Hur lära hunden "bubbla" ?

Sv: Hur lära hunden "bubbla" ?

Jag personligen gillar I-clicken, som ser ut så här: http://www.canis.se/nettbutikk/omtale.php?id=KI

Sen finns det sjuttiofem andra modeller, allt en smaksak, fast I-clicken har lagom ljud och går att använda med handskar. Lätt att köpa minst i fempack, börjar man med klicker märker man att det är bra att ha många. Men hunden skiter i vilken du väljer, du kan även variera, det påverkar inte träningen.

Sen klickar du in, kyckling, skinka, kattmat eller annan top-notch-godis. Sen finns det två modeller.
1.Lägg ut godisbitar på tex köksgolvet, inget annat får störa, varje gång hunden biter i en godbis så klickar du.
2. Ge, klicka, ge klicka. Funkar bättre om du har lite störning omkring dig, den metoden använder jag när jag har kurser. Fast jag föredrar att man gör nr 1, då planen är att klick-ljudet ska smaka kyckling.

Gör detta tex tre kvällar i rad, klart!

Sen är det bara att sätta igång, första gången du tränar bör ditt kriterie vara så lågt att hunden förtjänar ett klick var femte sekund. Mao, skitlätt.
Ett klick=en godisbit Denna regel gäller alltid, även om du klickar för fel sak.
Sen ändrar du ditt kriterie, grundregeln är: Rätt åtta gånger av tio, dags att göra det svårare.

Vi ponerar att du ska lära fido att backa. Ställ dig framför Fido, raka armar, vänta. Är hunden inte van vid träningsmetoden, fuska (kallas även för att skita ner sin shaping, eller klickerträning) Ta ett steg mot hunden, lutar sig hunden bakåt - klick, godis.
Sen är det bara att jobba vidare.

Exakt såhär gör jag med "bra". Så jag har typ kört klickträning fast med min röst haha.. :) En fråga dock, jag är på en allmän hundkurs på måndagar, och då har väldigt många klicker, tycker det klickar överallt, kan inte detta störa hunden?

Exakt såhär gör jag med "bra". Så jag har typ kört klickträning fast med min röst haha.. :) En fråga dock, jag är på en allmän hundkurs på måndagar, och då har väldigt många klicker, tycker det klickar överallt, kan inte detta störa hunden?

Njaeee, jag måste nog säga emot. Klick betyder - Rätt!, inte "Bra!".

Ponera: Din hund ska hitta vägen till ICA (Det är naturligtvis en BC, annars går ju inte det) vovven kommer fram till en t-korsning, den rätta vägen till ICA är åt vänster.
Du kan kommunicera med hunden med; A: klick för rätt, uteblivet klick för fel. alt. B: "Bra" för rätt "Nej" för fel.

Hunden väljer att gå till höger, klicket uteblir, alt ett "Nope"
Hunden väljer att gå till vänster: Klick="Rätt", alt ett "Bra"

När hunden sen kommer fram till ICA kan den få ett BRA! (en tämligen tunn belöning, men dock)
Så det är skilnad på: "Du är på rätt väg!" och du är på "Bra" väg.

Sen är det tajmingen, jag jobbar tex just nu med min häst. Han ska ställa bakhovarna jämns med varandra. Jag kan klicka exakt när bakhovarna är i position och ge äpple. Ett "bra" hade aldrig träffas så rätt och det hade varit svårt för hästen att veta vad jag var ute efter.

Sen, huruvida det stör hunden. En vanlig onsdag då vi har fri träning på klubben kan det ibland vara ett jäkla liv. Det vrålas, "nej" och "bra" och "duuuuuuktig" i en salig röra. Visst finns det vissa överkänsliga som reagerar på någon annans utskällning, men hunden har ofta jäkligt bra koll på vad som är vad. Jag har aldrig haft problem med att min hund kräver betalning för någon annans klick.

Njaeee, jag måste nog säga emot. Klick betyder - Rätt!, inte "Bra!".

Ponera: Din hund ska hitta vägen till ICA (Det är naturligtvis en BC, annars går ju inte det) vovven kommer fram till en t-korsning, den rätta vägen till ICA är åt vänster.
Du kan kommunicera med hunden med; A: klick för rätt, uteblivet klick för fel. alt. B: "Bra" för rätt "Nej" för fel.

Hunden väljer att gå till höger, klicket uteblir, alt ett "Nope"
Hunden väljer att gå till vänster: Klick="Rätt", alt ett "Bra"

När hunden sen kommer fram till ICA kan den få ett BRA! (en tämligen tunn belöning, men dock)
Så det är skilnad på: "Du är på rätt väg!" och du är på "Bra" väg.

Sen är det tajmingen, jag jobbar tex just nu med min häst. Han ska ställa bakhovarna jämns med varandra. Jag kan klicka exakt när bakhovarna är i position och ge äpple. Ett "bra" hade aldrig träffas så rätt och det hade varit svårt för hästen att veta vad jag var ute efter.

Sen, huruvida det stör hunden. En vanlig onsdag då vi har fri träning på klubben kan det ibland vara ett jäkla liv. Det vrålas, "nej" och "bra" och "duuuuuuktig" i en salig röra. Visst finns det vissa överkänsliga som reagerar på någon annans utskällning, men hunden har ofta jäkligt bra koll på vad som är vad. Jag har aldrig haft problem med att min hund kräver betalning för någon annans klick.

Mitt bra är inte "BRAA!" utan neutralt då han gör rätt "bra.". Sen när han lyckats och gjrt rätt blir det gos och DUKTIG HUND! Dock ger jag inte godis direkt efter bra nu som jag gjorde förr, då jag uppfattar att hans blick far direkt till handen eller fickan då, brukar säga "bra." han vet att det betyder att godis kommer snaart, och efter några sek får han godis. Men klicker känns mycket smidigare och snabbare, ska införskaffa en och börja klicka in honom, och även kika om det finns några kommande kurser eller föreläsare på brukshundklubben. :) Vill veta vad jag gör innan jag börjar göra :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka