HUR lär man in rutan???

Sv: HUR lär man in rutan???

Vi dirigerar ju med handtecken och kommando, nu minns jag inte om man får ha dubbelkommando på rutan (antar att man inte får det?).
Nu är inte min hund så gammal så jag kör väldigt övertydligt, jag riktar med handen precis framför hennes huvud och när hon har blicken på rätt håll så skickar jag.

Men man kan ju ändå ganska enkelt lära hunden att den alltid ska söka sig till konen. När man lär in linjetag så gör man ju gärna det mot ett föremål - träd, stor sten, soptunna whatever - så att hunden kan ta sikte på det och bara "springa på" föremålet på vägen dit. I rutan har du ju alltid konen att ta sikte mot. I kombination med en rak stig är det nästan idiotsäkert, det skulle man kunna använda i rutan också, om man vill lära in att hunden ska söka sig mot en kon.

För en tia i lkl 3 & elit får du inte rikta in hunden alls.

Jag upplever att hundarna har lätt för att gå mot ett föremål, som rutan är nu så ska den in mellan konerna vilket förbryllar en del hundar då det är så naturligt för dom att ta sikte på en sak. Här ska de stå i mitten av de fyra konerna och inte bakom någon.

Fast det borde ju ändå vara ganska enkelt (jag tycker fortfarande att lydnadsfolk försvårar:p ) eftersom du faktiskt har något att rikta mot, även om det är 4 koner. Det är ju mycket svårare att skicka hunden 100-150 meter rakt ut när den inte vet vad den springer mot.

Jag tänker att man måste dela upp momentet. Själva skickandet, placering och position - MINST. Placeringen i rutan kanske man lär in enklast med target, men själva skickandet måste ju vara det absolut enklaste att lära in av de olika momenten.

Ja söka sig mot ett konkret mål är inga problem. Tog 5 min att lära min att springa till konen.

Däremot att lära hunden att hamna mitt emellan 4 koner är lite mer abstrakt, min vill hemskt gärna ställa sig bakom en av konerna (=fel).

Och jag trodde vi pratade om att bara dirigera hunden, inte att lära den att inta en position i förhållande till konerna, för i såfall gör vi ju samma sak, och då vet jag inte vad du ville säga?

I Lkl3 ska hunden på muntligt kommando utan att först riktas in springa från förarens sida in i rutan 25 meter framför.

I Elit ska hunden först rakt fram till en kon, sedan 90 grader åt höger eller vänster till rutan 25 meter bort. För maxpoäng måste hunden hamna i rutan på första kommandot.

Att dela upp momentet är nog något som de flesta av oss gör!

Sen håller jag med paradox, jag trodde med bara att vi pratade om dirigering?

Visst det funkar säkert att bara dirigera och ställa hunden, men jag vill att mina hundar ska ha en förståelse för att de ska igenom första konparet - alltid! Det får inte finnas några tveksamheter och med nervositet hos förare och andra förutsättningar så har inte jag iallafall råd med att dirigera några grader fel så hunden hamnar bredvid rutan. ;)

(jag tycker fortfarande att lydnadsfolk försvårar:p )

Kanske för att det krävs så himla mycket småpill och detaljträning för att få det rätt och då vill man utgå från en metod där hunden redan från början får en bra förståelse för vad den förväntas göra?

Att dela upp momentet är nog något som de flesta av oss gör!

Sen håller jag med paradox, jag trodde med bara att vi pratade om dirigering?

Visst det funkar säkert att bara dirigera och ställa hunden, men jag vill att mina hundar ska ha en förståelse för att de ska igenom första konparet - alltid! Det får inte finnas några tveksamheter och med nervositet hos förare och andra förutsättningar så har inte jag iallafall råd med att dirigera några grader fel så hunden hamnar bredvid rutan. ;)

Men rutan ÄR ju dirigering..??? Det är ju i grunden precis samma sak. Ska man då lära hunden att gå mellan 2 koner får man ju förklara det med target.

Jag menar fortfarande att det är något sånt "skräckmoment" - säkert inte för er - men jag minns hur de höll på och tragglade den här jäkla rutan på min BHK, jag tyckte också det verkade supersvårt. Tills jag började träna apportering på lite högre nivå.

I Lkl3 ska hunden på muntligt kommando utan att först riktas in springa från förarens sida in i rutan 25 meter framför.

I Elit ska hunden först rakt fram till en kon, sedan 90 grader åt höger eller vänster till rutan 25 meter bort. För maxpoäng måste hunden hamna i rutan på första kommandot.

Men det finns väl rutan i LKl2 nu för tiden? Som de ska sitta i?

Elitens ruta vet jag. Men när de sänder till rutan från konen får de väl använda dubbelkommando? Jag vill minnas att de använde både muntligt och pekade sist jag såg en Elit-klass?

Kanske för att det krävs så himla mycket småpill och detaljträning för att få det rätt och då vill man utgå från en metod där hunden redan från början får en bra förståelse för vad den förväntas göra?

Det är ju klart att det är skillnad. Jag kan ju stå och skrika mig blå på min hund under jakt. Men på prov får inte vi heller upprepa och korrigera. Det krävs också massa småpill och rätt tänk från början.

Jag refererar ju mest till de jag sett träna varje vecka, men det har självklart hänt mycket inom hundträning sedan dess. Om man gör rätt borde inte rutan vara ett särskilt svårt moment, tycker jag, men det är ju för att 90% av arbetet med min hund gör jag med henne från mig - hon ska UT och arbeta.

Men det finns väl rutan i LKl2 nu för tiden? Som de ska sitta i?

Elitens ruta vet jag. Men när de sänder till rutan från konen får de väl använda dubbelkommando? Jag vill minnas att de använde både muntligt och pekade sist jag såg en Elit-klass?

Ja visst finns rutan i tvåan, och den är väl inte överdrivet svår. Lär hunden att ta två galoppsprång rakt fram och stanna på kommando..

Ja i Eliten får man visa med handtecken, men om hunden inte går exakt 90 grader från konen kommer den hamna fel om den inte korrigerar sig själv för att den vet att det är in i rutan den ska.

Ja, en kombination av förståelse för position i rutan med exempelvis target tillsammans med förståelse för dirigering är väl så de flesta gör?

<snip>
dels måste föraren ha en bra timing och stoppa hunden vid exakt rätt tillfälle. Har man en snabb hund är detta tillfälle max 1 sekund.

<snip>

Det ar problemet med min rottis ... hon satsar for kung och fosterland och hinner inte stanna i mitten utan straxt bakom eller precis pa linjen innan.:meh: Med en mindre hund skulle jag hinna ... hon tar ju upp hela rutelandet.

Ja visst finns rutan i tvåan, och den är väl inte överdrivet svår. Lär hunden att ta två galoppsprång rakt fram och stanna på kommando..
<snip>

Min rivstartar och da hon ar stor nog att fylla upp hela rutan kan jag inte stanna henne innanfor "linjerna", utan maste hitta andra satt att trana rutan. Hon kan "target" sa jag har nu lart henne att hitta en target i rutan, den targeten kommer att bli mindre och mindre tills hon inte kan se den alls ... Sa lars en hel del commandon ut i USA, man minskar targeten tills den inte finns for det mesta, bara lagger tillbaka en liten target da och da nar det behovs.

Hon kan väl inte vara stor nog för att fylla hela rutan!? O_o
Rutan är ju 3 x 3 meter!

Med snabb hund får man lära sig vart man ska kommendera för att det ska bli rätt. Många kommenderar nog lite innan rutan för att få hunden rätt :)

Nar jag kom ihag fel andra gangen jag gjorde en ruta och gjorde den 5 X 5 meter hade jag inga problem att stoppa henne dar hon behovde sta ... men med 3 X 3 meter sa hamnar hon lite utanfor antingen fore eller efter.:cautious:
Det kan vara sa att mitt djupseende helt enkelt inte funkar tillrackligt bra. Darfor gick jag till att satta target i rutan i stallet sa att hon lar sig bilden av att sta mellan konerna. Sarskilt som det ju ar det man vill uppna om jag vill skicka henne fran en kon till rutan.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
694
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka