Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Klassiska ryggen mot hästens huvud?
Med pall?
Vi lar enbart ut med pall - sta pa pallen, tyglar i vanster, hoger hand over sadeln (inte hallandes bakvalvet), vanster fot i stigbygeln, och sa over.
DE flesta eleverna star nog rakt mot sadeln. Kan inte riktigt tanka varfor man ska sta med ryggen mot huvudet forutom om man sitter upp pa en stor hast och maste ha mycket plats for att svinga runt hogerbenet?
Vet nagon?
Det är större risk att råka trycka till hästen i magen med tån om man står vänd rakt mot hästen när man sitter upp.Vi lar enbart ut med pall - sta pa pallen, tyglar i vanster, hoger hand over sadeln (inte hallandes bakvalvet), vanster fot i stigbygeln, och sa over.
DE flesta eleverna star nog rakt mot sadeln. Kan inte riktigt tanka varfor man ska sta med ryggen mot huvudet forutom om man sitter upp pa en stor hast och maste ha mycket plats for att svinga runt hogerbenet?
Vet nagon?
Är det verkligen det?Det är större risk att råka trycka till hästen i magen med tån om man står vänd rakt mot hästen när man sitter upp.
Man använder knäet som stöd för att få ut tån från hästen.Är det verkligen det?
Står man med ryggen mot hästen så måste man ju vrida hela benet ett halvt varv, och kommer garanterat få tån i riktningen mot hästens mage på vägen.
Jag gör tvärtom, står med ryggen mot hästens rumpa och behöver då inte vrida benet, det är redan åt rätt håll.
När jag ser den filmen så är det det första jag tänket på 'vilken tur flugmedel är uppfunnet nu mer'. Jo jag vet att det finns ett smalt utbud av den varan även dåMan använder knäet som stöd för att få ut tån från hästen.
Numera lärs det ut så mycket konstigt, såg i ett tv-program att instruktionen var att först stå med ryggen mot hästens huvud och sedan med vänsterfoten i stigbygeln hoppa runt med andra foten på marken(!) och vända sig åt andra hållet innan man sitter upp, tror det var Ponnyakuten. Där hade man helt missförstått.
Att göra som du gör, stå vänd framåt, fungerar också och är enklare men "rätt" sätt är nog bättre om man klarar göra det smidigt.
Hittade ett femtio år gammalt avsnitt på SVT arkiv där Anders Gernandt förklarar:
https://www.oppetarkiv.se/video/1216799/till-hast-avsnitt-2-av-13
Fast då måste man alltså upp så pass högt att knäet får kontakt med sadeln, då är man ju redan uppe! Och åt fel håll dessutom? Mjae, jag håller mig till mitt sätt som går väldigt smidigt.Man använder knäet som stöd för att få ut tån från hästen.
Numera lärs det ut så mycket konstigt, såg i ett tv-program att instruktionen var att först stå med ryggen mot hästens huvud och sedan med vänsterfoten i stigbygeln hoppa runt med andra foten på marken(!) och vända sig åt andra hållet innan man sitter upp, tror det var Ponnyakuten. Där hade man helt missförstått.
Att göra som du gör, stå vänd framåt, fungerar också och är enklare men "rätt" sätt är nog bättre om man klarar göra det smidigt.
Hittade ett femtio år gammalt avsnitt på SVT arkiv där Anders Gernandt förklarar:
https://www.oppetarkiv.se/video/1216799/till-hast-avsnitt-2-av-13
Nu har jag ingen häst längre att testa på men jag tror skillnaden är att det är lättare att ta stöd av manen (manken) med vänster hand och på så minska tyngden man lägger i vänster stigbygel om man står vänd bakåt när man sitter upp jämfört med att stå vänd framåt. Kanske också att man får bättre kraft med högerfoten när man sparkar ifrån.Fast då måste man alltså upp så pass högt att knäet får kontakt med sadeln, då är man ju redan uppe! Och åt fel håll dessutom? Mjae, jag håller mig till mitt sätt som går väldigt smidigt.