hur lär jag "min" nordsvenks travare galoppskänkeln?

M

maddilio

Hej:D
Det är så här att jag rider en Nordsvensk (travare) som typ inte kan någonting, jusst nu kan han skritta trava tempo växlingar i dem gångartena å hoppa lite lågt å skänkelvikning åt ena hållet, mn för att kunna utbilda han vidare så måste han ju kunna galoppskänkeln, å de går ju nt at trava så snabbt så han automatiskt komemr i galopp heller eftersom han ä travare + att när jag gör galopp skänkeln blire rodeo:S Nån som har tips hur jag kan lära han detta?=)

Sv: hur lär jag "min" nordsvenks travare galoppskänkeln?

Jag skulle lära honom ett kommando för galopp från marken först, t.ex "puss"-ljud (när jag longerar till exempel). När det funkar perfekt från marken är det bara att ta upp det på hästryggen. Sen kan man börja lägga på galoppskänkeln samtidigt som man gör pussljudet för att få hästen att förstå att det betyder galopp.
Ett tips; jag började med att galoppera i långa uppförsbackar på min kallblodstravare när jag skulle börja galoppera uppsuttet. Tycker det funkar mycket bättre än raksträckor eftersom det blir lite mer naturligt för hästen att ta i ordentligt i en uppförsbacke. Tänk också på att hästen ofta måste ha rätt högt tempo för att kunna galoppera i början innan den klarar av att bära sig i en kortare galopp :) Lycka till!

Liknande trådar

T
Ridning Jag har nyligen börjat rida ett varmblodssto och behöver hjälp med upplägg för att börja utbilda. Det är just det att hon står mitt...
Svar
12
· Visningar
1 436
Senast: Thundra
·
I
Träning Hejsan! Min travare kan galoppera, men kan ej galopp skänkeln. Hon brukar börja (nästan jämt) galoppera i djupsnön, jag anar att hon...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 719
Senast: Mandis3n
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar