Hur "lär" man sin häst hoppa?

W

walkyria

Ja som rubriken lyder.
Hur lär man sin häst hoppa?
Kan alla hästar hoppa ? :smirk:

Har en kallblodsvallack som aldrig hoppat, men tänkte det kan ju vara kul omväxling och bra gymnastikträning att åtminstone kunna hoppa studs på låga hinder osv..

Men hur kommer man igång?
Går över bommar ?

Sv: Hur "lär" man sin häst hoppa?

Finns nog rätt många såna här trådar vid det här laget, men...

Det bästa för en häst som ska lära sig hoppa (och alla hästar KAN hoppa, bara mer eller mindre bra ;) ) är löshoppning. Jag kan inte rekommendera det NOG för ovana hästar. Det är ett superbt sätt för hästen att lära sig själv att hitta rätt och få förtroende för hindret.

Sen är bommar, cavaletti och liknande övningar också bra samt efter hand studs, små kryss är inbjudande och lär både dig och hästen att hoppa av mitt på ett hinder. Men jag tycker definitivt att man ska BÖRJA med löshoppning! Och därefter bygga på med övningar under ryttare.

Och glöm inte - stressa inte fram något! Höj inte för fort i din iver och tvinga inte hästen så den inte förknippar hoppning med något obehagligt. Lek fram hoppviljan. Beröm mycket. Ta gärna hjälp av tränare och andra kunniga i din närhet.

LYCKA TILL!

Ja som rubriken lyder.
Hur lär man sin häst hoppa?
Kan alla hästar hoppa ? :smirk:

Har en kallblodsvallack som aldrig hoppat, men tänkte det kan ju vara kul omväxling och bra gymnastikträning att åtminstone kunna hoppa studs på låga hinder osv..

Men hur kommer man igång?
Går över bommar ?

Klart alla hästar kan! Det är bara att börja med bommar (håll i dig, de brukar ha en tendens att hoppa över de i början ;)). Jag råder dig att ta hjälp av en tränare som ser på vilken nivå ni kan lägga ribban.

Jag bör alltså börja med löshoppning.

Tack för era svar.:bump:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka