Hur lära hunden "bubbla" ?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag och Ilo har fastnat med ett trix. "Bubbla".

Hunden ska lägga nosen i vattnet och göra kaffekoppen. Hittils doppar han nosen i en tom skål, fyllde på lite vatten i taget med han dricker bara upp det.

Förra hunden jag hade älskade vatten mer än allt annat, han dök, kunde stoppa hela huvudet i en hink osv. Han var lätt att lära detta, la en korvit på botten av en vattenskål så att han var tvungen att doppa nosen.

Men jag kommer inte på hur jag ska lära denna hund, visst har jag stora världsproblem? Men jag blir så fruustrerad då jag inte lyckas! :)

Någon med tips på hur jag kan gå tillväga?

Sv: Hur lära hunden "bubbla" ?

Min 3 mänadersvalp lärde sig detta alldeles av sig själv en kväll när jag envisades med att vilja se på TV fastän hon så tydligt talade om att hon ville leka.

Hon blev så frustrerad av att jag ignorerade henne att hon gick igenom hela sin repertoar av bus. När det inte fungerade varken att dra ner stora soffkudden eller hämta långborsten, kom hon på att det kunde vara jättekul att systematiskt slabba ut allt vatten i sin vattenskål på golvet, och sedan bada i pölen. Eftersom skålen rymmer nästan två liter vatten blev det en stor pöl, och kulmen på hennes lycka var när jag sedan skulle torka upp den, för att jaga golvmoppen är det absolut roligaste hon vet.

Nu tror jag förstås inte att hon är tillräckligt smart för att klura ut sambandet mellan vattenpöl och golvmopp, men det finns tillfällen när jag önskar att hon inte vore fullt så smart som hon är. Fast hon är förstås Welsh Springer, hundvärldens clown, så det hjälper inte att bli frustrerad. :)

P:S:
Vad jag egentligen ville komma fram till är, att hundar uppenbarligen tycker det är mycket roligare att testa förbjudna saker än sådant som matte/husse försöker pracka på dem. Så kanske du skulle pröva med att lägga dit korvbiten och sedan låtsas putta undan honom från skålen först?

Han är så duktig min vovve så puffar jag undan försöker han inte igen, (om inte jag är utom syn och hörhåll :p ) . Har även provat detta med korvbiten, han vill väääldigt gärna ha den, men han dricker upp vattnet och äter sedan korvbiten :confused:, lägger jag mer vatten blir han bara frustrerad och välter skålen. Man är inte dum heller! Grejen är att han ska lära sig att göra "kaffe koppen/bubbla" utan att det ligger något gott på botten. Men med förra hunden gick det bra att lägga något bra på botten så doppade han huvudet och tog upp det. Men den här hunden funkar inte på samma sätt, haha. :)

Egentligen så lär vi ju inte hundar någonting de inte redan kan. Det handlar om vilket beteende vi vill se, vid en viss situation. Har vi gjort det lönsamnt, eller minst kostsamt för hunden att göra som vi vill, så gör den det.

Då återstår ju frågan om din hund har förutsättningar för att "bubbla"? Vissa gör ju djupdykningar utan att fundera och vissa går inte nära vatten. Har din hund dåliga bubbel-förutsättningar skulle jag försöka lära in nåt annat.

Egentligen så lär vi ju inte hundar någonting de inte redan kan. Det handlar om vilket beteende vi vill se, vid en viss situation. Har vi gjort det lönsamnt, eller minst kostsamt för hunden att göra som vi vill, så gör den det.

Då återstår ju frågan om din hund har förutsättningar för att "bubbla"? Vissa gör ju djupdykningar utan att fundera och vissa går inte nära vatten. Har din hund dåliga bubbel-förutsättningar skulle jag försöka lära in nåt annat.

Hur vet man om den har dålig "bubbelförutsättningar" ? :) att han helt enkelt inte kommer på det hur många olika knep jag än försöker mig på? Kan det ha med ras att göra? :o förra hade tollar i sig, gristrynet själv haha.

http://www.youtube.com/watch?v=7oydGyqTYhw

försökte göra på detta sätt, men min vovve vill inte bli blöt om nosen. :)

Tollare är typiska vattenhundar. Det är min Welsh Springer också, liksom de flesta spaniels och retrievers. Min gamla Golden gick t.ex aldrig på vägen om det fanns ett dike bredvid som han kunde vada i. Familjens Engelska Springer "fäller ihop landningsstället" ibland, när vattnet är för grunt för att han ska bli tillräckligt våt.

Förmodligen har detta också något att göra med lusten att bubbla i och slaska ut vatten. :)

Vad är din hund för ras?

Senast ändrad:

Tollare är typiska vattenhundar. Det är min Welsh Springer också, liksom de flesta spaniels och retrievers. Min gamla Golden gick t.ex aldrig på vägen om det fanns ett dike bredvid som han kunde vada i. Familjens Engelska Springer "fäller ihop landningsstället" ibland, när vattnet är för grunt för att han ska bli tillräckligt våt.

Förmodligen har detta också något att göra med lusten att bubbla i och slaska ut vatten. :)

Vad är din hund för ras?

haha ja åh, låter precis som min förra kille. Han gick ALLTID omkring i diken och plaskade och han ääälskade att bada!! Han dök efter saker och simmade fortare än någon hund jag vet! Gud så jag saknar honom :(

Den här är en oreggad border. Han är lika underbar han! :) men det kan ju inte vara en omöjlighet att lära om man bara hittar knepet även fast han inte är någon vattenvovve? :) dock har jag ju redan förstått att det är svårare att lära! helst ska han nos inte bli blöt, haha.

Hunden ska lägga nosen i vattnet och göra kaffekoppen. Hittils doppar han nosen i en tom skål, fyllde på lite vatten i taget med han dricker bara upp det.

...och då kommer jag med ett "tvärtomsvar" :D

Jag tänkte lära Humlehunden att bubbla med nosen i vatten, men hon gjorde precis som din hund, bara drack och inte bubblade. Och då lade jag kommandot "drick" på det. Perfekt, tyckte jag.

För hon är rätt hopplös med att dricka vatten när vi är iväg och tränar, man får truga fastän vi tränat (agility) mycket och hon verkligen borde dricka (värme, mycket spring). Och nu kan jag helt plötsligt be henne om att dricka, så matte vet att hon har fått i sig vätska och kan agility-träna vidare i lugn och ro :p

...och då kommer jag med ett "tvärtomsvar" :D

Jag tänkte lära Humlehunden att bubbla med nosen i vatten, men hon gjorde precis som din hund, bara drack och inte bubblade. Och då lade jag kommandot "drick" på det. Perfekt, tyckte jag.

För hon är rätt hopplös med att dricka vatten när vi är iväg och tränar, man får truga fastän vi tränat (agility) mycket och hon verkligen borde dricka (värme, mycket spring). Och nu kan jag helt plötsligt be henne om att dricka, så matte vet att hon har fått i sig vätska och kan agility-träna vidare i lugn och ro :p

Haha smart! Dock dricker min hund mer än vad min häst gör... :eek: så vi har inte det problemet.

Den här är en oreggad border. Han är lika underbar han! :)

Terrier elller collie?

Om det collie så skulle jag lära den nåt med mindre vatten och mer land, även Terriern är ju verkligen en landhund. Det finns sju miljoner andra saker du kan lära den. Stå på bakbenen tex, bra balansträning.

Terrier elller collie?

Om det collie så skulle jag lära den nåt med mindre vatten och mer land, även Terriern är ju verkligen en landhund. Det finns sju miljoner andra saker du kan lära den. Stå på bakbenen tex, bra balansträning.

collie, jag lär han även sådant. Vi är ju inga vattendjur haha, tycker bara om utmaningar och jag tror inte att det är omöjligt, måste ju bara komma på knepet. I filmen jag länkade är det en border collie som bubblar, så inte OMÖJLIGT! om än svårt. :)

Han både står och sitter på bakbenen, så dom trixen kan vi plus en massa mer. :)

Åkej då, den ska bubbla!:D

Kriterie=vad ska hunden gör just nu, för att få belöning.
Motivation=Vad är belöning för din hund.

Sen är det bara att börja med lågt kriterie, när hunden gör rätt åtta gånger av tio försök är det dags att ändra kriteriet.

Hur gör du, hur långt kommer du och var fastnar du? Jobbar du med klicker eller bara korv? Utan klicker tycker jag att BC:n är för snabb.
Jag skulle börja med tom skål, näsa i.

Åkej då, den ska bubbla!:D

Kriterie=vad ska hunden gör just nu, för att få belöning.
Motivation=Vad är belöning för din hund.

Sen är det bara att börja med lågt kriterie, när hunden gör rätt åtta gånger av tio försök är det dags att ändra kriteriet.

Hur gör du, hur långt kommer du och var fastnar du? Jobbar du med klicker eller bara korv? Utan klicker tycker jag att BC:n är för snabb.
Jag skulle börja med tom skål, näsa i.

Det är där vi sitter fast, han kan doppa nosen i en tom skål. Och när vattnet kommer slickar han lite, jag belönar, men längre än så kommer vi inte.

Just nu kör vi på "hundchockladgodis" då detta är en absolut favorit. Jag använder "bra" istället för klick, inte lika snabbt som du säger. :/ Jag har tänkt börja med klicker, men vill helst gå en kurs innan jag börjar med det.

Lägg en tydlig target i skålen, och lär in en stadig markering av targeten i flera andra olika lägen och med olika störningar. När hunden vet att 3 sek med nosen tryck mot targeten ger utdelning i en massa andra lägen så kommer inte vattnet vara speciellt svårt.

Det är mycket mycket svårare att få till timingen utan klicker. I princip ogörbart om den är lika aktiv som mina när man shejpar - beteendeförslagen kommer så fort att det är omöjligt att förmedla exakt rätt utan en överbryggande signal.

/Migo
med två bubblande BCs

Senast ändrad:

Lägg en tydlig target i skålen, och lär in en stadig markering av targeten i flera andra olika lägen och med olika störningar. När hunden vet att 3 sek med nosen tryck mot targeten ger utdelning i en massa andra lägen så kommer inte vattnet vara speciellt svårt.

Det är mycket mycket svårare att få till timingen utan klicker. I princip ogörbart om den är lika aktiv som mina när man shejpar - beteendeförslagen kommer så fort att det är omöjligt att förmedla exakt rätt utan en överbryggande signal.

/Migo
med två bubblande BCs

Tack för tiås! Det lärt som ett vinnande koncept. Jo som sagt, jag ska börja med klicker, men inte före jag fått visat för mig ordentligt HUR jag ska använda det och när. :) dom brukar hålla föreläsningar och sådant, så ska försöka passa in det.

Just nu kör vi på "hundchockladgodis" då detta är en absolut favorit. Jag använder "bra" istället för klick, inte lika snabbt som du säger. :/ Jag har tänkt börja med klicker, men vill helst gå en kurs innan jag börjar med det.

Klart du ska ha klicker, som Migo säger, tajmingen just vid trickinlärning är helt klart lättare med klicker.

Sen ska han inte ha belöning när han slickar, för han ska ju inte slicka, han ska bubbla.
Jag skulle fuska lite, tex säga "Vad ska vi hitta på nu då?" Men lite spännande röst när hunden slickar på vattnet och ingen belöning visar sig.
Slickar han ändå på vattnet så måste du vänta med belöningen tills han slutar för först då gör han mer rätt än fel.

http://www.youtube.com/watch?v=7oydGyqTYhw jag försökt gå efter detta då jag itne lyckades på mitt vis. Men som ni säger,jag behöver klicker för att hänga med i svängarna. :) Men eftersom jag aldrig använt är det nog smart att vänta tills jag fått lära mig hur det ska gå till exakt innan jag ger mig in på det? :) Jag kan ju börja klicka in hunden själv?

Klart du klickar in själv, låna en bok på bibblan och lär dig grunderna. Kurserna brukar ju inte komma igång förrens till våren.

Klart du klickar in själv, låna en bok på bibblan och lär dig grunderna. Kurserna brukar ju inte komma igång förrens till våren.

Då bör vi ju vara riktigt igångklickade när dom börjar! :) ni har inga spontana tips bara sådär? Gillar inte att börja med något bara sådär och efter en bok ;/ Det är bara att ta vilken klicker som helst på hundaffären, eller finns det bra och dåliga? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka