hur lär man gallopfattning

E

ento

Hejsan! Har en 14-årig häst.(ej varmblod) Han har lite svårt för det där med gallopfattningen. När jag rider i trav och ska fatta gallop så blir det bara fortare trav och då saktar jag in för jag vill inte att han ska bara öka och öka, sen gör jag ett nytt försök men det blir samma sak då, han liksom travar fortare och fortare in i gallopen. Vet inte hur jag ska göra, gör som vanligt när jag fattar gallop....??? :confused:

Sv: hur lär man gallopfattning

Prova att longera och komma på ett kommando där när han ska fatta galopp. Antingen har han inte förstått det, eller så orkar han inte fatta galopp. När du lärt honom galoppkommandot från marken kan du lägga till galoppskänkel och säga ditt kommando. Det gör inte så mycket om han springer in i galoppen i början, det brukar försvinna efter ett tag.

prova att fatta från skritt och riktigt lär honom komandot GAAAALOOPP annars om han kan galoppfattning från trav så sätt dig tillbaka i sadeln ner i traven på hästen och ta en ordentlig halvhalt där du kanske (om du ska fatta höger galopp) leder ut tygeln till höger så bogen blir fri och fattar i ett hörn eller på volten.
testa det och återkommm med svar=) lycka till

Han kanske inte har till räkligt bra kondis... :D
Tränna först upp kondiskonen...
Testa fatta från skritt...
Eller ta hjälp av en trännare...

Lycka till!

chokladmonster =) skrev:
Han kanske inte har till räkligt bra kondis... :D
Eller så är han kanske inte stark nog att galoppera under ryttare?
Prova att longera och lär in galoppen på så sätt. Om hästen förstår vad ordet galopp betyder, så kan du använda det senare när du försöker galoppera upsuttet.

Immer

Hur länge har han varit ridhäst?? Hur funkar traven??

En häst som gått trav använder sin kropp på ett helt annat sätt än vad vi vill att de ska göra vid ridning. Vid trav är det mer stöd på bettet, och bakbenen jobbar mer bakåt-framåt för att få bra skjuts. När vi rider vill vi att bakbenen ska arbeta mer upp-under hästen. (Enkelt förklarat.)

Om hästen i dagsläge har svårt att jobba under sig i trav kommer den ha ännu svårare att orka sätta under sig för att göra en "riktig" galoppfattning. Då måste man gå tillbaka lite och träna mer styrka i traven.

är det likadant när någon annan rider honom eller är han alltid så?
ibland kan sånt där bero på att häst och ryttare helt enkelt "inte pratar samma språk" om du förstår va ja menar.........

fast nu va de ju inget varmblod..............

Sorry, läste tvärtom, trodde det VAR ett varmblod. Fast det skulle ju kunna vara en kallblodstravare.
Hur som helst, svaret går att applicera även på icke-travare!

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka