Hur lär ni era hundar "loss"?

Sv: Hur lär ni era hundar "loss"?

byteshandel och att ALDRIG dra uppåt utan mot marken... Att dra uppåt skapar kamplust hos hunden och får den att hålla emot mer...

Byt med en annan leksak eller godbit...säg "loss" eller dylikt precis när hunden släpper föremålet...

lycka till

Det var busenkelt att lära valpen loss, jag helt sonika tog ett lätt tag om det han hade i munnen, kommenderade 'Loss' och släppte han inte lade jag den andra handen lätt på hans nosrygg och tog ett lättare grepp och 'tryckte' lite tills han släppte. *svårt att förklara*
Så fort han släppte fick han Massa beröm och fick tillbaka leksaken-och vi började om tills han kunde kommandot, och då fick han inte tillbaka leksaken längre utan jag behöll den själv.

Det var busenkelt att lära valpen loss, jag helt sonika tog ett lätt tag om det han hade i munnen, kommenderade 'Loss' och släppte han inte lade jag den andra handen lätt på hans nosrygg och tog ett lättare grepp och 'tryckte' lite tills han släppte. *svårt att förklara*
Så fort han släppte fick han Massa beröm och fick tillbaka leksaken-och vi började om tills han kunde kommandot, och då fick han inte tillbaka leksaken längre utan jag behöll den själv.
Så gjorde jag med, funkade bra :)

Loss, ta grejen, bra och sedan bus med saken

Lek lite lätt med hunden genom att kampa med en leksak eller trasa, inte hysteriskt, bara lätt så att det är kul och mysigt. Stanna sedan upp, släpper hunden säger du loss och ger du massa beröm och godis och fortsätter leka. Om hunden inte släpper kan du lirka lite genom att säga säga loss och visa en godis eller annan leksak som han/hon vil ha, så att voven fattar att det roliga inte tar slut bara för att du säger loss.
Fortsätt några gånger på detta sätt så förstår hunden ganska snart att det inte är negativt att släppa ifrån sig något.
Dock SKA DU ALDRIG bara ta och sen inte ge hunden något tillbaka. Ska ni sluta leka, säger du loss, ger en godis, gosar lite och sen är det ok att sluta.
Tar man bara leksaken är risken att det kan skapa ett vaktbehov som egentligen inte finns där från början.

När hunden har vuxit till sig lite och du märker att den förstår vad det handlar om, då kan du ta leksaken utan att ge något tillbaka.
Dock tycker jag bara man ska göra så i nödfall. Jag tar aldrig något från mina hundar utan att de får något tillbaka, godis, kel och/eller massa beröm. Jag har heller aldrig haft problem med något vaktande. Vare sig vid leksaker, matskålar eller godisben. Detta just för att hundarna vet att får de exempelvis ett grisöra, då får de ha det tills det är uppätet, de behöver aldrig hålla koll på mig om jag ska ta det eller så, då de vet att det är lugnt.
Matskålen har jag tagit upp några gånger, bara för att visa att det kan bli så ibland (om man ex. glömmer lägga i medicin el dyl.) dock har jag ALLTID lagt i något godare när de får tillbaka maten och de har lärt sig att tänka "det är ok att matte tar maten för har jag tur så ligger det nåt ännu smaskigare där när jag får tillbaka den", dock har jag gjort detta väldigt sällan så de inte tycker det blir jobbigt, men ändå lärt sig att det kan hända.

Jaja, nu blev det ju mer text än jag räknat med (som vanligt), men detta med loss och vakt går ju hand i hand och skapar man en bra grund från början brukar det sällan bli problem i framtiden. Och jag som har två rottisar tycker detta är a och o, och gissar på att jag i alla fall gjort något rätt då det aldrig är strul med något av denna karaktär. =)
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Hunden här hemma kan inte loss :o

Men ska ta mig i kragen att lära in det på henne, via "Ta och ge" metoden ;)

SKönt att det finns fler! Vår hund är inte precis nån valp längre, vi har tränat en massa annat men just vid "loss" har det aldrig riktigt lossnat ;) kanske för att jag slarvat...

Det var ganska skoj, efter 4-5 övningar nu ikväll så fattade han vinken. Men nu springer han i stället och hämtar saker och lämnar hos mig och tror att han ska få en godisbit!

Syrrans boxer.
Till honom säjjer vi "spotta ut" o då spottar han ut d han har i munnen. innan kunde han ju inte d o för o lära han d så "öppnade" dem munnen lr hur man ska förklara o tog leksaken men inte uppåt så som att man ska ta dne o kasta utan ner mot marken o la den där. o nu behöver man bara säjja spotta ut.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
795
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 825
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
383
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka