hur lär man gallopp byten?

I

Icebabe_1

vi har kommit jättelångt i dressyren och ridningen på min avsatta gallopp häst,
han lär lite för fort som någon säkert kommer ihåg jag skrev mycke om förr.
han kan nu det mesta innom dressyr,går på tygel,samlar sig och ja,typ allt.
men vi har ett problem kvar som jag har svårt att lära honom,
mestadels för att jag fumlar med det tror jag och vet inte helt lättaste sett för honom.
Gallopp byten,han kan ju höger och venster,men om jag vill göra byten på långsidan utan att byta ridsida så förstår han inte.
och det slutar med att han blir arg och irriterad för att matte inte klarar kommunisera ordentligt vad jag vill han skall lära sig och allt går åt skogen.

är det nån som kan ge oss ett bra och lätt lärdomstips?

Sv: hur lär man gallopp byten?

hej att byta om galopp är svårt mycket svårt,först måste man rida fram ordentligt sedan ska man sitta över på respektive sitt ben
och växla om skänklar och alla hjälper obs särskilt på hästar som är svåra göra det tydligt samtidigt gör man bryta av och fatta ny galopp,och för flytta vikten av hela kroppen men ändå sitta djupt.
gör tydliga väg visningar ,övningar ger färdigheteter.
själv kan jag bara föra det iteorin kanske på hästen ryggen men efter mycket jobb kanske.
jag brukar studera andra som tränar på samma saker, i ridhuset
kan det vara något? :banana: :bump: :bump: :love: :banana:

Man börjar lärna om byten med "enkla byten"

Går till som så att man galopperar saktar av skrittar ett par steg och ger sedan en ny fattning.sedan minskar man bara ner på antalet skrittsteg mellan fattningarna.Innan man börjar göra byte i språnget är det bra om detta funkar rakt/mjukt/ och i eftergift ..

Senast ändrad:

tack för svaret,
jag har studerat dom andra i ridhuset och paddocken,
men får det sällan att funka på min egen.
vi har provat att bryta av och för så att byta gallopp,alltså vi rider i venster långsida,för så att ta " fel " gallopp,men han vill absolut inte dette och jag har svårt att visa honom...

jag tar gärna ennu fler tips så att jag kan formullera dette sedan.

Det är bättre om du gör enkla byten där hästen inte kan ta stöd av en vägg/staket.
gör det vid byt omn volt eller på diagonal eller någonstans i mitten av ridbanan.Gör det inte på långsidorna till en början.Du kan tex rida på en A eller C volten och på den öppna delen byta om volt och då du byter om volten gör du ett enkelt byte. Detta är då för att hästen ska förstå lättare.Om hästen inte förstår enkla byten med skritt steg i mellan är det då ganska självklart att han inte kommer förstå byten i språnget.

När du fått de enkla byterna att fungera överallt på ridbanan så har då i allafall jag tyckt att det varit lättast att byta över bom på en öppen del av ridbanan eller ett litet hinder..eller halv igenom och byte när man kommer ut till spåret för att underlätta för hästen kan man i denna övning rida lite förvänd sluta ut mot spåret.

Senast ändrad:

Om du har vänner i samma stall som är duktiga på det här med byten så fråga en av dem om hjälp som kan vara med på marken när du tränar så du får hjälp med hjälpgivningen..Byten är ett ögonblicks göra och ska ske på inpuls.Då kan det vara bra att ha någon på marken som kan gapa NU när det är läge...

jättetack för tipsen,
dette är nog nått jag kan avända mig av :bow:

Man lär ju alltid en häst att byta först på böjt spår, eller jag byta av böjt spår och över bommar och hinder är ju bra. För att lära mina att byta på långsidan brukar jag göra en serpentinbåge inåt och byta när man går tillbaka mot spåret och sedan göra bågen mindre och mindre tillslut är man på spåret. Det funkar för mej och jag har ett femårigt fullblod som går löp och byter nu vart jag vill, han har ju alltid tränats i lite dressyr så jag har inte bara gått in i paddocken och gjort det liksom. Lycka till! :)

Icebabe_1 skrev:
tack för svaret,
jag har studerat dom andra i ridhuset och paddocken,
men får det sällan att funka på min egen.
vi har provat att bryta av och för så att byta gallopp,alltså vi rider i venster långsida,för så att ta " fel " gallopp,men han vill absolut inte dette och jag har svårt att visa honom...

jag tar gärna ennu fler tips så att jag kan formullera dette sedan.

Men om du kanske rider i rätt galopp och byter varv, som en volt tillbaka, och rider i förvänd galopp och sedan bryter av skrittar ett par steg och fattar rätt i stället så blir det lättare för hästen eftersom det blir mer inbjudande att fatta rätt galopp istället för fel.

min lärde vi byta ur skolor eftersom då hr man garanterad häst "ihop"..rider antingen öppna lr sluta-rätar ut byter

Varför inta ta lite lektioner av en dressyr tränare, som kan slussa er vidare?
Lycka till innan du hamnar i för många konflikter.

Icebabe_1 skrev:
.

Jag tror du har mer nytta av att fortsätta att träna på att hästen ALLTID fattar den galopp du begär och att den är säker på och stark nog för förvänd galopp innan du går vidare med att träna byten! I alla fall om du har några planer på att träna eller tävla dressyr.

Lena_B skrev:
Jag tror du har mer nytta av att fortsätta att träna på att hästen ALLTID fattar den galopp du begär och att den är säker på och stark nog för förvänd galopp innan du går vidare med att träna byten! I alla fall om du har några planer på att träna eller tävla dressyr.

Tack Lena, jag håller fullkomligt med dig!
Bara formuleringen; "han kan i princip allt" fick mig att rysa. Det är nog en hel del grundridning kvar innan den hästen ska försöka sig på byten... (OM man vill lära den "dressyrbyten" vill säga. Att byta varv och slänga över vikten till nya sidan så hästen måste byta galopp för att hålla balansen är ju en annan sak...)

Grunderna är alltid det viktigaste och det man övar mest på, oavsett vilken nivå man rider på och oavsett häst. Om inte grunderna sitter kan man inte förvänta sig att något annat ska fungera heller. Utgå från utbildningsskalan.

Icebabe_1:
Lite träning för en bra tränare tror jag är ett bra tips, före några tankar på galoppombyten! Lycka till!

Senast ändrad:

Testa på att rida över en bom och ställa om o ge endra galopp skänkar.. :banana: :bump:

Man blir faktiskt lite mörkrädd av en del svar du har fått. För det första så skall hästen lära sig att byta på hjälpen , ialla fall om det skall bli dressyrhäst av den, för det andra skall man inte hålla på att svänga och ha sig samtidigt som man byter utan bytet skall ske med RAK häst på RAKT spår från början!!! Om du svänger och har dig eller byter ur sluta eller öppna eller på böjt spår så kommer du få stora problem när du skall byta i serier (om sisådär 100 år)

Vi lärde våran häst över bom. Det gick skitbra, han bytte andra gången! Det gällde att först göra halvhalt, sedan ändra om kroppsställningen. Efter det ställa om hästen och även benen. Sedan kom bommen...

Om du ska lära den att byta över bom/hinder så är ett tips att hoppa snett över... Typ som om det vore ett omhoppningshinder, liksom snett igenom över hindret/bommen.. Fick det tipset av min tränare!

Jag kanske skulle vara tydligare..Jag menar absolut inte att man ska byta med en häst ser ut som en banan..hästen ska vara rak i bytet redan från början när man lär in.Det jag menar med sluta exemplet jag angav . är att jag skrev sluta ut mot spåret. inte byte i sluta..Man byter alltså inte i slutan man rakriktar först.Jag var kanske inte helt tydlig med detta.men detta var vad jag menade i allafall.Jag ber så hemskt mycket om ursäkt....

Och självklart så ska man ta hjälp av någon kunnig..
Det ser jag som en självklarhet..Men alla gör kanske inte det :crazy:

MVH/Q

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :) Jag har ett 9årigt halvblod som när han...
Svar
19
· Visningar
2 484
Senast: Nominous
·
Trav Hej! Har en nybliven 4åring, sto som är inkvalad och har gjort två starter. När jag kör henne själv och hon är pigg kan hon sparka...
Svar
16
· Visningar
5 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka