Hur lär jag min ponny rygga??

L

lilla_blomman

Hon bara flyttar in bakdelen, och när man sedan försöker flytta tillbaka den så flyttar hon den åt andra hållet. jag brukar avbryta, rida framåt, och sedan försöka igen. men hon vekar inte fatta att det är bakåt hon ska gå. Hon kan heller inte backa när man leder henne. Nån som har tips på vad jag kan göra??? :confused:
 
Börja rygga henne från marken, ta hjälp av en vägg för att undvika att hon svänger ut bakdelen. De gör oftast det för att det är jobbigt att sätta bakbenen rakt inunder sig, oftast viker de ut åt den sida de är stelast i. Håll tyglarna i ena handen och knacka med ett spö på kronranden till hon flyttar det benet bakåt, då gör du likadant med det andra benet. Du får absolut inte dra henne bakåt med hjälp av tyglarna...!!
Från ryggen gäller samma sak, ta hjälp av en vägg och dra inte ponnyn bakåt. Tänk också på var du placerar din egen vikt. Driv hästen fram mot en passiv hand. MEN istället för att ge efter med handen som du gör i vanliga fall, när du gör en igångsättning, är du helt passiv med handen, d.v.s. håller emot lite. Man kan gärna ta hjälp av en annan person som samtidigt som du ger hjälperna, gör samma arbete som du gjort från marken när du lärt henne rygga vid handen. Detta för att undvika onödiga konflikter och stressmoment.

Lycka Till :)
 
Jag har också en ponny som har svårt för att rygga. Problemet här är att jag inte får lägga spöt mot frambenen. Ponnyn är inte rädd för pisken i vanliga fall och hon är min egen uppfödning så jag vet att hon inte varit med om någonting läskigt. Men så fort jag försöker jobba med ryggningen så bara dansar frambenen upp och ner. Tips?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
655
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
678
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp