Hur lära skänkelvikning??

AnnaJL

Trådstartare
Jag försöker lära min varmblodsvalack skänkelvikning men det går sådär. Han kan flyttar sig några steg åt sidan om jag håller in, ger ledande tygeltag och trycker med hela ytterbenet. Men bara några steg sedan följer inte baken med längre och han tappar balansen ibland. Har försökt med spö för att få med baken men det går inte alls, han blir så nervös av spöt och trampar på sig själv.
Har någon nått tips på hur jag ska gå vidare??

Mvh

Sv: Hur lära skänkelvikning??

Träna in från marken, det går fortare, du kan träna ett par minuter innan du sitter upp eller ett par minuter när du suttit av innan du avslutar passet.
Stå brevid din häst och "knacka" den lite i sadelläget med handflatan. Håll emot lite i tyglarna. Du har igen det enormt mkt när du sitter upp och bara behöver knacka lite med skänkeln, inner ska det väl dessutom bli i en skänkelvikning eftersom hästen ska vara ställd från rörelsen.
Men i alla fall. Lär in från marken. Ta det fårn stillastående uppsuttet att bara flytta bakdelen och sedan i skritt. Krångla så lite som möjligt. Jag tittar bara dit jag ska, gör en halvhalt i tygeln dit jag vill (höger tygel i skänkelvikning undan för vänster skänkel) och lägger på lite vänsterskänkel.

Precis som Polly_mulle skriver så börja från marken. Det är så otroligt myckt enklare.
Börja med att få honom att gå undan för tryck. Flytta bak och framdel separat och när det funkar så sätt ihop till en sidvärtsrörelse.
Befäst en del i taget, börja med bakdelen, han ska korsa över med sitt inre bakben över sitt yttre. Lägg ett tryck med handflatan på låret på hästen. Så fort han flyttar släpper du.
När det funkar och han flyttar bara du pekar mot bakdelen, så gå vidare till framdelen. Lägg tryck på bogen och lite lätt på ganacshen.
Blicken på frambenen. Även häst ska hästen korsa över med sitt inre framben. När han flyttar bara du pekar så gå vidare till att sätta ihop det till en sidvärtsrörelse.
Jag gjorde så i början med min travare att jag la trycket på lår och bog samtidigt, tog några gånger innan han förstod men sen flyttade han dirket. Efterhand så la jag trycket närmare och närmare skänkellägen men kvar på bogen och nu flyttar han från tryck i skänkelläget bara:) Även från ryggen:) Efter ett tag kunde jag ta bort trycket på bogen. Det sitter inte helt hundra än, inte så pass att han flyttar bara man pekar men han flyttar sig undan för skänkeln nu, det gjorde han inte förut:banana:

Nöj dig med några steg, se till att det är befäst, innan du kräver mer och längre sidförande övning.

precis samma som med all annan rid träning -belöning är eftergift/upphörande av övningen när hästen gör rätt.

flytta några steg i skritt, när hästen flyttat bra, om än några steg bara, så rider du RAKT fram, dvs upphör övningen direkt. sen kan du flytta några steg igen, sen avbryt och rid rakt fram.

sidförande kräver styrka hos hästen så är han inte uppbyggd helt och hållet än är det mycket att begära att flytta en hel eller halv diagonal.

När du tränar är det som sagt viktigare att hästen tänker rätt, och inte flyttar baken före eller släpar efter med den, och bara viker sig i bogen, än att du får igenom en massa steg, bättre då ett fåtal RÄTT utförda steg.

lycka till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Senast: Lavinia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 677
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 191
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!