm(gummitöjning).. flexikoppel, det är när man har löparnde grimskaft med kloss, och det är INTE samma sak som gummitöjning..

Jag tror att man ska använda sig av långsam "inlärning"...
Med detta menar jag att den i början bara står uppbunden i gången korta stunder och tex när hovslagaren kommer. Det jag också tror är viktigt är att det alltid är positivt och att invänjningen sker när det är lungt och stilla i stallet så att det inte är en massa störande grejer runt omkring. När hästen måste stå ganska länge på gången så tror jag också att det är viktigt att den har någon som den litar på vid huvudet så att den inte blir "ensammen".

Min häst går inte att ha uppbunden på gången...
Jag följden någons råd om att hon skulle få "bråka" med väggen. Det slutade iaf med fullständig panik och en häst som dels blev skadad i nacken men också skalade upp haserna mot betong golvet. Detta hände när hon var ca 1,5år. Hon är 11år idag och går fortfarande inte att ha fast i båda sidor (kan sätta fast ena sidan) när hon står på gången det slutar med att hon får panik(jag har försökt).

Så mitt råd är...
Hur du än väljer att gå till väga...
Var försiktig och ta det lungt!

Senast ändrad av en moderator:

Inga töjbara saker. Ta på en bra grimma som håller och ett grimskaft som håller och sätt fast ordentligt. Halkfritt underlag och sen låter du hästen stå ett tag. Gå gärna därifrån men så att du kan hålla ett öga på hästen ändå. Han ska förstå att han kan dra tills han inte orkar stå upp, han kommer ändå inte loss. Jag skulle heller inte bry mig om ifall hästen bråkar utan bara stå lugnt bredvid och titta på. Så fort han lugnar sig däremot skulle jag ge beröm och kanske en klapp.

mmm, det är klart.... att börja binda upp honom i boxen menas man borstar stallgången o annat kan ju vara en bra början. Han ska enligt hon som sålde honom ha varit uppbunden på det sättet förut men jag tycker inte direkt han verkar van vid det iaf.... så jag börjar nog där o väntar med att gå vidare tills han känner sig bekväm med det... eftersom jag ofta är själv i stallet så behöver jag kunna binda honom på ngt vis så att jag kan rykta honom regelbundet...

Man måste tänka sej för när man väljer plats för att lära hästen stå uppbunden. En stallgång är inte bra. Bättre under ett träd utomhus med en rejäl gren ovanför huvudet, sen ska man ha, precis som nogon sa, starka grejor, repgrimma och ett rejält rep, så att hästen inte tar sej lös. Den lär sej snart att det inte är nån mening att slåss mot ett rep. Att börja i boxen är bra, men man ska tänka på att knyta i nåt rejält på utsidan boxen så att man kan snabbt lösa upp knuten om hästen går omkull.

Jag använder också kapelltamp som är elastisk att binda i. Mina uppfödningar här lärt sig att det inte är någon idé att dra då det ändå sviktar tillbaka. Ingen har fått panik över att sitta fast heller. Hellre någon elastiskt som ger efter lite än att riskera nackskador på hästen. Har faktiskt aldrig varit med om att någon dagit av en tamp heller.

pemi

Säkert så funkar alla sätt som det har skrivits om här, men att börja med att låta hästen stå korta stunder i början och ta in den innan det händer något tycker jag är hyggligaste sättet mot hästen. Om den sen börjar testa om väggen flyttar sig är en annan sak. Det är faktiskt himlaeffektivt med gummiändar på grimmskaften i gången, när mina hästar har försökt ta sig lös (alla har försökt :smirk: ) så har de blivit så rädda när gummigrejerna har gått sönder att de aldrig mer provat. Men om de skulle sätta det i system så skulle jag självklart ha stumma rep :devil:
Men alla sätt är bra, utom de dåliga :p och detta funkar för mig och mina hästar...

Jag började med att binda upp Misty i boxen, sen när det var dags att stå på gången hade jag grimskaft som vanligt i grimman och satte en kedja i sidan. Grimskaftet höll jag i. När det funkade så satte jag fast båda kedjorna men hade fortfarande grimskaftet kvar. Sen när det funkade så tog jag bort grimskaftet.

Visst har hon senare "hängt" sig i kedjorna men det har gått över av sig själv, ger samma råd som många andra: Ta det bar lugnt, så kommer det så småningom.

Lycka till

curryfia skrev:
När jag har lärt mina små (föl) så har jag haft dom på gången korta stunder och pysslat med dom, sen, innan de hunnit tröttna har jag tagit in dom! Ju äldre de blir desto mer kräver jag av dem, mina 2-åringar ska kunna stå på gången en bra stund och så vill jag kunna gå ifrån och hämta borstar och så eller mocka. Och det har funkat bra hittills :)
I sista biten av uppbindningsrepen har jag satt gummigrejer som används på lastbilar med kapell, dess tål en del men går sönder om det behövs och då smäller det till och hästarna står sen som tända ljus :)
Jag vet ej hur gamal din häst är eller vad som gjorts med honom förut, men om du vill att det ska gå så lungt till som möjligt kan du prova att ha honom på gången korta stunder, och ex klia honom där han gillar det så att "gången" blir något possitivt och sedan öka tiden han får stå där. Du har ju inte haft honom så länge, så han är säkert lite osäker eftersom ni inte känner varandra ordentligt ännu.

Jag blev så glad när jag läste ditt inlägg!! Tänk vilken fin hand du verkar ha med hästar! :) :) :bow: :bow: :bow:

Jag jämför flexikoppel med elastisk uppbindning för att eftergiften kommer försent på båda två. När hästen ger efter ska den ha en OMEDELBAR eftergift, elastiskt grimskaft håller kvar trycket på hästen exakt de tiondelar av sekunder för länge så att de inte lär sig något annat än att dra lite till. Som instruktör på brukshundklubben vet jag att det aldrig blir precision i korrigeringar med flexikoppel av samma skäl.
mvh Ingrid

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 441
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 479
Senast: tara
·
Hästhantering Hej. Jag ska försöka att inte göra detta för långt. I januari skaffade jag en ridtravare. Där jag hämtade honom stod han i box...
Svar
4
· Visningar
1 500
Senast: ridtravare
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV