Jag är en av de som aldrig skulle hålla en katt inomhus. Visst, jag köper alla argumenten som de som förespråkar innekatt har, dvs;
Trafikerade områden är inte lämpligt för katter, det är inte trevligt att de utför sina behov i sandlådor, katter kan råka ut för idioter som kan skada dem, osv osv.
MEN jag sätter ett stort men. Jag anser inte att ha katt eller att ha djur överhuvudtaget är en självklar rättighet. Precis som det inte borde vara en rättighet att skaffa hund eller barn (alla kan inte erbjuda ett bra liv för en hund, alla är inte lämpade att vara föräldrar, osv) utan snarare ett privilegium.
Visst alla de tidigare ovan nämnda orsakerna är en bra skäl till att inte ha katter ute - i en sådan miljö.
Men jag anser dock inte att hålla katten inne är det enda alternativet. Det finns ett tredje alternativ som jag förespråkar. Och det är ha katten ute , i en BRA miljö. Bor man i en stad, eller annat trafikerat område, där det bor mycket människor osv, ja då är det kanske inte heller så lämpligt att ha katt.
Jag känner lite så , varför är det egentligen katten som ska anpassa sig? Vill man ha katt - då bör man bo på landet tycker jag.